Vezetői sikerreceptek a hadseregtől a szoftveriparig

2020. 10. 20., 11:30

Hogyan hoz döntést éles helyzetben egy katonai vezető? Mivel motiválja kollégáit egy újgenerációs IT vezető? Hogyan vezeti olimpiai döntőig csapatát egy mesteredző? A legkülönbözőbb területekről érkező sikeres menedzsereket hozott össze októberi meetupján a Stylers Group információ-technológiai cégcsoport és a Braining Hub a tapasztalatcsere legfontosabb tanulságát pedig egyszerűen summázhatjuk: az eredményes vezetésnek valójában egyetemes szabályai vannak, melyek tanulhatók és szinte bárhol kamatoztathatók. Merre tart a vezetés tudománya az új évtizedben? 5+1 profi tippet hoztunk, érdemes tanulni a legjobbaktól!

A III. ProTechtor vezetői meetip nem mindennapi szakértőgárdával vágott bele a modern menedzsment titkainak boncolgatásába: Kemény Dénes válogatott vízilabdázó és mesteredző, Peer Ákos, az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport Digitális és Projekt portfolió vezetője, Nádai Gábor, a Bitrise Engineering Managere, valamint Porkoláb Imre, a katonai képességfejlesztés és innovációs stratégia szakértője osztották meg – szó szerint – aranyat érő tapasztalataikat.

A sikeres menedzserré válás felé vezető út mindannyiuk számára hosszú és tanulságos volt, és saját bevallásuk szerint az első lépést az önismeret és az ideális „útitársak” kiválasztása jelentette. Abban pedig egyetértettek, hogy a vezetés egy önálló szakma, melyhez a gyakorlatban szerzett ismereteken túl tudatosság és alázat kell.

„Nem főnök, hanem vezető akarok lenni”

Talán közhelynek tűnhet a fenti kijelentés, valójában azonban sok menedzser számára jelent nehézséget megtalálni az egyensúlyt a tekintélyen, illetve a kölcsönös bizalmon alapuló vezetési stílus között. Hogyan tudja egy vezető kihozni a csapattagokból a maximumot egyénileg és csoportszinten, miközben olyan légkört teremt, ahová szívesen térnek vissza nap mint nap?

A „hivatásos” vezetők olyan tippeket hoztak, melyek a hadseregtől kezdve az úszómedencén és a techcégek nyitott irodahelységein át mindenhol megállják a helyüket.

1. Kell a kémia

Szinte hihetetlennek tűnik, de a sikeres csapatmunka egyik legfontosabb feltétele az érzelmi komponens: az a bizonyos kémia, ami arra sarkallja a vezetőt, hogy a végsőkig küzdjön az irányítása alá tartozó kollégák érdekeiért. A kötődés fordítva is működik, a hálás munkatársak akkor teljesítenek átlagon felül, ha megbecsülik őket és jelen van egy láthatatlan összetartó erő a csoportban.

2. Keresd az „igenembert”!

A csapatok felépítésénél jól jön a diverzitás, minél több készség és képesség találkozik, annál gyümölcsözőbb lehet a közös munka. Egy aranyszabály azonban van: a munkahelyen is érdemes kerülni a negatív és borúlátó embereket, akik minden megoldásra találnak egy újabb problémát. „Azért nem lehet, mert….” és  „ez úgysem sikerülhet” – ismerős?

3. Hirdesd az igét!

Az evangelizáció még mindig az egyik legfontosabb eszköze annak, hogy az egy szervezethez, illetve csapathoz tartozó kollégák közös nyelvet beszéljenek, tisztán lássák a szervezeti célokat, és azt is, hogy ők hogyan tudnak hozzájárulni a sikerhez. Mindig kell lennie 15 percnek arra, hogy a csapat átbeszélje a feladatokat, rendezze sorait és újult erővel vesse bele magát a munkába – a vezető útmutatásával.

4. A munkavállalói felhatalmazás ereje

A munkahelyek többségében most még kicsit idegenül hangzik az elképzelés, mely szerint érdemes a belépő munkavállalóra már az első naptól kezdve olyan egyéni feladatkört bízni, melyért kizárólag ő tartozik felelősséggel. Habár ez a típusú megközelítés nagyfokú bizalmat igényel, a kollégák szinte kivétel nélkül jobb teljesítménnyel jutalmazzák az ilyen vezetőket.

5. Éld meg a sikert és adj belőle a csapatodnak!

Napjainkban egyre nehezebb feladatnak tűnik jól megélni az elért sikereket, egy pillanatra büszkén megállni, és nem azonnal a következő kihívásra koncentrálni. A csapat élén álló menedzsernek különösen nagy szerepe van abban, hogy ezeket a kis „győzelmeket” a csoport közös erőforrásává alakítsa.

+1. Generációs ellentét? Azt már nem!

Egyre komolyabb problémát jelent a munkahelyeken a különböző generációk küzdelme, ami sajnos nem a teljesítményt javító egészséges versengés kategóriájába tartozik. Akkor jár a legjobban a vezető, ha tudatosan figyel az ellentétek enyhítésére, és lehetővé teszi, hogy a fiatalabb és az idősebb generáció együtt haladjon és fejlődjön a munkahelyen.

Manage things, lead people – új évtized új vezetői

Számos kihívással kell szembenézniük a vezetőknek az új évtized küszöbén, a bizonytalan külső környezet a legstabilabb szervezeteket is megingathatja. A digitalizáció még dinamikusabbá tette a változásokat a legtöbb iparágban, erre érkezett meg a mindent a feje tetejére állító világjárvány.

Sok vállalat táncol a káosz küszöbén, így a tudatos stratégia és jövőkép, a felkészültség, valamint a folyamatos vezetői jelenlét és aktív kommunikáció döntheti el, ki marad talpon. Egy dolog biztos: egyre több cég és szervezet dönt majd a tartósan távoli munkavégzés és az online menedzselhető tevékenységek mellett, ebből következően pedig a vezetői módszerek is alapjaiban alakulnak majd át.

„A Stylers Group célja, hogy néhány éven belül meghatározó szereplője legyen a magyar IT szektornak, hogy minél inkább segíthessük a hazai közép- és nagyvállalatok digitális transzformációját. A jelenkor folyamatosan és iszonyatos iramban változó üzleti környezete azonban nemcsak a legújabb technológiák adoptálását kívánja meg a vállalatoktól, hanem a folyamatos szervezeti és kulturális megújulást is. Ebben pedig a vezetőknek hatalmas a szerepe. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy amerikai leányvállalatunkon keresztül folyamatosan érnek minket nemzetközi impulzusok, és ezeket a jógyakorlatokat nemcsak saját fejlődésünk érdekében próbáljuk meg alkalmazni, hanem ügyfeleinkkel is megosztjuk” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO—ja.

A Stylers Group a nagy érdeklődésre való tekintettel a jövőben még nagyobb gyakorisággal szervezi majd meg a technológia, üzlet és menedzsment témaköreire fókuszáló online szakmai rendezvényeit. A következő alkalomra október 29-én kerül majd sor, mely konkrét sikertörténeteken keresztül azt boncolgatja majd, hogy hogyan lehet betörni az amerikai piacra magyar cégként.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 31., 13:45
A vállalkozások számára mindig is kiemelt fontosságú volt a kockázatkezelés, hiszen váratlan események bármikor bekövetkezhetnek, amelyek súlyosan érinthetik a működést. A biztosítások piaca ezért különösen fontos szerepet játszik a magyar kis- és középvállalkozások életében. A Cégkassza Podcast a kövezetkő adása ezt a témát járta körbe Erdős Mihály, a Magyar Biztosítók Szövetsége elnökének szakértői segítségével.
2024. 11. 04., 20:04
Mi van, ha egy örökös nem szeretne örökölni? Akkor is köteles elfogadni az örökséget? Mit jelent az örökség visszautasítása? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász válaszol.
2024-11-05 20:05:00
A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) aktuális helyzetéről, a következő években várható fejlesztésekről és az integráció lehetőségeiről, kereteiről tartott előadást az IVSZ tagvállalatoknak az IdomSoft Zrt. A cég fejleszti és működteti az DÁP mobilalkalmazást és valósítja meg az életesemény alapú digitális szolgáltatásokat.
2024-11-05 18:05:00
A magyarországi „A” és „B” kategóriájú irodaházak túltervezettségére, energetikai kapacitásainak túlméretezésére, emiatt a kelleténél magasabb üzemeltetési költségekre és nagyobb szén-dioxid-kibocsátásra hívja fel a figyelmet a legnagyobb magyarországi ingatlanfejlesztőket tömörítő Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület.
2024-11-05 16:05:00
Gyakran felmerülő kérdés, hogy milyen módon lehetséges egy másik személy pénztartozásának vagy más kötelezettségének átvállalása. Mi a különbség a tartozásátvállalás, a tartozáselvállalás és a teljesítésátvállalás között? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS