Tudja, hogy mi lett a magyarok új hobbija?

2020. 08. 24., 17:30

Régóta találgatják a szakértők, hogy vajon mit hoz majd az új évtized a dinamikusan fejlődő e-kereskedelem területén, az idei év eseményei azonban minden előzetes elképzelést felülmúltak. Míg a világjárvány számos szektort küldött a padlóra hazánkban is, azok a cégek, melyek sikeresen fel tudták venni az online értékesítés száguldó tempóját, nagyot nyertek: a pandémiának köszönhetően az aktív felnőtt lakosság harmada kapcsolódott be az e-kereskedelembe. Legyen szó ételkiszállításról, barkácseszközökről vagy sportruházatról, fókuszba került a személyre szabott vásárlói élmény és az ehhez nélkülözhetetlen technológiai fejlesztések. Chatbot, mesterséges intelligencia, kiterjesztett valóság – mi kell egy sikeres webshophoz ma?

Óriási lendületet vett tavasszal az online vásárlás a magyar lakosság körében: március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg az e-kereskedelemben, miközben az átlagos rendelési érték és a kosárba helyezett tételek száma egyaránt nőtt. A hazai e-kereskedők az első negyedévben mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forintértékben.

A szektor egyébként is rakétaként lőtt ki az elmúlt évtizedben, 2019 végére a webes értékesítés a globális kereskedelmi piac 14 százalékát – azaz 3,5 billió dollárt – hasította ki magának. Óriási üzletről van tehát szó, és a sikeres webshopok sem dőlhetnek hátra arra várva, hogy csorogjanak a bevételek – ha más nem is, a koronavírus-járvány erről mindenképpen gondoskodott.

Gönczy Gábor, a Stylers Group ügyvezető igazgatójaszerint: „alapvető változás állt be az utóbbi hónapokban az e-kereskedelemben. Mindenki a B2C tortából szeretne egy szeletet magának, még a gyártók is közvetlen csatornákat létesítenek a fogyasztók felé, holott ez korábban nem volt jellemző. Fontos lett az átláthatóság, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság, valamint fő szempont lett az, hogy a vásárló minél kevesebb lépésben juthasson el a megrendelésig a webes felületeken, majd mihamarabb megkaphassa a megvásárolt termékeket. Mindent ennek rendelnek alá a sikeres webshopok, ehhez pedig nagyon kell ismerni a vásárlókat – itt jönnek képbe a modern technológiák”.

Vásárlói élmény: aki talpon akar maradni, az fejleszt

A webes értékesítési felületek fejlesztése az új évtizedben tehát már nem csupán lehetőség, hanem szükség. Mivel minden piac, termék, illetve szolgáltatás speciális tulajdonságokkal is rendelkezik, nem érdemes a sablonos megoldások felé haladni, inkább testreszabott rendszerekben szükséges gondolkodni a Stlyers szakértői szerint. Ugyanakkor vannak olyan globális trendek, melyeket elleshet és sikeresen alkalmazhat egy hazai webshop-gazda is.

A következő évek leghatékonyabb megoldásai közé tartoznak a különböző, kiterjesztett valóságot (AR) is alkalmazó értékesítései csatornák, melyek az előrejelzések szerint a közösségi oldalakon is megjelennek majd, illetve lassan, de biztosan még a kisebb kereskedelmi cégek gyakorlatába is beférkőznek.

Továbbra is fontos színterei lesznek az online értékesítésnek a mobilos platformok, és minden e-kereskedelemmel foglalkozó vállalat jobban teszi, ha tovább bővíti az online fizetést érintő lehetőségeket, és ezzel is kényelmesebbé teszi a vásárlói utat. Természetesen ez a szegmens sem nélkülözheti a következő évek digitális szupersztárját, a mesterséges intelligenciát. Ennek segítségével még könnyebbé válik az adathalmazok elemzése, a megfelelő következtetések levonása, tehát a fogyasztók megismerése és személyre szabott kiszolgálása. A legjobb AI-alapú megoldások közé tartoznak a chatbotok is, fogyasztói felmérések szerint az emberek 60 százaléka szívesebben vesz igénybe olyan online szolgáltatásokat, melyeknél elérhető valamilyen intelligens chatbot eszköz. Úgy néz ki, a jövőben a „mesterséges” ügyfélszolgálat határozza majd meg az első benyomást szinte minden termék és márka kapcsán.

A magyar piac figyel és tanul

A Stylers idén már 10 éve van jelen az amerikai piacon is, így első kézből látja, milyen igényeket támasztanak az e-kereskedelemmel foglalkozó ügyfelek a fejlesztők felé, ezt pedig a hazai piacon is hatékonyan kamatoztatja, hiszen a magyar cégek általánosságban kb. 6 hónappal tengerentúli versenytársaik után reagálnak a legújabb trendekre.

Az USA-ban például ma már teljesen általánosak a fent említett AI-alapú eszközök, hiszen sokszoros mennyiségű adathalmazzal dolgozhatnak a kinti piac méretéből adódóan. Nagyobb hangsúlyt fektetnek továbbá az üzletileg nagyságrendekkel jobban megtérülő visszatérő vásárlókra, az automatizált email marketingre, az emlékeztetőkre, a feliratkozási listákra – ezek mind könnyen kezelhetők a technológia segítségével.

„A gyors alkalmazkodás és a trendekre azonnal reagáló fejlesztések kulcsfontosságúak lesznek ezen a dinamikusan bővülő piacon, ráadásul a technológiák mögött jól átgondolt üzleti stratégiának kell állnia. A szolgáltatóknak és a fogyasztóknak is tudomásul kell venniük, hogy ez a jövő, a legtöbb termék, illetve tartalom már csak előfizetést követően lesz elérhető – ha pedig az emberek fizetnek, akkor a lehető legjobb vásárlói élményt kell nyújtani nekik. Jó példa erre a hvg360, a HVG által készített havi előfizetéses digitális hírplatform, melynek fejlesztésében a Stylers is részt vet. A projekt során a folyamatosan változó megrendelői igények kezeléséhez az agilis módszertant hívtuk segítségül”magyarázza Laczkó Gábor, a Stylers Group társalapítója.

A szakembert augusztus végén, az Eccomerce Hungary konferencián is meghallgathatják a téma iránt érdeklődők, ahol a Webshop stratégia panelbeszélgetés résztvevőjeként további hasznos tanácsokat és piaci trendeket is megoszt a majd a konferencia vendégeivel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 09:10:00
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS