2022-ben sem dőlhetnek hátra a kiskereskedelmi szektor szereplői – az elmúlt két év kihívásai után a változó vásárlási szokásokhoz és fogyasztói elvárásokhoz történő alkalmazkodás kulcsfontosságú a növekedés fenntartásához. A hazai számok egyelőre biztatóak: a KSH adatai szerint 2022. január-februárban a kiskereskedelmi forgalom volumene 7 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakához képest.
A vásárlási szokásainkat folyamatosan alakítja a modern technológia fejlődése. Az új technológiák megjelenése megkönnyíti a vásárlók dolgát, melynek hatására egyre többen és biztonságosabban használják az online platformokat a vásárlásaik során.
„Az e-kereskedelem tekintetében egy másik érdekes jelenséget is megfigyelhetünk: a 60 év feletti korosztály képviselői rendszeresen és tervezetten vásárolnak online, míg a fiatalokra inkább az ad hoc vásárlás jellemző” – hangsúlyozta Dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi Retail-FMCG iparági csoportjának menedzsere.
Mindemellett egyre gyakrabban találkozunk azzal a jelenséggel is, hogy a világ vezető márkái félreteszik a verseny okozta kényszert, hogy nagyobb társadalmi és környezeti problémákkal (pl. a klímaváltozással) foglalkozzanak.
Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a COVID-19 okozta világjárvány eddigi és ezután jelentkező hatásait. Bár talán egyre kevésbé halljuk napi szinten a vírus által okozott gazdasági és egyéb következményeket, a különböző variánsok és azok terjedése továbbra is aggodalomra adnak okot. Az ellátási problémák (különösen a chiphiány) mellett - a Deloitte UK felmérése szerint - egyre nagyobb teher nehezedik a háztartásokra a mindennapi megélhetés biztosítása és a megszokott életszínvonal fenntartása kapcsán, visszavetve ezzel a költekezés szabadságát.
Az 1995 és 2010 között született generáció tagjai mostanra már nem csak saját vásárlóerővel bírnak, hanem határozott, egyedi igényekkel és szükségletekkel is rendelkeznek, melyekkel a márkáknak és a kiskereskedőknek is lépést kell tartania.
Ma már nem csak a startup-ok és az online vállalkozások privilégiuma az internetes jelenlét - a kiskereskedelmi vállalkozások digitális térnyerése egyre nagyobb mértéket ölt. A webshopok kialakítása, online marketing tevékenységek, digitális termékek és a metaverzum felfedezése hozzájárulhatnak a kiskereskedelmi forgalom bővüléséhez a vásárlói élmény növelésén keresztül.
A vásárlók részéről jelentős igény mutatkozik a gördülékeny, lehetőség szerint érintésmentes vásárlás, a kasszamentes üzletek, a gyors és önműködő (emberi beavatkozást nem igénylő) szállítási módok iránt, melyek várhatóan egyre általánosabbá válnak majd a vásárlói élmény növelése érdekében.
Az okoseszközökön nevelkedett generáció(k) fizetőképes fogyasztóként való megjelenésével fokozatosan feledésbe merülhet a hagyományos készpénzzel történő fizetés, helyét a mobiltelefonnal/okosórával és bankkártyás érintéssel történő fizetés, online vásárlás esetén pedig a virtuális fizetési módok (pl. PayPass) veszik át.
A vásárlók számára egyre fontosabb szempont a környezettudatosság, melynek része a fenntartható divat – olyannyira, hogy a Deloitte UK felmérése alapján a használtruha-kereskedelmi szektor várhatóan gyorsabban növekszik majd, mint a fast fashion ágazat. „Ma már különösebb erőfeszítés nélkül megtehetjük, hogy divatosak legyünk és a bolygónkat is óvjuk egyszerre. Amennyiben nem szeretnénk használt ruhadarabokat vásárolni, csupán meg kell találnunk az általunk preferált üzlet környezetkímélő módon előállított darabjait, hiszen egyre több (akár fast fashion) márka kínál ilyen ruhaneműket is” – mondta Kerékgyártó Emese, a Deloitte magyarországi Retail-FMCG iparági csoportjának szenior adótanácsadója.
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.