Össztűz alatt az igazgató, aki AI-ra cserélt egy egész csapatot

Össztűz alatt az igazgató, aki AI-ra cserélt egy egész csapatot
2023. 10. 06., 14:40

„Mindenki ezt fogja csinálni” - védekezett a vállalatvezető, aki a közösségi médiában osztotta meg, mennyivel olcsóbb és hatékonyabb mesterséges intelligenciával dolgozni, emberek helyett.

Kellemetlen, de messze nem irreális képet fest a munkaerőpiac jövőjéről egy e-kereskedelmi eszközökkel foglalkozó vállalat vezetőjének X-bejegyzése. A közösségi oldalon rideg nyíltsággal közölte, hogy az AI alkalmazása ma már ott tart, hogy a cég egy komplett csapat majdnem egészét kirúghatta, hiszen a munkájukat nem egyszerűen helyettesíti, még sokkal jobban is csinálja a mesterséges intelligencia.

Suumit Shah az indiai Duukan e-kereskedelmi platform vezetője. Az üzleti IT-alkalmazásokat és webáruház-építő eszközöket fejlesztő vállalat feje közölte: az ügyfelek háttértámogatására eddig foglalkoztatott csapata 90 százalékát leépítette, csupán egy remekül működő chatbot szolgáltatásai miatt. A mesterséges intelligencia a kilensekkel történő kapcsolattartást egyszerűsítette le és tette hatékonyabbá.

Shah kifejtette: tudja, hogy kemény döntés született, de feltétlenül szükséges volt, mivel a chatbot a korábbi átlagos 1 perc 44 másodperces válaszidő helyett azonnal visszajelez, míg a megoldás nyújtásának időtartama 2 óra 13 percről 3 perc 12 másodpercre esett vissza. Az emberi képességekhez viszonyítva kétségtelenül látványos eredményre mindazonáltal az eredeti költségek (humán fizetések és járulékok) töredékét kell fordítani. A vezérigazgató azt állítja, hogy a Duukan ügyfélszolgálati feladatainak ellátása 85 százalékkal olcsóbb AI-val, mintha ugyanúgy emberek végeznék, mint eddig.

A változtatást még a nyár közepén hajtották végre - írja a Business Insider. A nekik nyilatkozó cégvezető a napokban közölte: a kritikus döntés óta nagyon is észrevehető növekedési pályára álltak. „Az ügyfélszolgálati csapatunk most karcsúbb, de sokkal hatékonyabb. Ami pedig a költségvetést illeti, mondjuk úgy, hogy átcsoportosítottuk a felszabadult forrásokat az innováció és a terjeszkedés előmozdítására.”

A Duukan egész konkrétan elárulta, hogy az elmúlt egy évben 23-mal csökkentették az eredetileg 26 fős ügyfélszolgálati csapat létszámát. A megmaradt három személy munkaköre is jelentősen átalakulhatott, mert Shah szerint maga az ügyfélszolgálati tevékenység büdzséje mára nem több havi 100 dollárnál. Még egyszer: ahelyett, hogy 23 embernek adna bért és fizetné utánuk a járulékokat.

A döntés persze elképesztően népszerűtlen volt a közösségi oldalon: a vezérigazgatóra rengetegen húzták rá a vizes lepedőt, amiért ennyi embert leépített. Ő ugyan elismerte, hogy fogalmazhatott volna finomabban a nyilvánosság előtt, de közölte azt is: senkinek ne legyenek illúziói; ezt a gyakorlatot nagyon sok vállalat leköveti – csak éppen nem verik nagy dobra.

Az e-kereskedelmi vállalat tehát egy chatbotot állított szolgálatba a humán ügyfélkapcsolatosok helyett, akik Shah elmondása szerint a munkaidejük nagy részében előre elkészített válaszokat copy-paste-eltek a vállalat csevegőiben. „Az ilyen munkáknak vége. 100 százalékban – nyilatkozta a Washington Postnak. – Számomra nem volt kérdéses, hogy az egész csapatot lecseréljem egy azonnal válaszoló botra, ami 100-szor okosabb és 100-szor kevesebbe kerül, mint a korábbi ügyfélszolgálati csapat.”

Gábor János

Főoldali kép: Racool_studio - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 12., 10:40
Enyhe drágulás jellemzi mind az országos, mind a budapesti albérletpiacot a KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint. Áprilisban az előző hónaphoz képest országos átlagban 0,9, a fővárosban 1,3 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak, éves összevetésben országosan 7,6, Budapesten 8,6 százalékos volt a drágulás.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS