Fedélzeti emberi beavatkozás nélkül tett meg rekordhosszú utat az autonóm komp, ezzel két távoli helyszín közötti járatot helyettesített. A forradalmi eredmény új lehetőségeket nyithat a vízi közlekedésben.
Az MF Estelle, a világ első olyan elektromos kompja, amit autonóm képességekkel ruháztak fel, új rekordot döntött, ezzel jól demonstrálta a legénység nélküli, fenntartható közlekedés lehetőségeit – idézi a kísérlet partnerét, a RISE Svéd Kutatóintézetet az Offshore Energy. A norvég Brødrene Aa által tervezett és épített komp 2023 júniusában került vízre, és azóta teljesértékű üzemben van, de nemrég újabb tesztet hajtottak végre vele, hogy kiderüljön: távoli felügyelettel képes-e magát Stockholmba kormányozni, a 600 kilométerre lévő, norvégiai Trondheimből. Kiderült, hogy igen.
„Azt akartuk kipróbálni, hogy a komp képes-e átkelni egy nagy öbölön Stockholm központjában, és önállóan dokkolni a másik oldalon, miután egy gombnyomással elindítottuk 600 kilométer távolságból, Norvégiából. Ez volt az első ilyen típusú teszt, és megmutatta, hogy lehetséges. Ezzel létrehozhatunk egy piacot az okoshajók számára” – értékelte az eredményt Håkan Burden, a RISE kutatója.
A 12 méter hosszú MF Estelle a Torghatten Midt norvég közlekedési vállalat tulajdonában áll, és „fenntarthatóságra épült” hajóként jellemzik. Lényegében egy katamarán, ami szénszálas anyagokból áll. Mivel sikerült alaposan lecsökkenteni a tömegét, jól optimalizálták az energiafelhasználását. Autonóm navigációs rendszert és fedélzeti napelemeket kapott – utóbbiak persze az elektromos áramra támaszkodó hajtómű akkumulátorait táplálják. Az MF Estelle-t önvezető üzemmódra készítik fel. Azt tervezik, hogy a robottaxikhoz hasonló módon kezdetben emberi operátor is lesz a fedélzeten, de a jövőben valószínűleg már nem lesz szükség semmilyen legénységre, mert a komp teljesen önállóan, a szárazföldről monitorozva is működni fog.
A navigációt radar, lidar, kamerák, ultrahangos érzékelők, mesterséges intelligencia és GPS segíti.
„Az a célunk, hogy megváltoztassuk a mobilitásról alkotott elképzeléseket, és fenntartható módon, megfizethető formában kapcsoljuk össze a közösségeket, nemcsak Stockholmban, hanem világszerte, a navigálható vízfelületekkel rendelkező városokban” – mutatott rá Erik Dyrkoren, a komp továbbfejlesztésében résztvevő, autonóm városi megoldásokat kínáló Zeabuz vezérigazgatója.
Az MF Estelle sikere mögött álló csapat szélesebb körű alkalmazások lehetőségét is vizsgálja az autonóm technológia terén. A Brødrene Aa szerint a komp fejlesztése-gyártása „a tanulás nagyszerű útja volt”, és az ilyen együttműködések segítenek abban, hogy a cég egy lépéssel a technológiai újítások előtt járjon. A RISE mindeközben hangsúlyozta, hogy a projekt másik célja a nemzetközi politikai munka megalapozása, amivel kialakíthatók a technológia alkalmazásának nemzetközi szabályai. Az intézet azt reméli, hogy a projekt eredményei új feltételeket teremtenek a környezetbarát mobilitási és automatizálási szolgáltatások számára.
Címlapkép: Brødrene Aa
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.