Mit érdemes tudni a fuvarozási szerződésekről?

2019. 04. 21., 13:15

Ma már a globalizáció, az internet széles körben történő elterjedésével mindennapivá vált, hogy a különböző áruk beutazzák a világot. Nagy szerep jut a fuvarozó vállalkozásoknak, legyen a fuvarozás akár légi, közúti, vasúti, vagy tengereken átívelő. Melyek a fuvarozási szerződések általános szabályai? Miért ki a felelős? Hogyan kell csomagolni? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

A Polgári Törvénykönyv a fuvarozási szerződések általános szabályait tartalmazza. Ezek közül nézünk most meg néhányat.

A fuvarozási szerződés

A fuvarozási szerződés lényege, hogy fuvardíj ellenében a fuvarozó arra vállalkozik, hogy a feladó küldeményét továbbítja annak rendeltetési helyére, illetve azt a címzettnek kiadja. A fuvarozó vállalhat további, kiegészítő tevékenységeket is. Ezek azonban automatikusan nem válnak a fuvarozási jogviszony részévé. Például a fuvarozó által elvégzett csomagolási tevékenységre vagy a címzettől való díj beszedésére jellemzően egyéb szabályok vonatkoznak.

Fontos a csomagolás

A küldemény megóvása érdekében mind a feladónak, mind a fuvarozónak megfelelően kell eljárnia.

Annak érdekében, hogy a küldemény épségben a rendeltetési helyére érjen, a feladónak is ügyelnie kell a megfelelő csomagolásra.

A feladó köteles:

  • a küldeményt úgy csomagolni, hogy a csomagolás a küldeményt megóvja, és az mások személyét és vagyonát ne veszélyeztesse,
  • a küldemény fuvarozás során történő kezeléséhez szükséges információkat a csomagoláson, ennek hiányában a küldeményen feltüntetni, és
  • a fuvarozónak a küldemény továbbításához és kezeléséhez szükséges okiratokat átadni.

Mire jó a fuvarlevél?

A fuvarlevél a fuvarozás lebonyolítása szempontjából lényeges adatokat tartalmaz. Éppen ezért egy esetleges későbbi kártérítési per esetén jó bizonyítási eszköz lehet. A fuvarlevél – amíg ennek az ellenkezője be nem bizonyosodik – bizonyíthatja többek között

  • a fuvarozási szerződés létrejöttét,
  • a küldemény átvételét,
  • azt, hogy az átvételkor a csomagolás külsőleg jó állapotban volt.

Ha a fuvarozónak a küldemény átvételekor nem volt lehetősége a csomagolást, a termék jellemzőit, mennyiségét, tömegét stb. ellenőrizni, akkor a fuvarozó fenntartással élhet.

A fuvarozó felelőssége

Fontos kiemelni, hogy a fuvarozó felelősségét a felek nem zárhatják ki, az ilyen kikötés semmis.

A fuvarozó felelősségére – ha több fuvarozási ágat vesz igénybe – az adott ág szabályai irányadóak. A napjainkban egyre jelentősebb nemzetközi fuvarozásra tekintettel meg kell említeni, hogy általános szabályként egy külföldi feladó esetén a fuvarozó nem kötelezhető magasabb kártérítésre, mint ami a feladó államának szabályai szerint járhat. A felek azonban szerződésükben ettől eltérően is rendelkezhetnek.

A feladó felelőssége

A feladó a fuvarozóval szemben felel, ha a kár azért következett be, mert

  • nem volt megfelelő vagy hiányzott a csomagolás,
  • ha a küldeményhez kapcsolódó adatok, információ és okmányok hiányosnak vagy pontatlannak bizonyultak.

Mikor mondhatjuk, hogy a küldemény elveszett?

A küldemény akkor minősül elveszettnek, ha azt a fuvarozó a határidőt követő harmincadik napig sem szolgáltatja ki. Ha azonban a kártérítést követően mégis megkerül a küldemény, annak sorsáról a feladó rendelkezhet. Természetesen ilyen esetben a feleknek a már kifizetett kártérítéssel kapcsolatban egymással el kell számolniuk.

Meddig érvényesíthetők az igények?

A fuvarozással összefüggő igények főszabály szerint egy év alatt elévülnek. Kivételt képeznek ez alól a szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott kár miatti igények, ezek esetén nem érvényesül a rövidebb elévülési idő. Az egy évet onnantól kell számítani, amikor a küldeményt a címzettnek kiszolgáltatták, vagy amikor annak a címzetthez meg kellett volna érkeznie.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-06-05 16:13:00
A háborúban álló szomszédos ország egyik automatizálással foglalkozó vállalata saját fejlesztésű megoldást kínál a termőföldek aknamentesítésére. Sok korábbi hadszínteret újra gazdálkodásra alkalmassá tehetnek a robottraktorok.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS