Nőtt a magyarok hitelfelvételi kedve az elmúlt egy évben

2022. 07. 28., 11:27

A megkérdezettek 43 százaléka vett fel hitelt az elmúlt 12 hónapban, míg egy évvel korábban csak minden harmadik magyar válaszadó állította ezt – derül ki a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készült kutatásból. A felmérés alapján látható, hogy a legtöbbet mobiltelefonra, élelmiszerre és háztartási cikkekre, rezsire, valamint ruhára költik rendszeresen. Emellett nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő a TV és streaming szolgáltatásra előfizetők aránya hazánkban. Spórolni leginkább ingatlanvásárlás- vagy felújítás, nyaralás, illetve autóvásárlás céljából szoktak a legtöbben.

A Kantar piackutató 2022 májusában a Provident anyavállalatának megbízásából vizsgálta a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét kilenc olyan országban, ahol jelen van az IPF. A felmérésben Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Lettország, Észtország, Litvánia, Románia, Ausztrália és Mexikó vett részt.

A magyar válaszadók 43 százaléka vallotta azt, hogy igényelt kölcsönt az elmúlt 12 hónapban, ami számottevő növekedés az egy évvel ezelőtti 32 százalékhoz képest. 23 százalék válaszolta, hogy a rokonsághoz fordult anyagi kiegészítésért, 15 százalék valamilyen pénzügyi intézménytől vett fel hitelt – közülük 14 százalék banktól, 2 százalék pedig kis összegű kölcsönöket nyújtó pénzügyi szolgáltatóktól. 8 százalék barátoktól, kollégáktól kért anyagi támogatást. A megkérdezettek 57 százaléka viszont nem igényelt semmilyen kölcsönt az elmúlt 12 hónapban.

„Az elmúlt egy évben 11 százalékkal nőtt a hitelt igénylők száma, míg a megtakarítással rendelkezőké 7 százalékkal. Ebből látszik, hogy a járvány visszaszorulását követő gazdasági élénkülés az emberek anyagi helyzetén és hitelfelvételi kedvén is éreztette hatását. Bár a világgazdasági problémák és a szomszédban zajló háború jelentősen visszavethetik az emelkedő tendenciát, az mindenképp pozitívum, hogy anyagilag jobb állapotban érte a lakosságot a háborús gazdasági fordulat, mint amilyen helyzetben érezték magukat az emberek a járvány idején” – értékelte az adatokat Horváth Attila, a Provident Pénzügyi Zrt. gazdasági igazgatója.

A magyarok több mint háromnegyede számára rendszeres havi költség a mobil vagy vezetékes telefonszolgáltatás, az élelmiszer és háztartási cikkek, a rezsi, valamint ruhavásárlás, és nem sokkal marad el (72 százalék) a TV és streaming szolgáltatásra előfizetők aránya sem.

A felmérésre adott válaszok alapján úgy látszik, hogy a telefonnal kapcsolatos díjakra a legidősebbek költenek legtöbbet havonta.  A 25–34 évesek 83 százalékának jelent havonta megjelenő költséget a telefonálás, és a 65–75 évesek 96 százaléka is ugyanezt válaszolta. Öltözködésre kiemelkedően sokan fordítanak a 45–54 éves korosztályból: 89 százalékuk vásárol havonta új cipőt vagy ruhát.

A nagyvárosokban élők 60 százaléka költ szórakozásra havi rendszerességgel, beleértve ebbe az éttermeket, nyaralást, éjszakai bulizást stb., míg a falvakban élőknek csak 37 százaléka jelölte meg a kikapcsolódást havonta megjelenő költségként. A kutatásból az is kiderül, hogy akik vettek fel valamilyen hitelt az elmúlt egy évben, többet költenek havonta élelmiszerre, ruházkodásra, TV-re és streamingre, illetve szórakozásra, mint a kölcsönt nem igénylők.

Meglepő, hogy lakbérre, vagy lakáshitel-törlesztésre nálunk kevesebben csak Romániában fordítanak havonta, ott a megkérdezettek 23 százalékának jelent ez havonta fizetendő tételt. Nálunk 27 százaléknak, míg Lengyelországban és Csehországban több, mint 60 százalék költ rendszeresen lakhatásra. Ezzel szemben a vizsgált országok közül Magyarországon költenek a legtöbben rendszeresen új ruhára, ugyanis 80 százalék jelölte meg a ruházkodást a havi tételek között (20–30 százalékponttal magasabb, mint a lengyeleknél, cseheknél vagy románoknál), illetve a kisállattartásra ráfordítók aránya is nálunk volt a legmagasabb. Emellett elsők között vagyunk a TV és streaming szolgáltatás előfizetésekre rendszeresen költők között is.

A kutatás azt is vizsgálta, milyen céllal takarékoskodnak a megkérdezettek. A fentiek fényében furcsának tűnhet, de a legfontosabb megtakarítási cél a lakással függ össze: 37 százalék jelölte meg az ingatlan vásárlásával vagy felújításával kapcsolatos költségeket a gyűjtés elsődleges ösztönzőjének. Ezt követi az utazás 24 százalékkal, majd az autóvásárlás 14 százalékkal, valamint 13 százalékkal a gyerekre költött összeg.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 23., 15:23
Nagy Ferenc Gábor, az NFG Badboys Kft. tulajdonosa reméli, hogy a VOSZ-on belül is sok céghez eljuthatnak, egyre többen ismerik majd meg programjukat és filozófiájukat. A VOSZ Sportvállalkozási Szekciójának új tagjával eddigi eredményeiről és terveiről is beszélgettünk.
2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-05-29 14:35:00
Több hatóság egyszerre tartott revíziót a nagybani piac kereskedőinél. A NAV alapos ellenőrzését a rendőrség és a NÉBIH is segítette. A nagyszabású akcióban az árusokat, a termékek eredetét és a forgalmat is kontrollálták.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS