Nemcsak azok maradnának a hitelmoratóriumban, akik ezt januártól megtehetik

2020. 11. 05., 17:30

Bár a meghosszabbított moratóriumot csak bizonyos társadalmi csoportok vehetik igénybe, a Bank360.hu felmérése szerint más adósoknak is szükségük lenne további segítségre.

A koronavírus-járvány miatt bevezetett általános hitelmoratórium idén év végéig érvényes, 2021 januárjától csak egyes kiemelt társadalmi csoportok és vállalkozások szüneteltethetik tovább hiteleik törlesztését újabb hat hónapon keresztül. Korábbi cikkünk szerint e védett társadalmi csoportok közé tartoznak az álláskeresők, a gyermeket nevelők, a nyugdíjasok, a közfoglalkoztatottak, továbbá az olyan vállalkozások is, amelyek igazoltan megsínylették a koronavírus-járványt.

A Bank360.hu 30 és 60 év közötti magyar Facebook-felhasználók körében végzett nem reprezentatív felmérése szerint azonban nemcsak azok szorulnak segítségre, akik maradhatnak a moratóriumban.

„A hitelmoratórium meghosszabbításával védett társadalmi csoportok körében is többségben vannak azok, akik maradnának a moratórium hatálya alatt, de érdekesség, hogy azok közül még többen maradnának a moratóriumban, akiknek erre az év végét követően már nem lesz lehetőségük” – mondta Veres Patrik, a Bank360.hu szakértője.

A kérdőívet kitöltő 151 hitellel rendelkező válaszadó 62 százaléka maradna januártól a moratórium hatálya alatt, azonban ha csak azokat vizsgáljuk, akiknek erre lehetősége is lesz (ők a kitöltők között 56-an voltak), akkor ez az arány 55 százalékra csökken, míg azok közül, akiknek január 1-jétől fizetniük kell a törlesztőket (78 fő), 67 százalék nyilatkozott úgy, hogy maradnának a moratóriumban.

„Bár a kutatás nem reprezentatív, a válaszok között megjelent az az igény, hogy a moratóriumot ne csak a védett társadalmi csoportokba tartozók vehessék igénybe januártól” – tette hozzá Veres.

Mi a helyzet most?

Ha azt vizsgáljuk, hogy jelenleg fizetik-e a hiteleiket a válaszadók, akkor kijelenthetjük, hogy túlnyomó többségük nem. A kérdőívet kitöltők 71 százalék nyilatkozott úgy, hogy hitelét jelenleg nem törleszti és csupán 23 százalék mondta azt, hogy a moratóriumból kilépett és jelenleg is rendesen törleszti a hitelét.

A válaszadók 57 százaléka rendelkezett személyi kölcsönnel, lakáshitele a válaszadók 46 százalékának volt, hitelkártya közel ötödük zsebében lapult (19 százalék), más típusú hitellel pedig kevesebb mint 18 százalék rendelkezett.

Mit kell tenni, ha nem fog menni a törlesztés?

A kutatásban arról is kérdezték a válaszadókat, hogy megítélésük szerint hogyan tudják majd folytatni januártól a törlesztést. Azok közül, akikre 2021 januárjától már nem vonatkozik majd a moratórium, 54 százalék nyilatkozott úgy, hogy ahhoz, hogy fizetni tudja a törlesztőket, egyéb kiadásokat kell majd csökkentenie. 17 százalék mondta, hogy kiadáscsökkentés nélkül is folytatni tudja majd a törlesztést, 13 százalék viszont úgy látja: nem fogja tudni fizetni a banki törlesztőket.

Amennyiben előreláthatólag problémát jelent majd valakinek januártól a törlesztők fizetése, érdemes lehet a hitelt folyósító bankkal felvenni a kapcsolatot.

„A bankok proaktívan is lépni fognak, de ha már tudjuk, hogy probléma lesz, érdemes előre jelezni, hogy minél több idő maradjon a mindkét fél számára megfelelő megoldás felkutatására. Megoldás lehet az adósságrendezés személyi kölcsönnel, a törlesztés szüneteltetése vagy a futamidő kitolása is” – hívta fel a figyelmet Veres Patrik.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS