Franchise szerződés: a legfontosabb tudnivalók

2019. 07. 01., 13:32

A magyar jog hosszú időn keresztül nem szabályozta külön, átfogóan a franchise – más néven jogbérleti – szerződést, bár széles körben alkalmazott megoldásról van szó. Franchise rendszerben működnek például a legnagyobb nemzetközi gyorsétterem-láncok és több ingatlan-közvetítő hálózat is. Az új Polgári Törvénykönyv már önálló szerződéstípusként kezeli a franchise szerződést. Melyek a franchise szerződés alapvető jellemzői? A kérdésre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

Mi a franchise?

A franchise egy sokrétű gazdasági együttműködési forma, amelynek középpontjában a franchise átadó nevéhez, védjegyéhez, egyéb jellemzőjéhez kapcsolódó jogok (jellemzően iparjogvédelmi vagy szerzői jogok) átadása, és ezek hasznosítására vonatkozó megállapodás áll. E jogokat a franchise átvevő használja fel valamely szolgáltatás nyújtására, ill. meghatározott áru, termék előállítására és forgalmazására.

Jellemzően a franchise átvevő nem csak jogosult, de rendszerint köteles is a szerződésben számára biztosított jogokat gyakorolni. Az üzleti modell használatának feltétele rendszerint a franchise jogok tényleges, folyamatos gyakorlása.

A franchise-nak több megjelenési formája van. Leggyakrabban a kereskedelmi és szolgáltatási franchise-zal találkozhatunk. Ezek lényege, hogy a franchise átvevő valamely áru értékesítését vagy szolgáltatás nyújtását végzi a fogyasztók számára a franchise átadó által biztosított márkanévvel, arculattal, ill. know-how alapján.

Mi a franchise szerződés lényege?

A franchise szerződés egy olyan megállapodás, amely tartalmazza a franchise átadó és az átvevő együttműködésének legfontosabb elemeit.

A franchise átadó oldalán a legfontosabb, hogy a szerződésben felhatalmazza az átvevőt a franchise adott területen való hasznosítására. Ennek során az átadó biztosítja a szükséges szerzői és iparjogvédelmi jogok felhasználási és hasznosítási jogait az átvevő számára. E körbe tartozik például a védjegy használatának engedélyezése (pl. a franchise neve), formatervezési minták (dizájn) használatának megengedése.

Különösen fontos a franchise-hoz kapcsolódó know-how átadása, amelybe az átadó által kidogozott szervezési, műszaki, gazdasági ismeretek tartoznak, melyek nélkül az együttműködés nem képzelhető el.

Gyakori kitétel a franchise szerződésekben, hogy a franchise átvevő kizárólag a franchise átadó – vagy az általa meghatározott harmadik személy – által rendelkezésre bocsátott alapanyagot, terméket használhatja. Ha azonban az átadó e kötelezettségét nem teljesíti, az átvevő jogosult a terméket vagy az alapanyagot máshonnan beszerezni.

A franchise átvevő a szerződés alapján nemcsak jogosult, hanem rendszerint köteles is a számára biztosított jogok és ismeretek felhasználásával a termékek, szolgáltatások előállítására és értékesítésére. Az átvevő köteles mindezekért díjat fizetni. A díjfizetésnek különböző formái lehetnek:

  • Szinte minden franchise-ra jellemző a belépési díj, amelyet a franchise rendszerhez való csatlakozáskor fizet az átvevő.
  • A másik jellemző díj a forgalmi jutalék – más néven royalty – amelyet a rendszerben való részvételért időszakosan kell fizetni.

Az utasítási jog és a jóhírnév megóvása

A franchise átadó a termék és a szolgáltatás előállításával és értékesítésével kapcsolatban utasíthatja az átvevőt. Szintén utasítási joga van az átadónak a franchise hálózat és az előállított, illetve értékesített termék jóhírnevének megóvásával kapcsolatban. Egyébiránt mindkét fél kötelezettsége, hogy a hálózat, illetve az értékesített termékek és szolgáltatások jóhírnevét megóvja.

Ha az átadó célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, erre a franchise átvevő köteles őt figyelmeztetni. Ha a figyelmeztetés ellenére fenntartja az utasítását, az átvevő köteles az utasítást teljesíteni. Ilyenkor viszont az utasítás teljesítéséből eredő kárért a franchise átadó felel. Az utasítás teljesítését akkor köteles megtagadni az átadó, ha annak végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértéséhez vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 26., 09:26
Siker volt megnyerni az első nagy ügyfeleket, a nagyobb, hosszú távú tendereket, a hazai és külföldi díjakat. A legnagyobb siker mégis az, hogy a mindennapokban azzal foglalkozhatok, ami érdekel és amit szeretek – mondta az Üzletemnek Mezei Georgina, a Morselli Employer Branding Ügynökség társalapító ügyvezetője.
2023-09-28 19:20:00
A digitális évtized helyzetéről szóló első jelentés átfogó képet ad arról, hogy milyen eredmények születtek a digitális átállás megvalósítása terén, és mennyire sikerült elősegíteni, hogy az Unió digitális szempontból szuverénebbé, reziliensebbé és versenyképesebbé váljon.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS