Karácsonyi hajrá 2022-ben

2022. 12. 15., 18:18

A globális gazdasági helyzet és az infláció a 2022-es ünnepi készülődésre is hatással van. A fogyasztók ennek ellenére igyekeznek megtalálni a módját annak, hogy megbirkózzanak az inflációval és megteremtsék az ünnepi hangulatot.

Az amerikai háztartások 37 százalékának pénzügyi helyzete rosszabb, mint tavaly, de úgy tűnik, hogy ez a tény nem árnyékolja be az ünnepi készülődést, csupán azt eredményezi, hogy a vásárlók az inflációra reagálva módosítják kiadási stratégiájukat – derül ki a Deloitte 2022. évi felméréséből. Ennek eredményeképpen az amerikai vásárlók 38 százaléka már a tavalyinál korábban megkezdte az ajándékok beszerzését.

Magyarországon is hasonlóan alakulnak idén a vásárlási szokások, a vásárlók 55 százaléka idén már szeptember eleje és november vége között be is szerezte a karácsonyi ajándékokat.

A vásárlók felkészültek az ünnepi hajrára is, sőt, az infláció nyomán emelkedett árak ellenére, az amerikai a vásárlók 77 százaléka készlethiányra is számít az ünnepi időszakban az ajándékok beszerzése során. A Deloitte felméréséből továbbá az is kiderül, hogy az amerikai vásárlók 60 százaléka hajlandó lenne lecserélni a megszokott és kedvelt márkáját, amennyiben egy termék jobb áron elérhető egy másik márka kínálatából.

Ajándéktrendek

Idén karácsonykor a legnépszerűbb ajándéktípus – a tavalyi évekhez hasonlóan – a ruházati cikk, de a könyv, a játékok és az élelmiszer is nagy népszerűségnek örvend. Az infláció hatását mutatja, hogy jellemzően a kisebb értékű termékeket keresik a fogyasztók, illetve minden kategória esetén érezhetően nagyobb a kereslet az olcsóbb, sajátmárkás termékek iránt.

Az USA-ban is hasonlóan a ruházati cikkek és kiegészítő szerepelnek a dobogó első fokán, azonban különbség, hogy a vásárlási utalványok ajándékozása szerepel a dobogó második helyén, és népszerű ajándéknak számítanak még a különböző műszaki cikkek és műszaki kiegészítők is.

Hogyan vásárolunk 2022-ben?

Az online vásárlás 2022-ben is kedvelt a vásárlók körében. Ezt mutatja, hogy a hazai vásárlók 76 százaléka tervez hazai online áruházban karácsonyi ajándékot rendelni, külföldi shopból viszont mindössze 8 százalékuk tervez rendelni hasonló célból vásárolni - míg a plázák, bevásárlóközpontok (43 százalék) és a hagyományos üzletek és szupermarketek (33 százalék) továbbra is népszerűek – derül ki az eMAG megbízásából a GKID által készített felmérésből. Ezzel szemben az amerikai Deloitte felmérése azt mutatja, hogy a fogyasztók üzletben történő vásárlása folyamatos növekedést mutat az elmúlt 2 évben, azonban tagadhatatlan, hogy a fogyasztók nem mondanak le az online vásárlás kényelméről.

A fogyasztók legszívesebben az online boltokban és a nagykereskedőknél vásárolnak az ünnepi időszak alatt. Ez a két vásárlási mód a meghatározó az utóbbi 5 évben. A Deloitte kutatása alapján a vásárlók több, mint fele tervez okostelefont használni az ünnepi bevásárlás során – hangsúlyozta Fábry Borbála, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának szenior tanácsadója.

A social média is töretlenül népszerű, az amerikai vásárlók egyharmada már nemcsak a termékbemutatók és vásárlói visszajelzésekre használ social médiát, hanem annak segítségével szerzi be az ajándékokat és bonyolítja le a vásárlásait. Ez a jelenség nem meglepő, hiszen a digitális bennszülött generációk egyre nagyobb vásárlóerőt képviselnek, így a közösségi média egyre inkább a vásárlók eszközévé válik – tette hozzá Aracsi Bernadett, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának vezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS