Mit érdemes tudni a fuvarozási szerződésekről?

2019. 04. 21., 13:15

Ma már a globalizáció, az internet széles körben történő elterjedésével mindennapivá vált, hogy a különböző áruk beutazzák a világot. Nagy szerep jut a fuvarozó vállalkozásoknak, legyen a fuvarozás akár légi, közúti, vasúti, vagy tengereken átívelő. Melyek a fuvarozási szerződések általános szabályai? Miért ki a felelős? Hogyan kell csomagolni? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

A Polgári Törvénykönyv a fuvarozási szerződések általános szabályait tartalmazza. Ezek közül nézünk most meg néhányat.

A fuvarozási szerződés

A fuvarozási szerződés lényege, hogy fuvardíj ellenében a fuvarozó arra vállalkozik, hogy a feladó küldeményét továbbítja annak rendeltetési helyére, illetve azt a címzettnek kiadja. A fuvarozó vállalhat további, kiegészítő tevékenységeket is. Ezek azonban automatikusan nem válnak a fuvarozási jogviszony részévé. Például a fuvarozó által elvégzett csomagolási tevékenységre vagy a címzettől való díj beszedésére jellemzően egyéb szabályok vonatkoznak.

Fontos a csomagolás

A küldemény megóvása érdekében mind a feladónak, mind a fuvarozónak megfelelően kell eljárnia.

Annak érdekében, hogy a küldemény épségben a rendeltetési helyére érjen, a feladónak is ügyelnie kell a megfelelő csomagolásra.

A feladó köteles:

  • a küldeményt úgy csomagolni, hogy a csomagolás a küldeményt megóvja, és az mások személyét és vagyonát ne veszélyeztesse,
  • a küldemény fuvarozás során történő kezeléséhez szükséges információkat a csomagoláson, ennek hiányában a küldeményen feltüntetni, és
  • a fuvarozónak a küldemény továbbításához és kezeléséhez szükséges okiratokat átadni.

Mire jó a fuvarlevél?

A fuvarlevél a fuvarozás lebonyolítása szempontjából lényeges adatokat tartalmaz. Éppen ezért egy esetleges későbbi kártérítési per esetén jó bizonyítási eszköz lehet. A fuvarlevél – amíg ennek az ellenkezője be nem bizonyosodik – bizonyíthatja többek között

  • a fuvarozási szerződés létrejöttét,
  • a küldemény átvételét,
  • azt, hogy az átvételkor a csomagolás külsőleg jó állapotban volt.

Ha a fuvarozónak a küldemény átvételekor nem volt lehetősége a csomagolást, a termék jellemzőit, mennyiségét, tömegét stb. ellenőrizni, akkor a fuvarozó fenntartással élhet.

A fuvarozó felelőssége

Fontos kiemelni, hogy a fuvarozó felelősségét a felek nem zárhatják ki, az ilyen kikötés semmis.

A fuvarozó felelősségére – ha több fuvarozási ágat vesz igénybe – az adott ág szabályai irányadóak. A napjainkban egyre jelentősebb nemzetközi fuvarozásra tekintettel meg kell említeni, hogy általános szabályként egy külföldi feladó esetén a fuvarozó nem kötelezhető magasabb kártérítésre, mint ami a feladó államának szabályai szerint járhat. A felek azonban szerződésükben ettől eltérően is rendelkezhetnek.

A feladó felelőssége

A feladó a fuvarozóval szemben felel, ha a kár azért következett be, mert

  • nem volt megfelelő vagy hiányzott a csomagolás,
  • ha a küldeményhez kapcsolódó adatok, információ és okmányok hiányosnak vagy pontatlannak bizonyultak.

Mikor mondhatjuk, hogy a küldemény elveszett?

A küldemény akkor minősül elveszettnek, ha azt a fuvarozó a határidőt követő harmincadik napig sem szolgáltatja ki. Ha azonban a kártérítést követően mégis megkerül a küldemény, annak sorsáról a feladó rendelkezhet. Természetesen ilyen esetben a feleknek a már kifizetett kártérítéssel kapcsolatban egymással el kell számolniuk.

Meddig érvényesíthetők az igények?

A fuvarozással összefüggő igények főszabály szerint egy év alatt elévülnek. Kivételt képeznek ez alól a szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott kár miatti igények, ezek esetén nem érvényesül a rövidebb elévülési idő. Az egy évet onnantól kell számítani, amikor a küldeményt a címzettnek kiszolgáltatták, vagy amikor annak a címzetthez meg kellett volna érkeznie.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-10-02 19:53:33
Áprilisban és májusban olyan sok esőt esett, majd olyan agresszív lisztharmat támadta meg a szőlőt, amilyennel tisztességben megőszült borászok sem találkoztak még soha életükben arrafelé.
2022-09-30 19:22:00
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség éves közgyűlésén az OAH vezetői megbeszéléseket folytattak az amerikai, az argentin, a bolgár, a finn, a horvát, a lengyel, a marokkói, a román, a szerb és a török hatóság képviselőivel.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

Áprilisban és májusban olyan sok esőt esett, majd olyan agresszív lisztharmat támadta meg a szőlőt, amilyennel tisztességben megőszült borászok sem találkoztak még soha életükben arrafelé.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS