A japán autógyártó megoldja, hogy az EV-k akkumulátorában tárolt áramot otthonok ellátására és hálózatba visszatáplálásra is lehessen használni. A Nissan úgy tervezi, hogy először Európában vezeti be az új technológiával ellátott elektromos modelleket.
A Nissan bejelentette, hogy 2026-tól „elérhető áron” piacra dobja a kétirányú fedélzeti töltési technológiával (Vehicle to Grid - V2G) ellátott elektromos autókat, amelyekkel a tulajdonosok a jármű akkumulátorában tárolt áramot otthonuk ellátására vagy hálózatba visszatáplálásra is használhatják. Az újdonság az Egyesült Királyságban debütál, majd a tervek szerint fokozatosan kiterjesztik más európai piacokra is.
A Nissan a korábbi V2G kutatásaira támaszkodik a projekt végrehajtása során, hiszen van is mire alapozni: a vállalat az elmúlt évtizedben világszerte mintegy 40 kísérleti programot bonyolított le. Ezek közül az egyik legfontosabb eredmény a Nottinghami Egyetemen végzett egyéves teszt, amivel a Nissan az Egyesült Királyságban első autógyártóként szerezte meg az AC-alapú rendszerhez szükséges „G99 Grid Code” tanúsítványt, annak igazolásaként, hogy áramellátója lehet a nemzeti energiahálózatnak. A „Nissan Energy” néven futó kezdeményezés célja, hogy a V2G technológiát Európában és azon túl is elterjessze, alkalmazkodva az egyes piacok infrastruktúrájához és szabályozási követelményeihez.
A Nissan szerint a V2G technológiát használó ügyfelek az elektromos autójuk üzemeltetési költségeit 50, míg az egy háztartásra eső szén-dioxid-kibocsátást akár 30 százalékkal is csökkenthetik.
A V2G rendszer kiemelt szerepet játszhat a megújuló energiaforrások, például a szél- és napenergia hálózati integrációjában, mivel lehetővé teszi az áram tárolását és visszatáplálását a hálózatba akkor, amikor az szükséges, így tovább csökkenti a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőséget. A Nissan ehhez szükséges kulcsterméke az AC-kétirányú rendszer, ami beépített fedélzeti töltőt használ, így csökkentve a belépő költségeket és elérhetőbbé téve a technológiát. A vállalat célja, hogy az AC-kétirányú töltők ára ahhoz hasonló legyen, amennyibe a jelenleg kapható egyirányú töltők kerülnek.
A költségek csökkentése mellett a Nissan V2G rendszere teljes energiakezelési szabadságot kínál egy dedikált applikáción keresztül, amelynek segítségével a felhasználók szabályozhatják az energia felhasználását és visszatáplálását.
A V2G technológia brit tesztelését részben az Egyesült Királyság kormánya által támogatott Advanced Propulsion Centre UK (APC) finanszírozta. A tesztelés során a Nissan a Dreev nevű vállalattal dolgozott együtt. Utóbbi felelt az adatgyűjtésért, az ügyfélprofilozásért, valamint a töltési és kisütési terv elkészítéséért. A falitöltőt az elektromos járművek ellátásához szükséges berendezéseket gyártó és hitelesítő, belga Enovates fejlesztette. A közös munka eredményeképpen a töltő külön állomásként működik: fogadja és küldi az energiaigényre és -ellátásra vonatkozó adatokat a Dreev felhőjéből, majd meghatározott mennyiségű áramot tölt és enged vissza az otthonba vagy a hálózatba.
Címlapkép: Nissan
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.