Franchise szerződés: a legfontosabb tudnivalók

2019. 07. 01., 13:32

A magyar jog hosszú időn keresztül nem szabályozta külön, átfogóan a franchise – más néven jogbérleti – szerződést, bár széles körben alkalmazott megoldásról van szó. Franchise rendszerben működnek például a legnagyobb nemzetközi gyorsétterem-láncok és több ingatlan-közvetítő hálózat is. Az új Polgári Törvénykönyv már önálló szerződéstípusként kezeli a franchise szerződést. Melyek a franchise szerződés alapvető jellemzői? A kérdésre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

Mi a franchise?

A franchise egy sokrétű gazdasági együttműködési forma, amelynek középpontjában a franchise átadó nevéhez, védjegyéhez, egyéb jellemzőjéhez kapcsolódó jogok (jellemzően iparjogvédelmi vagy szerzői jogok) átadása, és ezek hasznosítására vonatkozó megállapodás áll. E jogokat a franchise átvevő használja fel valamely szolgáltatás nyújtására, ill. meghatározott áru, termék előállítására és forgalmazására.

Jellemzően a franchise átvevő nem csak jogosult, de rendszerint köteles is a szerződésben számára biztosított jogokat gyakorolni. Az üzleti modell használatának feltétele rendszerint a franchise jogok tényleges, folyamatos gyakorlása.

A franchise-nak több megjelenési formája van. Leggyakrabban a kereskedelmi és szolgáltatási franchise-zal találkozhatunk. Ezek lényege, hogy a franchise átvevő valamely áru értékesítését vagy szolgáltatás nyújtását végzi a fogyasztók számára a franchise átadó által biztosított márkanévvel, arculattal, ill. know-how alapján.

Mi a franchise szerződés lényege?

A franchise szerződés egy olyan megállapodás, amely tartalmazza a franchise átadó és az átvevő együttműködésének legfontosabb elemeit.

A franchise átadó oldalán a legfontosabb, hogy a szerződésben felhatalmazza az átvevőt a franchise adott területen való hasznosítására. Ennek során az átadó biztosítja a szükséges szerzői és iparjogvédelmi jogok felhasználási és hasznosítási jogait az átvevő számára. E körbe tartozik például a védjegy használatának engedélyezése (pl. a franchise neve), formatervezési minták (dizájn) használatának megengedése.

Különösen fontos a franchise-hoz kapcsolódó know-how átadása, amelybe az átadó által kidogozott szervezési, műszaki, gazdasági ismeretek tartoznak, melyek nélkül az együttműködés nem képzelhető el.

Gyakori kitétel a franchise szerződésekben, hogy a franchise átvevő kizárólag a franchise átadó – vagy az általa meghatározott harmadik személy – által rendelkezésre bocsátott alapanyagot, terméket használhatja. Ha azonban az átadó e kötelezettségét nem teljesíti, az átvevő jogosult a terméket vagy az alapanyagot máshonnan beszerezni.

A franchise átvevő a szerződés alapján nemcsak jogosult, hanem rendszerint köteles is a számára biztosított jogok és ismeretek felhasználásával a termékek, szolgáltatások előállítására és értékesítésére. Az átvevő köteles mindezekért díjat fizetni. A díjfizetésnek különböző formái lehetnek:

  • Szinte minden franchise-ra jellemző a belépési díj, amelyet a franchise rendszerhez való csatlakozáskor fizet az átvevő.
  • A másik jellemző díj a forgalmi jutalék – más néven royalty – amelyet a rendszerben való részvételért időszakosan kell fizetni.

Az utasítási jog és a jóhírnév megóvása

A franchise átadó a termék és a szolgáltatás előállításával és értékesítésével kapcsolatban utasíthatja az átvevőt. Szintén utasítási joga van az átadónak a franchise hálózat és az előállított, illetve értékesített termék jóhírnevének megóvásával kapcsolatban. Egyébiránt mindkét fél kötelezettsége, hogy a hálózat, illetve az értékesített termékek és szolgáltatások jóhírnevét megóvja.

Ha az átadó célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, erre a franchise átvevő köteles őt figyelmeztetni. Ha a figyelmeztetés ellenére fenntartja az utasítását, az átvevő köteles az utasítást teljesíteni. Ilyenkor viszont az utasítás teljesítéséből eredő kárért a franchise átadó felel. Az utasítás teljesítését akkor köteles megtagadni az átadó, ha annak végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértéséhez vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS