Slágertermék lett a hétüléses a lízingpiacon

2020. 02. 19., 13:45

Tizenegy éves rekord született a magyar lízingpiacon, tavaly 740 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg, ami 7 százalékos növekedést jelent éves szinten – közölte a Magyar Lízingszövetség. Több részpiacon rekord született, kiugró növekedést és rekordösszegű kihelyezést ért el az építőgép, a termelőeszköz és az agrárgép finanszírozás. Folytatódott a bővülés a személy- és kishaszongépjármű kihelyezéseknél is, egyedül a 3,5t feletti teherautók piaca esett vissza. A lízingcégek idén a kiemelkedő 2019-es év megismétlésére számítanak.

Több csúcsot is megdöntöttek a magyarországi lízingcégek a múlt évben. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai összesen 740 milliárd forint értékben finanszírozták a cégek és magánszemélyek beszerzéseit, azaz ennyi volt a kihelyezett összeg. „A 740 milliárdos összeg tizenegy éves rekordot jelent és 7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. Utóbbi pedig megfelel a várakozásoknak” – értékelte a lízingpiac tavalyi eredményeit Nyikos Katalin a Magyar Lízingszövetség elnöke.

Pörgés a járműveknél

A lízingpiaci bővüléshez a 3,5t feletti tehergépjárművek kivételével lényegében minden részpiac hozzájárult. A személy- és kisteherautók esetében 11 százalékkal 273 milliárd forintra nőtt a kihelyezett összeg. Nyikos Katalin elsősorban az új személy- és kisteherautók finanszírozása húzta ezt a részpiacot, a kihelyezett összeg  13 százalékkal 210 milliárd forintra emelkedett. A növekedési ütem lényegében lekövette  az alappiaci bővülést, ugyanis 2019-ben több mint 184 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdára, ami 16 százalékos éves bővülést jelentett.. Ebben a szegmensben a pénzügyi lízingkonstrukciók aránya 30 százalék körüli, az operatív lízingé 9 százalékos, összességében a személy- és kisteherautóknál a lízingkonstrukciók részesedése az összes eladott autóra vetítve közel 40 százalékos.

A többi járműszegmens közül párhuzamosan 84 milliárd forintos összegben finanszíroztak flottabeszerzéseket a lízingcégek, ez 4 százalékos emelkedést jelentett. A 3,5t feletti teherautókra jutó 166 milliárd forint 13 százalékos csökkenésnek felel meg. „A visszaesés azzal magyarázható, hogy a fuvarozó cégek beszerzéseiket visszafogták a gazdaság várható lassulása, a megrendelések hanyatlása, a módosuló szabályozási környezet és a sofőrhiány miatt" – mondta Nyikos Katalin.

Hétülésesek a fókuszban

A nagycsaládosok autóprogramjában a lízing egyre nagyobb szeletet hasított ki a tavaly júliusi indulástól. Decemberig több mint 1800 lízingszerződés született új hétüléses autókra, a lízingcégek pedig 5,2 milliárd forinttal finanszírozták ezeket a vásárlásokat. „A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) szakértői az indulás előtt és a program zökkenőmentes menedzselése érdekében azóta is folyamatosan egyeztetéseket folytat a kormányzat szakembereivel" - fogalmazott Nyikos Katalin.

Boom az agrárgépeknél

Az agrárgép-finanszírozás ért el kimagasló eredményt a múlt évben: a finanszírozott összeg 26 százalékkal 103 milliárd forintra nőtt.  „Ez egyben azt jelenti, hogy a járművek után a mezőgazdasági gépek jelentik a legnagyobb piacot lízingcégek számára. A kedvezményes jegybanki hitelprogram és a lízing kamattámogatása itt kiemelkedő szerepet kapott” – emelte ki a Magyar Lízingszövetség elnöke. A lízing részesedése az agrárgépek forgalmában 48 százalékos, az NHP-s finanszírozás aránya összességében 81 százalékos. Az új agrárgépek esetében az NHP részesedése majdnem 100 százalékos.

Más gépek is jól szerepeltek

Az építőipar szárnyalása révén az építőgépeknél a finanszírozott összeg minden eddiginél magasabb volt, meghaladta a 27,5 milliárd forintot. 

Az építőgépek iránti évek óta tartó keresletben lényeges szerepet játszik az ágazatban kialakult munkaerőhiány, az érintett vállalkozások ezt korszerű gépek beszerzésével próbálják kezelni. Emellett a nagy infrastrukturális fejlesztések és a gépcserékhez biztosított támogatási programok is növelték az építőgépek iránti keresletet.

A termelőeszközöknél is rekord született 2019-ben. A kihelyezett összeg 20 százalékkal 75 milliárd forint fölé nőtt, ez pedig már meghaladja a válság előtti szintet. Ezen a részpiacon a pályázatok, illetve azok kifizetései jelentették a növekedés motorját.

Hogyan tovább?

A különböző szegmensekben elért rekordok és az összesített adatok alapján is egyértelműen sikeres évet tudhat maga mögött a magyar lízingpiac. „Az eddigi és a jövőben várható növekedésben pedig a kis- és középvállalkozások beruházásai kiemelten fontosak.  Ezt a Magyar Lízingszövetség mellett az NHP-s adatok és a vonatkozó uniós adatok is bizonyítják” – tette hozzá az elnök.

A Magyar Lízingszövetség szerint a tagvállalatok a fenntartható növekedésben, a zöldgazdaság kialakításában is kulcsszerepet játszhatnak, mivel a lízingfinanszírozás segítségével a legkorszerűbb technológiákat tudják bevezetni az érintett cégek. „Továbbá ez a másodlagos felhasználást, a körforgásos gazdaságot is erősíti” – fogalmazott Nyikos Katalin. 

A Magyar Lízingszövetség előrejelzését ismertetve azt mondta: 2020-ban egy jóval nehezebb és bizonytalanabb környezetben kell dolgozniuk a lízingcégeknek. A személygépjármű értékesítési piacon különösen nagy változások várhatóak az európai  uniós környezetvédelmi szabályok szigorodása miatt, az autók kínálatának ebből fakadó változása és drágulása már elkezdődött, ami a lízingpiacra egyelőre nehezen prognosztizálható módon  fog hatni.

Emellett a kiugró 2019-es eredmények után a lassuló gazdasági növekedés, a beruházások várhatóan kisebb volumene, a nagyhaszongépjárművek eladásainak további szűkülése a lízingpiacon is nyomot hagyhat. Ugyanakkor a lízing szerepének, részesedésének további emelkedése miatt a lízingcégek mégis bíznak a tavalyi rekordösszeghez hasonló, 740-750 milliárdos kihelyezés elérésében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-06-24 18:57:45
Az önkormányzati adóhatóságok nem tettek meg mindent annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel a helyi iparűzési adó bevételeket eredményesen realizálják – állapította meg az Állami Számvevőszék.
2022-06-24 17:57:13
A nagysebességű vasúti összeköttetések előkészítésének felgyorsításáról, összehangolásáról és az ukrán gabonaexport hathatósabb elősegítéséről állapodtak meg a visegrádi államok közlekedési miniszterhelyettesei, államtitkárai június 24-én, Budapesten.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.
Megfelelő helyére került a VOSZ-on belül az egészségügy kezelése – mondta dr. Fábián Lajos, az egészségügyi tagozat elnöke. Hol tart a munkában a tagozat hat szekciója? Miért lenne eretnek gondolat a magánkórházak bevonása az állami ellátásba, ha ezzel járna legjobban a beteg? Hogyan lehetne olcsóbb a páciensnek az üzleti alapon elvégzett műtét? Dr. Fábián Lajos a következő hónapok feladatairól is beszélt.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS