Minden eddiginél fenntarthatóbb útépítési megoldással kísérleteznek: egy olyan aszfalt felhasználásával, ami szakít a korábbi gyakorlatokkal, más összetételű, ezáltal tartósabb lehet, és jelentősen csökkenti az útépítés karbonlábnyomát.
Az Egyesült Királyság nemzeti autópálya-kezelője, a National Highways új, grafénnel erősített aszfaltot tesztel, amivel jelentősen megnövelheti az útburkolatok élettartamát, miközben csökkenti a szénlábnyomot – írja a cég közleménye. A kísérleti burkolatot augusztus közepén helyezték el az A12-es autópálya Hatfield Peverel és Witham közötti szakaszán, Essex megyében. Az új út Gipave nevű, grafénnel erősített polimer adalékot tartalmaz. Ez a bitumen réteget erősíti, és az aszfaltban található kőzúzalékokat köti össze, ráadásul 40 százalékban újrahasznosított aszfaltot használtak fel hozzá, ami az eddigi legmagasabb arány Nagy-Britanniában.
A projekt vezetője, Umesh Parajuli szerint a grafénnel erősített aszfalt próbája hozzájárulhat a National Highways 2040-re kitűzött nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási céljához, és jelentős hosszú távú előnyöket biztosíthat az országos, illetve helyi úthálózatok számára egyaránt. Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a Gipave javítja az aszfalt merevségét és ellenállóképességét a kátyúsodással szemben, miközben növeli annak fáradtsággal szembeni tűrőképességét is.
A kísérleti szakasz teljesítményét több éven keresztül figyelik meg, hogy felmérjék a grafén technológia valódi előnyeit. A kísérlet része a National Highways SPaTS 2 kutatási projektjének, ami több, alacsony szén-dioxid-kibocsátású aszfalt terméket is kipróbál. A vizsgálat során hagyományos és alacsonyabb hőmérsékletű keverési technológiákat is összehasonlítanak, a projektet pedig iparági partnerek (többek között az Eurovia, a Jean Lefebvre UK, az AtkinsRéalis, az Iterchimica és a Directa Plus) támogatják.
Ez az első alkalom, hogy a Gipave-t stratégiai úthálózaton használják. Korábban Oxfordshire-ben, Kentben, Staffordshire-ben és Essexben a helyi önkormányzatok folytattak kísérleteket hasonló technológiával. A grafénes megoldást már nemzetközileg is alkalmazták, többek között a genovai San Giorgio hídon, a trevisói repülőtér kifutópályáján, valamint az Imola Forma–1-es versenypályán.
A Gipave technológiát az Iterchimica fejlesztette ki, míg az A12-es burkolatot az Eurovia UK állította elő és telepítette. A a kísérleti szakasz teljesítményét az AtkinsRéalis fogja elemezni, összehasonlítva azt egy hagyományos aszfaltos szakaszéval, különös tekintettel annak karbonlábnyomára és hosszú távú előnyeire. A projektet a Nottingham Egyetem és a Jean Lefebvre UK laboratóriumi tesztelésekkel is támogatja.
Az aszfaltgyártás jelentős mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki, főként az energiaigényes folyamatok miatt, amelyek során a legfontosabb kötőanyagot, a bitument állítják elő és melegítik fel. A hagyományos forró keverésű aszfalt előállítása során a keverési hőmérséklet 150-180 Celsius-fok, ami nagy mennyiségű fosszilis üzemanyag elégetését igényli. Az aszfaltgyártás évente és globálisan több millió tonna szén-dioxidot termel, főként az energiafogyasztás és a bitumenhez szükséges kőolaj alapú anyagok miatt.
Főoldali kép: aleksandarlittlewolf - Freepik
A Villány-Siklósi Borút 1994-ben alakult meg európai példák alapján, hogy a dél-Baranyai térség borászait összekapcsolja, a borturizmust szervezetten fejlessze.
Szekunderköri meghibásodás miatt október 11-én és 13-án is csökkenteni kellett a teljesítményt.