Leépít a BAT, de Pécsen nem kell idegeskedniük a dohánygyárban dolgozóknak

2019. 09. 13., 17:00

Nem érinti a Pécsi Dohánygyárat a British American Tobacco (BAT) vállalatcsoport 2300 munkavállaló leépítéséről szóló bejelentése - közölte a vállalat pénteken az MTI érdeklődésére.

A BAT közleményében azt írta, hogy a pécsi üzemekben a szeptember 2-án átadott nikotinpárnagyár bővítése folytatódik.

Hangsúlyozták: a BAT londoni központja által csütörtökön bejelentett változások globálisan értendők, s mivel a vállalatcsoport világszerte jelenleg 55 000 munkavállalót foglalkoztat, az átalakítás a munkaerő alig több mint 4 százalékát érinti.

A változás célja az üzleti tevékenység egyszerűsítése mellett a hatékonyabb, agilisabb és még inkább összpontosított szervezeti működés.

A BAT még nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az új, füstmentes kategóriák – például a dohányhevítéses termékek, a Magyarországon is forgalmazott e-cigaretta család, és a nikotinpárnák – bővítésére, ezzel „vezető szerepet vállalva a dohányipar átalakításában”. Magyarországnak ebben a folyamatban kiemelt szerep jut a pécsi nikotinpárnagyár létrehozásával és fejlesztésével.

Az értékesítési árbevétele alapján a világ második legnagyobb dohányipari vállalata csütörtökön jelentette be, hogy a jövő év januárjáig 2300 munkavállalóját építi le szerte a világban, az elbocsátandók mintegy 20 százalékát teszik majd ki a különböző szintű vezetők.

Az egyebek között a Lucky Strike, a Dunhill, a Kent és a Rothmans cigarettát gyártó vállalat jelezte, hogy a fogyasztói szokások változásának eredményeként csökkent a kereslet a hagyományos dohánytermékek iránt a fejlett országokban, helyette az elektromos cigarettákat vásárolják. A BAT jobban akar alkalmazkodni az új szokásokhoz, és a takarékoskodás révén felszabaduló tőkét az elektromos cigarettákhoz hasonló új termékek fejlesztésére fordítja.

Augusztus végén két másik nagy globális dohányipari vállalat, a Philip Morris International és az Altria jelentette be, hogy tíz évvel szétválásuk után tárgyalásokat kezdtek az újraegyesülésről, tekintettel a cigaretták eladásának zuhanására.

A British American Tobacco a magyar piacon a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. (BAT PD) révén van jelen, amely a pécsi dohánygyár felvásárlásával jött létre 1992-ben.

A BAT PD szeptember 2-án jelentette be, hogy 7,5 milliárd forintos fejlesztésével megvalósította harmadik pécsi üzemét, amelyben a korábbiakhoz képest 100 új munkahely jön létre. Abban jelenleg egy gyártósor működik, de 2020 végéig további 5 gyártósor telepítését tervezik. Akkor a sajtót úgy tájékoztatták, a BAT célja, hogy a fejlesztés végére a pécsi gyár lehessen a BAT egyik legnagyobb nikotinpárnagyára a világon.

A termékek exportra készülnek, megcélozva az észak-európai, valamint a német, az osztrák, a cseh, illetve a svájci piacokat. Jövőre a gyár idei termelésének volumenét 3,5-szeresére tervezik növelni.

A BAT PD Kft. két pécsi üzeme, a Pécsi Dohánygyár és a Szivarkagyár 800 alkalmazottal harminc piacot lát el világszerte. Árbevétele a tavalyelőtti 116 milliárd után tavaly meghaladta a 138 milliárd forintot, adózott eredménye a 2017. évi 2,8 milliárd után 2018-ban már az 5 milliárd forintot is meghaladta. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS