Össztűz alatt az igazgató, aki AI-ra cserélt egy egész csapatot

Össztűz alatt az igazgató, aki AI-ra cserélt egy egész csapatot
2023. 10. 06., 14:40

„Mindenki ezt fogja csinálni” - védekezett a vállalatvezető, aki a közösségi médiában osztotta meg, mennyivel olcsóbb és hatékonyabb mesterséges intelligenciával dolgozni, emberek helyett.

Kellemetlen, de messze nem irreális képet fest a munkaerőpiac jövőjéről egy e-kereskedelmi eszközökkel foglalkozó vállalat vezetőjének X-bejegyzése. A közösségi oldalon rideg nyíltsággal közölte, hogy az AI alkalmazása ma már ott tart, hogy a cég egy komplett csapat majdnem egészét kirúghatta, hiszen a munkájukat nem egyszerűen helyettesíti, még sokkal jobban is csinálja a mesterséges intelligencia.

Suumit Shah az indiai Duukan e-kereskedelmi platform vezetője. Az üzleti IT-alkalmazásokat és webáruház-építő eszközöket fejlesztő vállalat feje közölte: az ügyfelek háttértámogatására eddig foglalkoztatott csapata 90 százalékát leépítette, csupán egy remekül működő chatbot szolgáltatásai miatt. A mesterséges intelligencia a kilensekkel történő kapcsolattartást egyszerűsítette le és tette hatékonyabbá.

Shah kifejtette: tudja, hogy kemény döntés született, de feltétlenül szükséges volt, mivel a chatbot a korábbi átlagos 1 perc 44 másodperces válaszidő helyett azonnal visszajelez, míg a megoldás nyújtásának időtartama 2 óra 13 percről 3 perc 12 másodpercre esett vissza. Az emberi képességekhez viszonyítva kétségtelenül látványos eredményre mindazonáltal az eredeti költségek (humán fizetések és járulékok) töredékét kell fordítani. A vezérigazgató azt állítja, hogy a Duukan ügyfélszolgálati feladatainak ellátása 85 százalékkal olcsóbb AI-val, mintha ugyanúgy emberek végeznék, mint eddig.

A változtatást még a nyár közepén hajtották végre - írja a Business Insider. A nekik nyilatkozó cégvezető a napokban közölte: a kritikus döntés óta nagyon is észrevehető növekedési pályára álltak. „Az ügyfélszolgálati csapatunk most karcsúbb, de sokkal hatékonyabb. Ami pedig a költségvetést illeti, mondjuk úgy, hogy átcsoportosítottuk a felszabadult forrásokat az innováció és a terjeszkedés előmozdítására.”

A Duukan egész konkrétan elárulta, hogy az elmúlt egy évben 23-mal csökkentették az eredetileg 26 fős ügyfélszolgálati csapat létszámát. A megmaradt három személy munkaköre is jelentősen átalakulhatott, mert Shah szerint maga az ügyfélszolgálati tevékenység büdzséje mára nem több havi 100 dollárnál. Még egyszer: ahelyett, hogy 23 embernek adna bért és fizetné utánuk a járulékokat.

A döntés persze elképesztően népszerűtlen volt a közösségi oldalon: a vezérigazgatóra rengetegen húzták rá a vizes lepedőt, amiért ennyi embert leépített. Ő ugyan elismerte, hogy fogalmazhatott volna finomabban a nyilvánosság előtt, de közölte azt is: senkinek ne legyenek illúziói; ezt a gyakorlatot nagyon sok vállalat leköveti – csak éppen nem verik nagy dobra.

Az e-kereskedelmi vállalat tehát egy chatbotot állított szolgálatba a humán ügyfélkapcsolatosok helyett, akik Shah elmondása szerint a munkaidejük nagy részében előre elkészített válaszokat copy-paste-eltek a vállalat csevegőiben. „Az ilyen munkáknak vége. 100 százalékban – nyilatkozta a Washington Postnak. – Számomra nem volt kérdéses, hogy az egész csapatot lecseréljem egy azonnal válaszoló botra, ami 100-szor okosabb és 100-szor kevesebbe kerül, mint a korábbi ügyfélszolgálati csapat.”

Gábor János

Főoldali kép: Racool_studio - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS