A metaverzum vezető szerepéért versenyeznek a vállalatok

2024. 07. 04., 12:40

A valóságot és a virtuális valóságot ötvöző interaktív élmények mára elérhetőek, és egyre inkább mindennapjaink és üzletmenetünk részévé válnak. Bár az iparági elfogadása még folyamatban van, a technológiai óriások már milliárdokat fektettek be a metaverzumba, ami garantálja, hogy a közeljövőben kiemelt szerepet kapjon a technológia – olvasható a legfrissebb Deloitte Quality Engineering Trends Reportban.

A Deloitte felmérése szerint a vezetők 61 százaléka gondolja úgy, hogy a felhasználói élmény új termékekkel és szolgáltatásokkal történő átalakítása a következő szintre emelheti az alkalmazottak és az ügyfelek élményét egyaránt. 24 százalék mondta, hogy mindez hordozható és fizikai eszközökkel, 14 százalék szerint pedig AR/VR (augmented reality és virtual reality) képességekkel történhet. Mivel a minőségi élmény kialakítása ilyen módon történő kialakítása egyre fontosabb, kérdés, hogy milyen módon és milyen gyorsan képesek piacképessé tenni a valós és virtuális világ összekapcsolását.

„Az egyértelműen látszik, hogy a metaverzum – vagy annak egyes elemei, definíciótól függően – mind személyes életünkben, mind szakmai szempontból hatással van ránk: a jó minőségű interaktív élmény egyre fontosabbá válik vállalati ügyfél-elégedettség és ügyfél-hűség szempontjából. Ennek már most használatos eszközei AR/VR-kiegészítők, az 5G, az IoT eszközök és érzékelők, a blockchain, a kriptovaluta, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Az ügyfélélmény következő szintje a teljesen személyre szabott termék, amelynek kialakítását ösztönzi az átalakuló digitális környezet és a legújabb interakciós módszerek. Ahhoz azonban, hogy a metaverzum ilyen módon valósuljon meg, szükséges a tesztelési készségeket fejleszteni, munkaerő továbbképzésbe és innovatív tesztelési módszerekbe fektetni.

A gépi tanulás alapú tesztelési modell, és a káosztechnika segíthetnek az immerzív ügyfélutak szimulálásában, a rendszer sebezhetőségének kiszámíthatatlan körülmények közötti azonosításában, valamint ezek kezelésében, mielőtt tényleges problémává nőnének. A botokat be lehet tanítani a vizuális elemek felismerésére és a velük való interakcióra, a mesterséges intelligencia validálhatja a digitális avatárokat, a káosztechnika pedig azonosíthatja a rendszerhibákat. Ezekkel az eszközökkel és módszerekkel a cégek ki tudják terjeszteni a tesztelést, hogy több automatizálást és digitalizálást alkalmazzanak.

„A metaverzum teljes körű megvalósulása – széles körű felhasználói elfogadással és kialakult gazdasággal – egy évtizedet vagy annál is többet vehet igénybe. Ezért arra számítunk, hogy a felhasználókért és a szövetségesekért folyó verseny intenzív lesz a metaverzum vezető szerepéért versengő vállalatok között. A tesztelés egyik leghatékonyabb megközelítése az ügyfélközpontú gondolkodásmód: az ügyfelek igényeinek, viselkedésének és érzelmeinek megértéséhez a cégeknek tanulmányozniuk kell a használati eseteket, ki kell használniuk a mesterséges intelligencia és gépi tanulás kínálta lehetőségeket, és adatelemzés segítségével tesztelési modelleket kell kidolgozniuk” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Bár az elemei már mindenütt jelen vannak körülöttünk, még hosszú út áll előttünk, amíg a metaverzum eléri a teljes potenciálját. A metaverzumban történő teszteléshez szükséges automatizálási eszközök és technológiák rendelkezésre állnak, ezek azonban egyelőre kiforratlanok és drágák. Ráadásul, a teszteléshez szükséges készségek és tapasztalatok miatt nehezebb tapasztalt munkaerőt alkalmazni és képezni is, hogy naprakész maradjon.

A Deloitte kutatása szerint miközben a metaverzum számos kockázatot és kihívást rejt, a vállalatoknak a legfontosabb tesztelési lehetőségekre kell összpontosítaniuk figyelmüket.

Személyes adatvédelem és biztonsági kérdések: A metaverzum a személyre szabásról szól: a személyazonosság-lopás veszélye miatt a virtuális világokban hitelesítési problémák merülhetnek fel. Az adatvédelem és a biztonságot érintő következmények fényében a személyazonosság-kezelés létfontosságú szerepet játszik az avatárok szempontjából. Ezért a tesztelés során a biztonsági és adatvédelmi megfelelőségi ellenőrzések kulcsfontosságúak.

Interaktív és immerzív tesztelési igények: Az interaktív tesztelés iránti igény a metaverzumban növekedni fog, ezért több emberre lesz szükség az ügyfélélmények vizsgálatához. Ezen túlmenően a rendszer stabilitása a kiszámíthatatlan körülményekkel szemben erős káosztesztelési stratégia végrehajtását teszi szükségessé. A szervezetek számára elengedhetetlen, hogy mesterséges intelligencia és gépi tanulás alapú teszt-automatizálási eszközökre támaszkodjanak, és stratégiai tesztmodelleket dolgozzanak ki.

„Egy átfogó metaverzum-tesztelési stratégiának figyelembe kell vennie a teljesítményt, a használhatóságot, az audió- és videóminőséget, a hardvert, az immerzív élményt, a biztonságot és a hozzáférhetőséget, valamint a káosztechnikát. Ez segíthet annak validálásában, hogy egy megoldás hibátlanul működik különböző eszközökön és platformokon. A stratégiának emellett tartalmaznia kell egy adatgyűjtési tervet is a hatékony prediktív tesztelési modellek kialakításához, hogy gazdagítsa az ügyfélélményt, függetlenül attól, hogy a termék vagy rendszer az ügyfélút mely szakaszán helyezkedik el” – mondta Szász Beáta, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS