Sokkal tartósabb az út, ha grafénnel erősített, újrahasznosított aszfaltból készül

Sokkal tartósabb az út, ha grafénnel erősített, újrahasznosított aszfaltból készül
Gábor János  |  2024. 09. 23., 15:23

Minden eddiginél fenntarthatóbb útépítési megoldással kísérleteznek: egy olyan aszfalt felhasználásával, ami szakít a korábbi gyakorlatokkal, más összetételű, ezáltal tartósabb lehet, és jelentősen csökkenti az útépítés karbonlábnyomát.

Az Egyesült Királyság nemzeti autópálya-kezelője, a National Highways új, grafénnel erősített aszfaltot tesztel, amivel jelentősen megnövelheti az útburkolatok élettartamát, miközben csökkenti a szénlábnyomot – írja a cég közleménye. A kísérleti burkolatot augusztus közepén helyezték el az A12-es autópálya Hatfield Peverel és Witham közötti szakaszán, Essex megyében. Az új út Gipave nevű, grafénnel erősített polimer adalékot tartalmaz. Ez a bitumen réteget erősíti, és az aszfaltban található kőzúzalékokat köti össze, ráadásul 40 százalékban újrahasznosított aszfaltot használtak fel hozzá, ami az eddigi legmagasabb arány Nagy-Britanniában.

A projekt vezetője, Umesh Parajuli szerint a grafénnel erősített aszfalt próbája hozzájárulhat a National Highways 2040-re kitűzött nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási céljához, és jelentős hosszú távú előnyöket biztosíthat az országos, illetve helyi úthálózatok számára egyaránt. Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a Gipave javítja az aszfalt merevségét és ellenállóképességét a kátyúsodással szemben, miközben növeli annak fáradtsággal szembeni tűrőképességét is.

Új aszfalt, ami évek tesztelése után világszerte elterjedhet

A kísérleti szakasz teljesítményét több éven keresztül figyelik meg, hogy felmérjék a grafén technológia valódi előnyeit. A kísérlet része a National Highways SPaTS 2 kutatási projektjének, ami több, alacsony szén-dioxid-kibocsátású aszfalt terméket is kipróbál. A vizsgálat során hagyományos és alacsonyabb hőmérsékletű keverési technológiákat is összehasonlítanak, a projektet pedig iparági partnerek (többek között az Eurovia, a Jean Lefebvre UK, az AtkinsRéalis, az Iterchimica és a Directa Plus) támogatják.

Ez az első alkalom, hogy a Gipave-t stratégiai úthálózaton használják. Korábban Oxfordshire-ben, Kentben, Staffordshire-ben és Essexben a helyi önkormányzatok folytattak kísérleteket hasonló technológiával. A grafénes megoldást már nemzetközileg is alkalmazták, többek között a genovai San Giorgio hídon, a trevisói repülőtér kifutópályáján, valamint az Imola Forma–1-es versenypályán.

A Gipave technológiát az Iterchimica fejlesztette ki, míg az A12-es burkolatot az Eurovia UK állította elő és telepítette. A a kísérleti szakasz teljesítményét az AtkinsRéalis fogja elemezni, összehasonlítva azt egy hagyományos aszfaltos szakaszéval, különös tekintettel annak karbonlábnyomára és hosszú távú előnyeire. A projektet a Nottingham Egyetem és a Jean Lefebvre UK laboratóriumi tesztelésekkel is támogatja.

Ezért fontos fenntarthatóbb aszfaltra váltani

Az aszfaltgyártás jelentős mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki, főként az energiaigényes folyamatok miatt, amelyek során a legfontosabb kötőanyagot, a bitument állítják elő és melegítik fel. A hagyományos forró keverésű aszfalt előállítása során a keverési hőmérséklet 150-180 Celsius-fok, ami nagy mennyiségű fosszilis üzemanyag elégetését igényli. Az aszfaltgyártás évente és globálisan több millió tonna szén-dioxidot termel, főként az energiafogyasztás és a bitumenhez szükséges kőolaj alapú anyagok miatt.

Főoldali kép: aleksandarlittlewolf - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS