A magyar e-kereskedők külföldi terjeszkedésében segítséget nyújtó Digitális Kereskedelmi Szövetség októberben hivatalosan is elindítja díjmentes, cégekre szabott, egyedülálló mentorprogramját.
A digitális szektorban rejlő potenciál megkérdőjelezhetetlen, egyes előrejelzések szerint az évtized végére 8000 milliárd forint többlettel járulhat hozzá a magyar gazdasághoz. A pandémia óta szárnyra kapott a magyar e-kereskedelem is, ami az Európai Unióban a második leggyorsabban bővülő piac volt 2021-ben. A hazai e-kereskedelmi ökoszisztéma szereplői előtt hatalmas lehetőségek állnak, ehhez azonban a digitális kereskedelem fejlesztésére van szükség.
Alapítása óta a Digitális Kereskedelmi Szövetség célja a magyarországi e-kereskedelem kihívásainak pontos megismerése és ennek nyomán a magyar e-kereskedelem átalakulásának előmozdítása, a hazai szereplők megerősítése és az export hajlandóság fellendítése. Ennek érdekében indította el idén tagjaival összefogva az egyedülálló Mentorprogramot, amely során elismert szakértők segítik a résztvevőket.
Ahogy a DKSZ és a GKID által közösen készített tavalyi Online Export Kutatás rámutatott, a magyar e-kereskedők olyan kihívásokkal és nehézségekkel küzdenek, melyek jelentősen gátolják őket a fejlődésben és a külpiaci terjeszkedésben. A külföldi piacra lépést gátló okok többek között:
A külföldi terjeszkedést illető kilátásokról és lehetőségekről Madar Norbert, a GKID vezető elemzője elmondta: „Az itthoni e-kereskedelmi szereplők jelenleg le vannak maradva a nemzetközi terjeszkedésben, aminek összetett okai vannak: egyrészt nem védjük a saját lokális piacunkat kellőképpen, másrészt jelentős erőforrás hiánnyal küzd a szféra. A problématudat építés, az attitűd-váltás, a stratégiai gondolkodás megváltoztatása és a következetes, hosszú távú tervezés viszont mind közelebb visznek a meglévő lemaradások leküzdésében.”
A DKSZ a kutatásban is megmutatkozó kihívások leküzdése érdekében alkotta meg a Mentorprogramot, amely nem csak gyakorlati segítséget nyújt a résztvevőknek, de a sikereik útján példát mutat egyre több kereskedőnek, hogy a külföldi terjeszkedés elérhető és reális cél.
Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője, a Digitális Kereskedelmi Szövetség elnöke megjegyezte: „A mentorprogram személyre szabott tanácsadás útján olyan komplex tudásanyagot nyújt a szervezetfejlesztés, kutatás, marketing, kommunikáció, logisztika, jog és információbiztonság, digitalizáció, valamint a fizetéstechnika és kiberbiztonság területén, amelyek hosszú távon képesek támogatni a cégek fejlődését.”
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.