Lehetséges: autóalkatrészek, 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból

Lehetséges: autóalkatrészek, 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból
Gábor János  |  2024. 09. 26., 15:26

Állami szervezetek és magáncégek együttműködésében hozzák létre brit szakemberek azt a megoldást, ami újraírhatja az alumínium felhasználását az autóiparban.

Az Egyesült Királyságban működő Innovate UK és Advanced Propulsion Centre (APC) támogatásával 5,8 millió font (kb. 2,8 milliárd forint) értékű projekt indult, azzal a céllal, hogy autóipari alkatrészeket 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból gyártsanak. Az Performance Integrated Vehicle Optimisation Technology (PIVOT) névre keresztelt kezdeményezés a járműgyártás fenntarthatóbb és könnyebb komponensekkel történő megoldásait támogatja, az Altair mesterséges intelligencia szimulációs technológiájának segítségével.

A projektet az „intelligens alumíniumot” fejlesztő Sarginsons Industries vezeti, olyan neves partnerek bevonásával, mint az Aston Martin, a Brunel Egyetem és a fémújrahasznosításban jártas GESCRAP.

A fejlesztés során egy szoftver születik, ami ötvözi az öntési szimulációt, a topológiai optimalizálást és az AI tudását, lehetővé téve a vállalatok számára, hogy olyan járműalkatrészeket tervezzenek, amelyek könnyebbek, jobban teljesítenek és gyártásuk is hatékonyabb. Az Altair becslése szerint az új technológiákkal akár 30 százalékkal könnyebb öntött alumínium szerkezetek is előállíthatók, de ezeknek a mai társaikhoz képest pehelysúlyú alkatrészeknek ugyanúgy teljesíteniük kell a szigorú műszaki követelményeket.

Állami támogatásból gondolják újra az alumínium szerepét

Az Innovate UK és az APC 2,9 millió fontos (1,4 milliárd forintos) kormányzati támogatásával finanszírozott projekt célja a beágyazott szén-dioxid-kibocsátás akár 95 százalékos csökkentése a járműalkatrészek gyártása során, újrahasznosított alumínium felhasználásával. A Brunel Egyetem által alkotott fejlett szemcsefinomító technikák révén pedig a mechanikai gyengeségek is kiküszöbölhetők, ami lehetővé teszi a másodlagos ötvözetek alkalmazását, például járművek alvázrendszereiben.

„Az Altair technológiájával feszegetjük a határokat: könnyebb, erősebb és zöldebb alkatrészeket hozunk létre” – foglalta össze a lényeget Mark Nunan, a Sarginsons Industries ügyvezetője, aki szerint a projekt hatalmas előrelépést jelent az öntvényipar számára.

A PIVOT a mesterséges intelligencia, az újrahasznosított anyagok és az innovatív öntési eljárások kombinációjával jelentős változásokat hozhat persze az autógyártásba is, miközben csökkenti az iparág környezeti terhelését.

Az elkövetkező években várható áttörések lehetővé teszik a gyártók számára, hogy hatékonyabb és fenntarthatóbb termelési módszereket alkalmazzanak. A PIVOT projekt egyike annak a nyolc kezdeményezésnek, amelyek a brit APC által biztosított, összesen 29,6 millió fontos (14 milliárd forintos) támogatásból kapnak részesedést. Az APC szerint a fejlesztésre kerülő technológiák hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, és különböző szegmensekben várhatóan több mint 3500 munkahelyet teremtenek vagy tartanak fenn, miközben jelentős mértékben csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást a járműgyártásban és a zéró kibocsátású járművek felhasználásában.

Főoldali kép: usertmk - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS