Egyensúly Intézet: a fogyasztás a magyar gazdaság kulcskérdése 2024-ben

2024. 06. 03., 19:10

Az Egyensúly Intézet májusi gyorsjelentése szerint a következő negyedévekben az újrainduló konjunktúra nyomán emelkedő lakossági bizalom és a csökkenő reálkamatok mellett a háztartások fogyasztása újra növekvő pályára állhat.

A magyar GDP nagyjából 60 százalékát teszi ki a háztartások fogyasztása. 2024-ben a gazdaság kulcskérdése a fogyasztás alakulása, ezt a kérdést járja körbe az Egyensúly Intézet májusi gyorsjelentése.

Noha voltak negyedévek, amikor az előző negyedévhez képest már növekedni tudott a fogyasztás, 2023 egészében reálértelemben 2,1 százalékkal csökkent az előző évhez képest. 

Még látványosabb a csökkenés a háztartások fogyasztásának közel felét kitevő kiskereskedelmi forgalomban. A magyar kiskereskedelemi forgalom közel 8 százalékkal csökkent 2023-ban, ezzel az EU harmadik legrosszabb dinamikáját produkálta. Ráadásul a forgalom a mai napig nem érte el a Covid-válság előtti szintet, ezzel 2024. márciusára közel 33 százalékponttal marad a korábbi trendvonal alatt.

A háztartások fogyasztása, és különösen a kiskereskedelem gyengélkedése az elmúlt hónapokban rendre negatív meglepetéssel szolgált az elemzők számára. A legtöbb előrejelzés ugyanis azzal számolt, hogy a fogyasztás követni fogja a bérek vásárlóerejének növekedését. A bruttó medián reálbérek 2023 második fele óta növekednek, az előző év vége óta pedig meghaladják az inflációs sokk előtti értéket. 2024 első negyedévében közel 12 százalékkal volt magasabb a medián bérek vásárlóereje, mint egy évvel korábban.

Noha a reálbérek 2023 második fele óta ismét növekednek, a háztartások fogyasztás helyett inkább a megtakarításaikat növelték. 2023 negyedik negyedévére a háztartások bruttó megtakarítási rátája 21,6 százalékra emelkedett. Ez kiugróan magas megtakarítási hajlandóságot mutat: az elmúlt tíz év átlagos magyar megtakarítási rátája 13,4 százalék volt.

Mindezt egyrészt a háztartások jövőbe vetett bizalmának megingása magyarázza: az inflációs válság idején a lakossági bizalmi indikátorok jelentős mértékben visszaestek, és csak lassan normalizálódnak. A GKI Gazdaságkutató fogyasztói bizalmi indexe nem mutat javulást az elmúlt hónapokban, a magyar érték továbbra is jóval alacsonyabb az EU-átlagnál. Másrészt a szigorú monetáris politika, vagyis a megtakarításokon elérhető magas reálhozamok is a fogyasztás visszafogására ösztönözték a háztartásokat.

Az idei év kulcskérdése a gazdasági növekedés szempontjából az, hogy a növekvő reálbérek mikor csapnak át érdemben növekvő fogyasztásba. Az Egyensúly Intézet szerint a következő negyedévekben az újrainduló konjunktúra nyomán emelkedő lakossági bizalom és a csökkenő reálkamatok mellett a háztartások fogyasztása újra növekvő pályára állhat. Az Egyensúly Intézet idén a fogyasztás reálértelemben 2,7 százalékos, majd 2025-ben 3,5 százalékos növekedésére számít.

VOSZ

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
2024-12-05 15:05:00
A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók inkább optimisták, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel is – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS