„Pénzből épülő bástya segíthet a vállalkozásoknak”

2020. 04. 21., 16:40

A koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásait ellensúlyozhatják a Magyar Nemzeti Bank kedvezményes programjához – az NHP Hajrá!-hoz – köthető lízingkonstrukciók.

A jegybanki program már eddig is kulcsszerepet játszott a cégek beszerzéseiben és a lízingfinanszírozásban: a múlt évben eladott kisteherautók 66 százaléka került NHP-s konstrukció segítségével a vállalkozásokhoz. A lízingcégek tavaly több mint 100 milliárd forinttal finanszírozták az agrárgép-beszerzéseket, ezen a részpiacon pedig 81 százalékos volt az NHP-s források aránya.

Az évek óta folyamatos növekedés mutató lízingpiacon tavaly 7 százalékkal 740 milliárd forintra emelkedett a finanszírozott összeg, az idei év azonban gyengébb lesz. A konkrét eredményekre még korai bármilyen prognózist adni, a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági fejleményei ugyanis egyelőre megbecsülhetetlenek. Az első negatív hatások már megjelentek az európai és magyarországi autó- és járműpiacokon, amelyek kulcsfontosságúak a lízingpiac, és a lízingcégek szempontjából.

Lehetőség a borús időszakban

A kedvezőtlen kilátások enyhítésére a vállalkozások, köztük a kis- és középvállalkozások számára lehetőséget nyújt a magyar jegybank kedvezményes programja, az NHP Hajrá! keretében elérhető 1500 milliárd forintos forrás. A most induló programban a KKV-k kedvezményes kamatok mellet juthatnak akár hosszútávú finanszírozáshoz, így pénzügyi lízinghez is.  

„Örömteli az NHP Hajrá! megjelenése, a kiemelkedően jelentős forrás ugyanis támaszt adhat a vállalkozásoknak és kulcsszerepe lehet a gazdaság újraindításában” – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. – „Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ugyanis a lízingpiac növekedésében kiemelkedő szerepet kaptak az NHP-s források”

Mekkora szerepet kapott az NHP?

A múlt év során valamennyi lízingpiaci szegmensben jelen voltak a NHP-s konstrukciók. Az új nagyhaszon-gépjárműveknél 23 százalékos, a szintén új kisteherautók esetében 66 százalékos volt az NHP-s finanszírozások aránya, de az építőgépek és az egyéb gépek, termelő-berendezések területén is segítették a bővülést.

„Az agrárgép-finanszírozásban még látványosabb szerepet kaptak az NHP-hez köthető lízingkonstrukciók” – fogalmazott a Magyar Lízingszövetség szakembere. A múlt évben összesen 103 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek az agrárvállalkozások gépbeszerzéseit, ami 26 százalékos növekedést jelentett éves szinten. Ezzel az eredménnyel a járműfinanszírozás után az agrárgép-finanszírozás a második legnagyobb szegmens lett a teljes lízingpiacon belül. A mezőgazdasági gépek esetében az NHP-s finanszírozás részesedése kiugróan magas, 81 százalékos volt. Azaz a jegybanki program komoly mértékben járult hozzá a fejlődéshez.

De mindez fordítva is igaz, hiszen a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint április 3-ig az NHP Fix programban megkötött ügyletek 44 százaléka lízing volt, ami nagyon jól mutatja, hogy a KKV-k beruházásai, eszközei finanszírozásában kiemelt szerepe van a lízingnek. 

A Magyar Lízingszövetség szerint bár az NHP-s források a beruházási kedvet erősíthetik, de a járműpiacon várható zuhanást valószínűleg csak részben, illetve csak középtávon kompenzálhatják. Emellett a jegybanki program abszolút összhangban van a lízingcégek egyik stratégiai céljával, miszerint a magyarországi cégek, különösen a kis- és középvállalkozások ne csak a járművek beszerzésénél, hanem bármilyen, a termelés hatékonyságát, kapacitását növelő eszköz beszerzésénél, finanszírozásánál vegyék igénybe a rugalmas és költséghatékony megoldást jelentő lízingkonstrukciókat. Ez utóbbi tulajdonság pedig különösen fontos lesz a jelenlegi gazdasági környezetben. A lízingcégek így bíznak abban, hogy – mind az NHP Hajrá, mind a piaci alapú termékeikkel – komoly szerepet tudnak játszani a gazdaság járvány utáni felpörgetésében. 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS