Lehetséges: autóalkatrészek, 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból

Lehetséges: autóalkatrészek, 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból
Gábor János  |  2024. 09. 26., 15:26

Állami szervezetek és magáncégek együttműködésében hozzák létre brit szakemberek azt a megoldást, ami újraírhatja az alumínium felhasználását az autóiparban.

Az Egyesült Királyságban működő Innovate UK és Advanced Propulsion Centre (APC) támogatásával 5,8 millió font (kb. 2,8 milliárd forint) értékű projekt indult, azzal a céllal, hogy autóipari alkatrészeket 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból gyártsanak. Az Performance Integrated Vehicle Optimisation Technology (PIVOT) névre keresztelt kezdeményezés a járműgyártás fenntarthatóbb és könnyebb komponensekkel történő megoldásait támogatja, az Altair mesterséges intelligencia szimulációs technológiájának segítségével.

A projektet az „intelligens alumíniumot” fejlesztő Sarginsons Industries vezeti, olyan neves partnerek bevonásával, mint az Aston Martin, a Brunel Egyetem és a fémújrahasznosításban jártas GESCRAP.

A fejlesztés során egy szoftver születik, ami ötvözi az öntési szimulációt, a topológiai optimalizálást és az AI tudását, lehetővé téve a vállalatok számára, hogy olyan járműalkatrészeket tervezzenek, amelyek könnyebbek, jobban teljesítenek és gyártásuk is hatékonyabb. Az Altair becslése szerint az új technológiákkal akár 30 százalékkal könnyebb öntött alumínium szerkezetek is előállíthatók, de ezeknek a mai társaikhoz képest pehelysúlyú alkatrészeknek ugyanúgy teljesíteniük kell a szigorú műszaki követelményeket.

Állami támogatásból gondolják újra az alumínium szerepét

Az Innovate UK és az APC 2,9 millió fontos (1,4 milliárd forintos) kormányzati támogatásával finanszírozott projekt célja a beágyazott szén-dioxid-kibocsátás akár 95 százalékos csökkentése a járműalkatrészek gyártása során, újrahasznosított alumínium felhasználásával. A Brunel Egyetem által alkotott fejlett szemcsefinomító technikák révén pedig a mechanikai gyengeségek is kiküszöbölhetők, ami lehetővé teszi a másodlagos ötvözetek alkalmazását, például járművek alvázrendszereiben.

„Az Altair technológiájával feszegetjük a határokat: könnyebb, erősebb és zöldebb alkatrészeket hozunk létre” – foglalta össze a lényeget Mark Nunan, a Sarginsons Industries ügyvezetője, aki szerint a projekt hatalmas előrelépést jelent az öntvényipar számára.

A PIVOT a mesterséges intelligencia, az újrahasznosított anyagok és az innovatív öntési eljárások kombinációjával jelentős változásokat hozhat persze az autógyártásba is, miközben csökkenti az iparág környezeti terhelését.

Az elkövetkező években várható áttörések lehetővé teszik a gyártók számára, hogy hatékonyabb és fenntarthatóbb termelési módszereket alkalmazzanak. A PIVOT projekt egyike annak a nyolc kezdeményezésnek, amelyek a brit APC által biztosított, összesen 29,6 millió fontos (14 milliárd forintos) támogatásból kapnak részesedést. Az APC szerint a fejlesztésre kerülő technológiák hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, és különböző szegmensekben várhatóan több mint 3500 munkahelyet teremtenek vagy tartanak fenn, miközben jelentős mértékben csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást a járműgyártásban és a zéró kibocsátású járművek felhasználásában.

Főoldali kép: usertmk - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS