Mit érdemes tudni a fuvarozási szerződésekről?

2019. 04. 21., 13:15

Ma már a globalizáció, az internet széles körben történő elterjedésével mindennapivá vált, hogy a különböző áruk beutazzák a világot. Nagy szerep jut a fuvarozó vállalkozásoknak, legyen a fuvarozás akár légi, közúti, vasúti, vagy tengereken átívelő. Melyek a fuvarozási szerződések általános szabályai? Miért ki a felelős? Hogyan kell csomagolni? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

A Polgári Törvénykönyv a fuvarozási szerződések általános szabályait tartalmazza. Ezek közül nézünk most meg néhányat.

A fuvarozási szerződés

A fuvarozási szerződés lényege, hogy fuvardíj ellenében a fuvarozó arra vállalkozik, hogy a feladó küldeményét továbbítja annak rendeltetési helyére, illetve azt a címzettnek kiadja. A fuvarozó vállalhat további, kiegészítő tevékenységeket is. Ezek azonban automatikusan nem válnak a fuvarozási jogviszony részévé. Például a fuvarozó által elvégzett csomagolási tevékenységre vagy a címzettől való díj beszedésére jellemzően egyéb szabályok vonatkoznak.

Fontos a csomagolás

A küldemény megóvása érdekében mind a feladónak, mind a fuvarozónak megfelelően kell eljárnia.

Annak érdekében, hogy a küldemény épségben a rendeltetési helyére érjen, a feladónak is ügyelnie kell a megfelelő csomagolásra.

A feladó köteles:

  • a küldeményt úgy csomagolni, hogy a csomagolás a küldeményt megóvja, és az mások személyét és vagyonát ne veszélyeztesse,
  • a küldemény fuvarozás során történő kezeléséhez szükséges információkat a csomagoláson, ennek hiányában a küldeményen feltüntetni, és
  • a fuvarozónak a küldemény továbbításához és kezeléséhez szükséges okiratokat átadni.

Mire jó a fuvarlevél?

A fuvarlevél a fuvarozás lebonyolítása szempontjából lényeges adatokat tartalmaz. Éppen ezért egy esetleges későbbi kártérítési per esetén jó bizonyítási eszköz lehet. A fuvarlevél – amíg ennek az ellenkezője be nem bizonyosodik – bizonyíthatja többek között

  • a fuvarozási szerződés létrejöttét,
  • a küldemény átvételét,
  • azt, hogy az átvételkor a csomagolás külsőleg jó állapotban volt.

Ha a fuvarozónak a küldemény átvételekor nem volt lehetősége a csomagolást, a termék jellemzőit, mennyiségét, tömegét stb. ellenőrizni, akkor a fuvarozó fenntartással élhet.

A fuvarozó felelőssége

Fontos kiemelni, hogy a fuvarozó felelősségét a felek nem zárhatják ki, az ilyen kikötés semmis.

A fuvarozó felelősségére – ha több fuvarozási ágat vesz igénybe – az adott ág szabályai irányadóak. A napjainkban egyre jelentősebb nemzetközi fuvarozásra tekintettel meg kell említeni, hogy általános szabályként egy külföldi feladó esetén a fuvarozó nem kötelezhető magasabb kártérítésre, mint ami a feladó államának szabályai szerint járhat. A felek azonban szerződésükben ettől eltérően is rendelkezhetnek.

A feladó felelőssége

A feladó a fuvarozóval szemben felel, ha a kár azért következett be, mert

  • nem volt megfelelő vagy hiányzott a csomagolás,
  • ha a küldeményhez kapcsolódó adatok, információ és okmányok hiányosnak vagy pontatlannak bizonyultak.

Mikor mondhatjuk, hogy a küldemény elveszett?

A küldemény akkor minősül elveszettnek, ha azt a fuvarozó a határidőt követő harmincadik napig sem szolgáltatja ki. Ha azonban a kártérítést követően mégis megkerül a küldemény, annak sorsáról a feladó rendelkezhet. Természetesen ilyen esetben a feleknek a már kifizetett kártérítéssel kapcsolatban egymással el kell számolniuk.

Meddig érvényesíthetők az igények?

A fuvarozással összefüggő igények főszabály szerint egy év alatt elévülnek. Kivételt képeznek ez alól a szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott kár miatti igények, ezek esetén nem érvényesül a rövidebb elévülési idő. Az egy évet onnantól kell számítani, amikor a küldeményt a címzettnek kiszolgáltatták, vagy amikor annak a címzetthez meg kellett volna érkeznie.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-26 20:10:49
A Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara megtartotta hagyományos Gazdasági Évnyitó rendezvényét, amelyen dr. Pogátsa Zoltán közgazdász és Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója tartott előadást, továbbá a VOSZ Veszprém Vármegyei Szervezete és a VKIK együttműködési megállapodását is aláírták.
2024-02-26 19:10:00
A 2023-as év minimális cégszámcsökkenéssel zárult az építőiparban. Az alapítások száma mélypontra, ötezer alá csökkent, míg a megszűnések száma ötezer fölé emelkedett. Az építőipari szektorban tevékenykedő egyéni vállalkozások többsége kivárt, minden hatodik vállalkozó ideiglenesen felfüggesztette tevékenységét.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS