Franchise szerződés: a legfontosabb tudnivalók

2019. 07. 01., 13:32

A magyar jog hosszú időn keresztül nem szabályozta külön, átfogóan a franchise – más néven jogbérleti – szerződést, bár széles körben alkalmazott megoldásról van szó. Franchise rendszerben működnek például a legnagyobb nemzetközi gyorsétterem-láncok és több ingatlan-közvetítő hálózat is. Az új Polgári Törvénykönyv már önálló szerződéstípusként kezeli a franchise szerződést. Melyek a franchise szerződés alapvető jellemzői? A kérdésre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

Mi a franchise?

A franchise egy sokrétű gazdasági együttműködési forma, amelynek középpontjában a franchise átadó nevéhez, védjegyéhez, egyéb jellemzőjéhez kapcsolódó jogok (jellemzően iparjogvédelmi vagy szerzői jogok) átadása, és ezek hasznosítására vonatkozó megállapodás áll. E jogokat a franchise átvevő használja fel valamely szolgáltatás nyújtására, ill. meghatározott áru, termék előállítására és forgalmazására.

Jellemzően a franchise átvevő nem csak jogosult, de rendszerint köteles is a szerződésben számára biztosított jogokat gyakorolni. Az üzleti modell használatának feltétele rendszerint a franchise jogok tényleges, folyamatos gyakorlása.

A franchise-nak több megjelenési formája van. Leggyakrabban a kereskedelmi és szolgáltatási franchise-zal találkozhatunk. Ezek lényege, hogy a franchise átvevő valamely áru értékesítését vagy szolgáltatás nyújtását végzi a fogyasztók számára a franchise átadó által biztosított márkanévvel, arculattal, ill. know-how alapján.

Mi a franchise szerződés lényege?

A franchise szerződés egy olyan megállapodás, amely tartalmazza a franchise átadó és az átvevő együttműködésének legfontosabb elemeit.

A franchise átadó oldalán a legfontosabb, hogy a szerződésben felhatalmazza az átvevőt a franchise adott területen való hasznosítására. Ennek során az átadó biztosítja a szükséges szerzői és iparjogvédelmi jogok felhasználási és hasznosítási jogait az átvevő számára. E körbe tartozik például a védjegy használatának engedélyezése (pl. a franchise neve), formatervezési minták (dizájn) használatának megengedése.

Különösen fontos a franchise-hoz kapcsolódó know-how átadása, amelybe az átadó által kidogozott szervezési, műszaki, gazdasági ismeretek tartoznak, melyek nélkül az együttműködés nem képzelhető el.

Gyakori kitétel a franchise szerződésekben, hogy a franchise átvevő kizárólag a franchise átadó – vagy az általa meghatározott harmadik személy – által rendelkezésre bocsátott alapanyagot, terméket használhatja. Ha azonban az átadó e kötelezettségét nem teljesíti, az átvevő jogosult a terméket vagy az alapanyagot máshonnan beszerezni.

A franchise átvevő a szerződés alapján nemcsak jogosult, hanem rendszerint köteles is a számára biztosított jogok és ismeretek felhasználásával a termékek, szolgáltatások előállítására és értékesítésére. Az átvevő köteles mindezekért díjat fizetni. A díjfizetésnek különböző formái lehetnek:

  • Szinte minden franchise-ra jellemző a belépési díj, amelyet a franchise rendszerhez való csatlakozáskor fizet az átvevő.
  • A másik jellemző díj a forgalmi jutalék – más néven royalty – amelyet a rendszerben való részvételért időszakosan kell fizetni.

Az utasítási jog és a jóhírnév megóvása

A franchise átadó a termék és a szolgáltatás előállításával és értékesítésével kapcsolatban utasíthatja az átvevőt. Szintén utasítási joga van az átadónak a franchise hálózat és az előállított, illetve értékesített termék jóhírnevének megóvásával kapcsolatban. Egyébiránt mindkét fél kötelezettsége, hogy a hálózat, illetve az értékesített termékek és szolgáltatások jóhírnevét megóvja.

Ha az átadó célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, erre a franchise átvevő köteles őt figyelmeztetni. Ha a figyelmeztetés ellenére fenntartja az utasítását, az átvevő köteles az utasítást teljesíteni. Ilyenkor viszont az utasítás teljesítéséből eredő kárért a franchise átadó felel. Az utasítás teljesítését akkor köteles megtagadni az átadó, ha annak végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértéséhez vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS