Sokkal tartósabb az út, ha grafénnel erősített, újrahasznosított aszfaltból készül

Sokkal tartósabb az út, ha grafénnel erősített, újrahasznosított aszfaltból készül
Gábor János  |  2024. 09. 23., 15:23

Minden eddiginél fenntarthatóbb útépítési megoldással kísérleteznek: egy olyan aszfalt felhasználásával, ami szakít a korábbi gyakorlatokkal, más összetételű, ezáltal tartósabb lehet, és jelentősen csökkenti az útépítés karbonlábnyomát.

Az Egyesült Királyság nemzeti autópálya-kezelője, a National Highways új, grafénnel erősített aszfaltot tesztel, amivel jelentősen megnövelheti az útburkolatok élettartamát, miközben csökkenti a szénlábnyomot – írja a cég közleménye. A kísérleti burkolatot augusztus közepén helyezték el az A12-es autópálya Hatfield Peverel és Witham közötti szakaszán, Essex megyében. Az új út Gipave nevű, grafénnel erősített polimer adalékot tartalmaz. Ez a bitumen réteget erősíti, és az aszfaltban található kőzúzalékokat köti össze, ráadásul 40 százalékban újrahasznosított aszfaltot használtak fel hozzá, ami az eddigi legmagasabb arány Nagy-Britanniában.

A projekt vezetője, Umesh Parajuli szerint a grafénnel erősített aszfalt próbája hozzájárulhat a National Highways 2040-re kitűzött nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási céljához, és jelentős hosszú távú előnyöket biztosíthat az országos, illetve helyi úthálózatok számára egyaránt. Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a Gipave javítja az aszfalt merevségét és ellenállóképességét a kátyúsodással szemben, miközben növeli annak fáradtsággal szembeni tűrőképességét is.

Új aszfalt, ami évek tesztelése után világszerte elterjedhet

A kísérleti szakasz teljesítményét több éven keresztül figyelik meg, hogy felmérjék a grafén technológia valódi előnyeit. A kísérlet része a National Highways SPaTS 2 kutatási projektjének, ami több, alacsony szén-dioxid-kibocsátású aszfalt terméket is kipróbál. A vizsgálat során hagyományos és alacsonyabb hőmérsékletű keverési technológiákat is összehasonlítanak, a projektet pedig iparági partnerek (többek között az Eurovia, a Jean Lefebvre UK, az AtkinsRéalis, az Iterchimica és a Directa Plus) támogatják.

Ez az első alkalom, hogy a Gipave-t stratégiai úthálózaton használják. Korábban Oxfordshire-ben, Kentben, Staffordshire-ben és Essexben a helyi önkormányzatok folytattak kísérleteket hasonló technológiával. A grafénes megoldást már nemzetközileg is alkalmazták, többek között a genovai San Giorgio hídon, a trevisói repülőtér kifutópályáján, valamint az Imola Forma–1-es versenypályán.

A Gipave technológiát az Iterchimica fejlesztette ki, míg az A12-es burkolatot az Eurovia UK állította elő és telepítette. A a kísérleti szakasz teljesítményét az AtkinsRéalis fogja elemezni, összehasonlítva azt egy hagyományos aszfaltos szakaszéval, különös tekintettel annak karbonlábnyomára és hosszú távú előnyeire. A projektet a Nottingham Egyetem és a Jean Lefebvre UK laboratóriumi tesztelésekkel is támogatja.

Ezért fontos fenntarthatóbb aszfaltra váltani

Az aszfaltgyártás jelentős mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki, főként az energiaigényes folyamatok miatt, amelyek során a legfontosabb kötőanyagot, a bitument állítják elő és melegítik fel. A hagyományos forró keverésű aszfalt előállítása során a keverési hőmérséklet 150-180 Celsius-fok, ami nagy mennyiségű fosszilis üzemanyag elégetését igényli. Az aszfaltgyártás évente és globálisan több millió tonna szén-dioxidot termel, főként az energiafogyasztás és a bitumenhez szükséges kőolaj alapú anyagok miatt.

Főoldali kép: aleksandarlittlewolf - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-15 23:15:00
Összesen 2,8 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrásra pályázhat október 15-étől országszerte 2800 vidéki, egész évben nyitva tartó büfé. Az üzletenként egymillió forintos támogatást konyhatechnológiai és a mindennapi működéshez szükséges kisebb eszközök, készletek beszerzésére fordíthatják, de felhasználhatják energiahatékony és gazdaságos üzemelést támogató fejlesztésekre, vagy nagyobb beruházásokhoz is. Pályázni november 30-ig lehet – hívja fel a figyelmet a Magyar Turisztikai Ügynökség.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS