„Pénzből épülő bástya segíthet a vállalkozásoknak”

2020. 04. 21., 16:40

A koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásait ellensúlyozhatják a Magyar Nemzeti Bank kedvezményes programjához – az NHP Hajrá!-hoz – köthető lízingkonstrukciók.

A jegybanki program már eddig is kulcsszerepet játszott a cégek beszerzéseiben és a lízingfinanszírozásban: a múlt évben eladott kisteherautók 66 százaléka került NHP-s konstrukció segítségével a vállalkozásokhoz. A lízingcégek tavaly több mint 100 milliárd forinttal finanszírozták az agrárgép-beszerzéseket, ezen a részpiacon pedig 81 százalékos volt az NHP-s források aránya.

Az évek óta folyamatos növekedés mutató lízingpiacon tavaly 7 százalékkal 740 milliárd forintra emelkedett a finanszírozott összeg, az idei év azonban gyengébb lesz. A konkrét eredményekre még korai bármilyen prognózist adni, a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági fejleményei ugyanis egyelőre megbecsülhetetlenek. Az első negatív hatások már megjelentek az európai és magyarországi autó- és járműpiacokon, amelyek kulcsfontosságúak a lízingpiac, és a lízingcégek szempontjából.

Lehetőség a borús időszakban

A kedvezőtlen kilátások enyhítésére a vállalkozások, köztük a kis- és középvállalkozások számára lehetőséget nyújt a magyar jegybank kedvezményes programja, az NHP Hajrá! keretében elérhető 1500 milliárd forintos forrás. A most induló programban a KKV-k kedvezményes kamatok mellet juthatnak akár hosszútávú finanszírozáshoz, így pénzügyi lízinghez is.  

„Örömteli az NHP Hajrá! megjelenése, a kiemelkedően jelentős forrás ugyanis támaszt adhat a vállalkozásoknak és kulcsszerepe lehet a gazdaság újraindításában” – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. – „Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ugyanis a lízingpiac növekedésében kiemelkedő szerepet kaptak az NHP-s források”

Mekkora szerepet kapott az NHP?

A múlt év során valamennyi lízingpiaci szegmensben jelen voltak a NHP-s konstrukciók. Az új nagyhaszon-gépjárműveknél 23 százalékos, a szintén új kisteherautók esetében 66 százalékos volt az NHP-s finanszírozások aránya, de az építőgépek és az egyéb gépek, termelő-berendezések területén is segítették a bővülést.

„Az agrárgép-finanszírozásban még látványosabb szerepet kaptak az NHP-hez köthető lízingkonstrukciók” – fogalmazott a Magyar Lízingszövetség szakembere. A múlt évben összesen 103 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek az agrárvállalkozások gépbeszerzéseit, ami 26 százalékos növekedést jelentett éves szinten. Ezzel az eredménnyel a járműfinanszírozás után az agrárgép-finanszírozás a második legnagyobb szegmens lett a teljes lízingpiacon belül. A mezőgazdasági gépek esetében az NHP-s finanszírozás részesedése kiugróan magas, 81 százalékos volt. Azaz a jegybanki program komoly mértékben járult hozzá a fejlődéshez.

De mindez fordítva is igaz, hiszen a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint április 3-ig az NHP Fix programban megkötött ügyletek 44 százaléka lízing volt, ami nagyon jól mutatja, hogy a KKV-k beruházásai, eszközei finanszírozásában kiemelt szerepe van a lízingnek. 

A Magyar Lízingszövetség szerint bár az NHP-s források a beruházási kedvet erősíthetik, de a járműpiacon várható zuhanást valószínűleg csak részben, illetve csak középtávon kompenzálhatják. Emellett a jegybanki program abszolút összhangban van a lízingcégek egyik stratégiai céljával, miszerint a magyarországi cégek, különösen a kis- és középvállalkozások ne csak a járművek beszerzésénél, hanem bármilyen, a termelés hatékonyságát, kapacitását növelő eszköz beszerzésénél, finanszírozásánál vegyék igénybe a rugalmas és költséghatékony megoldást jelentő lízingkonstrukciókat. Ez utóbbi tulajdonság pedig különösen fontos lesz a jelenlegi gazdasági környezetben. A lízingcégek így bíznak abban, hogy – mind az NHP Hajrá, mind a piaci alapú termékeikkel – komoly szerepet tudnak játszani a gazdaság járvány utáni felpörgetésében. 

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS