Tizenegy éves rekord született a magyar lízingpiacon, tavaly 740 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg, ami 7 százalékos növekedést jelent éves szinten – közölte a Magyar Lízingszövetség. Több részpiacon rekord született, kiugró növekedést és rekordösszegű kihelyezést ért el az építőgép, a termelőeszköz és az agrárgép finanszírozás. Folytatódott a bővülés a személy- és kishaszongépjármű kihelyezéseknél is, egyedül a 3,5t feletti teherautók piaca esett vissza. A lízingcégek idén a kiemelkedő 2019-es év megismétlésére számítanak.
Több csúcsot is megdöntöttek a magyarországi lízingcégek a múlt évben. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai összesen 740 milliárd forint értékben finanszírozták a cégek és magánszemélyek beszerzéseit, azaz ennyi volt a kihelyezett összeg. „A 740 milliárdos összeg tizenegy éves rekordot jelent és 7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. Utóbbi pedig megfelel a várakozásoknak” – értékelte a lízingpiac tavalyi eredményeit Nyikos Katalin a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Pörgés a járműveknél
A lízingpiaci bővüléshez a 3,5t feletti tehergépjárművek kivételével lényegében minden részpiac hozzájárult. A személy- és kisteherautók esetében 11 százalékkal 273 milliárd forintra nőtt a kihelyezett összeg. Nyikos Katalin elsősorban az új személy- és kisteherautók finanszírozása húzta ezt a részpiacot, a kihelyezett összeg 13 százalékkal 210 milliárd forintra emelkedett. A növekedési ütem lényegében lekövette az alappiaci bővülést, ugyanis 2019-ben több mint 184 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdára, ami 16 százalékos éves bővülést jelentett.. Ebben a szegmensben a pénzügyi lízingkonstrukciók aránya 30 százalék körüli, az operatív lízingé 9 százalékos, összességében a személy- és kisteherautóknál a lízingkonstrukciók részesedése az összes eladott autóra vetítve közel 40 százalékos.
A többi járműszegmens közül párhuzamosan 84 milliárd forintos összegben finanszíroztak flottabeszerzéseket a lízingcégek, ez 4 százalékos emelkedést jelentett. A 3,5t feletti teherautókra jutó 166 milliárd forint 13 százalékos csökkenésnek felel meg. „A visszaesés azzal magyarázható, hogy a fuvarozó cégek beszerzéseiket visszafogták a gazdaság várható lassulása, a megrendelések hanyatlása, a módosuló szabályozási környezet és a sofőrhiány miatt" – mondta Nyikos Katalin.
Hétülésesek a fókuszban
A nagycsaládosok autóprogramjában a lízing egyre nagyobb szeletet hasított ki a tavaly júliusi indulástól. Decemberig több mint 1800 lízingszerződés született új hétüléses autókra, a lízingcégek pedig 5,2 milliárd forinttal finanszírozták ezeket a vásárlásokat. „A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) szakértői az indulás előtt és a program zökkenőmentes menedzselése érdekében azóta is folyamatosan egyeztetéseket folytat a kormányzat szakembereivel" - fogalmazott Nyikos Katalin.
Boom az agrárgépeknél
Az agrárgép-finanszírozás ért el kimagasló eredményt a múlt évben: a finanszírozott összeg 26 százalékkal 103 milliárd forintra nőtt. „Ez egyben azt jelenti, hogy a járművek után a mezőgazdasági gépek jelentik a legnagyobb piacot lízingcégek számára. A kedvezményes jegybanki hitelprogram és a lízing kamattámogatása itt kiemelkedő szerepet kapott” – emelte ki a Magyar Lízingszövetség elnöke. A lízing részesedése az agrárgépek forgalmában 48 százalékos, az NHP-s finanszírozás aránya összességében 81 százalékos. Az új agrárgépek esetében az NHP részesedése majdnem 100 százalékos.
Más gépek is jól szerepeltek
Az építőipar szárnyalása révén az építőgépeknél a finanszírozott összeg minden eddiginél magasabb volt, meghaladta a 27,5 milliárd forintot.
Az építőgépek iránti évek óta tartó keresletben lényeges szerepet játszik az ágazatban kialakult munkaerőhiány, az érintett vállalkozások ezt korszerű gépek beszerzésével próbálják kezelni. Emellett a nagy infrastrukturális fejlesztések és a gépcserékhez biztosított támogatási programok is növelték az építőgépek iránti keresletet.
A termelőeszközöknél is rekord született 2019-ben. A kihelyezett összeg 20 százalékkal 75 milliárd forint fölé nőtt, ez pedig már meghaladja a válság előtti szintet. Ezen a részpiacon a pályázatok, illetve azok kifizetései jelentették a növekedés motorját.
Hogyan tovább?
A különböző szegmensekben elért rekordok és az összesített adatok alapján is egyértelműen sikeres évet tudhat maga mögött a magyar lízingpiac. „Az eddigi és a jövőben várható növekedésben pedig a kis- és középvállalkozások beruházásai kiemelten fontosak. Ezt a Magyar Lízingszövetség mellett az NHP-s adatok és a vonatkozó uniós adatok is bizonyítják” – tette hozzá az elnök.
A Magyar Lízingszövetség szerint a tagvállalatok a fenntartható növekedésben, a zöldgazdaság kialakításában is kulcsszerepet játszhatnak, mivel a lízingfinanszírozás segítségével a legkorszerűbb technológiákat tudják bevezetni az érintett cégek. „Továbbá ez a másodlagos felhasználást, a körforgásos gazdaságot is erősíti” – fogalmazott Nyikos Katalin.
A Magyar Lízingszövetség előrejelzését ismertetve azt mondta: 2020-ban egy jóval nehezebb és bizonytalanabb környezetben kell dolgozniuk a lízingcégeknek. A személygépjármű értékesítési piacon különösen nagy változások várhatóak az európai uniós környezetvédelmi szabályok szigorodása miatt, az autók kínálatának ebből fakadó változása és drágulása már elkezdődött, ami a lízingpiacra egyelőre nehezen prognosztizálható módon fog hatni.
Emellett a kiugró 2019-es eredmények után a lassuló gazdasági növekedés, a beruházások várhatóan kisebb volumene, a nagyhaszongépjárművek eladásainak további szűkülése a lízingpiacon is nyomot hagyhat. Ugyanakkor a lízing szerepének, részesedésének további emelkedése miatt a lízingcégek mégis bíznak a tavalyi rekordösszeghez hasonló, 740-750 milliárdos kihelyezés elérésében.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.