Lehetséges: autóalkatrészek, 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból

Lehetséges: autóalkatrészek, 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból
Gábor János  |  2024. 09. 26., 15:26

Állami szervezetek és magáncégek együttműködésében hozzák létre brit szakemberek azt a megoldást, ami újraírhatja az alumínium felhasználását az autóiparban.

Az Egyesült Királyságban működő Innovate UK és Advanced Propulsion Centre (APC) támogatásával 5,8 millió font (kb. 2,8 milliárd forint) értékű projekt indult, azzal a céllal, hogy autóipari alkatrészeket 100 százalékban újrahasznosított alumíniumból gyártsanak. Az Performance Integrated Vehicle Optimisation Technology (PIVOT) névre keresztelt kezdeményezés a járműgyártás fenntarthatóbb és könnyebb komponensekkel történő megoldásait támogatja, az Altair mesterséges intelligencia szimulációs technológiájának segítségével.

A projektet az „intelligens alumíniumot” fejlesztő Sarginsons Industries vezeti, olyan neves partnerek bevonásával, mint az Aston Martin, a Brunel Egyetem és a fémújrahasznosításban jártas GESCRAP.

A fejlesztés során egy szoftver születik, ami ötvözi az öntési szimulációt, a topológiai optimalizálást és az AI tudását, lehetővé téve a vállalatok számára, hogy olyan járműalkatrészeket tervezzenek, amelyek könnyebbek, jobban teljesítenek és gyártásuk is hatékonyabb. Az Altair becslése szerint az új technológiákkal akár 30 százalékkal könnyebb öntött alumínium szerkezetek is előállíthatók, de ezeknek a mai társaikhoz képest pehelysúlyú alkatrészeknek ugyanúgy teljesíteniük kell a szigorú műszaki követelményeket.

Állami támogatásból gondolják újra az alumínium szerepét

Az Innovate UK és az APC 2,9 millió fontos (1,4 milliárd forintos) kormányzati támogatásával finanszírozott projekt célja a beágyazott szén-dioxid-kibocsátás akár 95 százalékos csökkentése a járműalkatrészek gyártása során, újrahasznosított alumínium felhasználásával. A Brunel Egyetem által alkotott fejlett szemcsefinomító technikák révén pedig a mechanikai gyengeségek is kiküszöbölhetők, ami lehetővé teszi a másodlagos ötvözetek alkalmazását, például járművek alvázrendszereiben.

„Az Altair technológiájával feszegetjük a határokat: könnyebb, erősebb és zöldebb alkatrészeket hozunk létre” – foglalta össze a lényeget Mark Nunan, a Sarginsons Industries ügyvezetője, aki szerint a projekt hatalmas előrelépést jelent az öntvényipar számára.

A PIVOT a mesterséges intelligencia, az újrahasznosított anyagok és az innovatív öntési eljárások kombinációjával jelentős változásokat hozhat persze az autógyártásba is, miközben csökkenti az iparág környezeti terhelését.

Az elkövetkező években várható áttörések lehetővé teszik a gyártók számára, hogy hatékonyabb és fenntarthatóbb termelési módszereket alkalmazzanak. A PIVOT projekt egyike annak a nyolc kezdeményezésnek, amelyek a brit APC által biztosított, összesen 29,6 millió fontos (14 milliárd forintos) támogatásból kapnak részesedést. Az APC szerint a fejlesztésre kerülő technológiák hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, és különböző szegmensekben várhatóan több mint 3500 munkahelyet teremtenek vagy tartanak fenn, miközben jelentős mértékben csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást a járműgyártásban és a zéró kibocsátású járművek felhasználásában.

Főoldali kép: usertmk - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS