Új fegyvert kapott az MNB: ekkor jöhet a következő szigorítás a hiteleknél

Új fegyvert kapott az MNB: ekkor jöhet a következő szigorítás a hiteleknél
2023. 01. 12., 11:41

A jegybanktörvény év végi módosítása újabb jogosítványokat ad a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) a hitelezési feltételek szigorítására. Ha a magas kamatok miatt hosszabb futamidőt választanak az ügyfelek, a jegybank bevetheti az új fegyvert – tudta meg a Bank360.hu.

Tavaly decemberben fogadta el az Országgyűlés a jegybanktörvény módosításait. A jogszabály számos olyan rendelkezést tartalmaz, amely szélesebb körben érinti a magyar lakosságot. Ezek egyike az adósságfék-szabályok kibővítése.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megelőzési céllal, a fellendülő hitelezés egészséges szerkezetének fenntartása érdekében, Európában az elsők között vezetett be kötelező érvényű, átfogó adósságfék-szabályokat 2015-ben. Az adósságfék-rendelet mind az adósok jövedelmének, mind a fedezetek értékének „kifeszítettségére” korlátokat állapított meg a hitelfedezeti mutató (HFM) és a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) értékére.

Utóbbi azt határozza meg, hogy a hitelfelvevőknek maximum mekkora lehet a törlesztőrészlete a havi jövedelmükhöz képest a fogyasztási hitelek (köztük a személyi kölcsönök) és a jelzáloghitelek esetében.

Többször változtak már a szabályok

Az MNB folyamatosan vizsgálja a hitelpiac alakulását, az adósságfék-szabályok hatékonyságát, valamint a piaci szereplők visszajelzéseit, amelyek alapján szükség esetén változtat a korlátokon. Ennek keretében az elmúlt években többször módosultak a szabályok, például a változó kamatozású jelzáloghitelek többlet kockázatainak figyelembevétele érdekében.

A jegybank úgy látja, a lakossági hitelezés jelenleg látható és rövid távon vélhetően fennmaradó lassulására tekintettel az adósságfék limitek kellően tág teret hagynak a kölcsönfelvevők és a bankok számára, nem gátolják a háztartások egészséges hitelezését.

„Ennek megfelelően a hitelfelvételi lehetőségek szabályozói úton való érdemi lazítására vagy szigorítására sincs szükség jelenleg” – közölték a Bank360.hu-val.

Akkor vezetik be, ha túl sokan vesznek fel hitelt túl hosszú futamidőre

A jegybanktörvény módosítása egy olyan eszközt ad az MNB kezébe, amelyet már több országban is bevezettek, ez alapján az MNB a jövőben a JTM és HFM előírások mellett a jövedelem arányában a teljes adósság mértékére vonatkozó limitet is alkalmazhat.

Az új eszköz egyik tipikus alkalmazási esete, amikor a hitelfelvevők egyre nagyobb hitelösszegek és hosszabb futamidők mellett adósodnak el, hogy a törlesztőrészleteket alacsonyan tartsák a JTM-szabályozásnak való megfelelés érdekében – magyarázta az MNB. Az alkalmazás ütemezéséről és kalibrációjáról a piaci szereplőkkel egyeztetve, a hitelezési kockázatok alakulásának függvényében az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa dönthet majd.

Az MNB feltehetően azt vizsgálja, hogy vajon a fogyasztási és lakáshiteleknél tapasztalható-e a JTM-korlát közeli hitelezés növekedése, valamint ezzel egyidejűleg a futamidők hosszabbodása.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-10 22:10:00
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS