Egyre többen igényelnek személyi kölcsönt

2020. 03. 11., 16:45

Az elmúlt egy évben a 18-65 éves magyar lakosság 10 százaléka vett fel személyi kölcsönt és 2017 közepe óta folyamatosan nő a személyi kölcsönt igénylők aránya – derül ki a Cofidis elmúlt tíz évet vizsgáló Hitel Monitor kutatásából, amelyet a cég március 11-én tartott sajtótájékoztatóján ismertetett.

A tanulmány rámutat: míg az évtized elején az eladósodás és az anyagi nehézségek voltak gyakrabban a háttérben, az elmúlt években már jellemzően nem a háztartási költségvetés szűkössége alakítja a személyi kölcsön felvételét. Jellemzően lakás-, valamint autóvásárlás, lakberendezés esetében figyelhető meg a kölcsönigénylési kedv erősödése.

A Cofidis jelentése szerint utóbbi években egyre több bank jelent meg a személyi kölcsönök piacán, ezek aktívan kommunikálnak, és ma már lényegesen nagyobb súlyuk van, mint az évtized elején. Elemzők szerint ez a tendencia folytatódik majd mind a hazai, mind a nemzetközi piacon, és amellett, hogy a jövőben is tovább nő a szereplők száma, a nagyobb szereplők egyre nagyobb részesedést tudhatnak majd magukénak. Ezen a piacon a Cofidis prosperáló vállalati eredményekkel zárta a tavalyi évet. A cég árbevétele 2019-ben elérte a 15,5 milliárd forintot, az ügyfelek száma a tavalyi év végére meghaladta a 150.000 főt, ami 2015-höz viszonyítva 53 százalékos a növekedés. A fejlődési ütem dinamikus, a vállalat 60 százalékos növekedést ért el 2015-höz képest – a teljes portfólió így meghaladja a 100 milliárd forintot. Jelenleg a dolgozók száma 370 fő, folyamatosan nőtt a létszám az elmúlt években, 5 éve még 180 fő dolgozott a Cofidisnél. Nyíregyházán a vállalat 2020 áprilisában ad át egy új call centert, ahol 60 főt terveznek foglalkoztatni.

A Hitel Monitor 2020 februári felmérése szerint változik a fogyasztási magatartás, új trendek körvonalazódnak a piacon. Ma a lakosság csupán egynegyede elutasító a hitelekkel szemben. Míg 2011-ben a lakosság 63 százaléka viszonyult pozitívan a hitelekhez, addig 2020-ban a megkérdezettek 74 százaléka volt elfogadó. A fogyasztók tudatosabbá váltak a hitelfelvétellel kapcsolatban, az összehasonlító oldalak térnyerése, valamint a deviza alapú hitelekkel kapcsolatos negatív élmények is erősítették ezt a magatartást.  A fix kamatozás nagyon erős vonzerő, amit személyi kölcsön esetén keresnek a fogyasztók; áruhitelezés területén a 0 százalékos akciók a legnépszerűbbek; használt autók vásárlásánál pedig lízing helyett jellemzően személyi kölcsönt veszünk fel.

„A piac bővülése jól látható a lakosság attitűdjének változásában, mind a hitelezési piacot, mind a pénzügyi technológiai megoldásokat tekintve. A lakosság szubjektív megítélése a saját anyagi helyzetéről folyamatosan javul az évtized eleje óta és ugyanez mondható el a jövőbeli anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásokról is” – magyarázta el a változásokat Kurucz Imre, az NRC ügyvezetője a Cofidis sajtóbeszélgetésén. Az elmúlt egy évben a megkérdezettek 48 százaléka vette fontolóra, hogy személyi kölcsönt vegyen fel, ez az arány két éve 41 százalék, három éve 35 százalék volt. Változott a személyi kölcsönök igénylésének célja is. Az első és második helyen szinte fej-fej mellett áll a bevételek-kiadások egyensúlyban tartása és a lakásfelújítás, korszerűsítés, mint hitelcélok. Viszont a lakásvásárlás megelőzte az autóvásárlást, a negyedik helyen a háztartási gépek és berendezések vásárlása, az ötödik helyen pedig a másik hitel kiváltása. Nőtt tehát a lakásfelújítás és az autóvásárlás esetén tanúsított hitelfelvételi kedv, 2011 óta 37 százalékról 24 százalékra csökkent azonban a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására irányuló hiteligénylések mértéke, a másik hitel kiváltását célzó hitelfelvétel pedig 31 százalékról 20 százalékra zuhant.

Míg az évtized elején a telefonos hiteligénylés volt a személyes megoldások alternatívája, mára az online hiteligénylés tölti be ezt a szerepet. Míg 2011-ben csupán a fogyasztók 3 százaléka vette fel online a hitelt, 2019-re ez az arány 17 százalékra ugrott. Csökkentek a digitális megoldásokkal szembeni félelmek, egyetlen év alatt 73 százalékról 68 százalékra mérséklődött azok aránya, akik szerint a hitelfelvétel „komolyabb dolog annál, minthogy ne személyesen intézzük”, míg 49 százalékról 41 százalékra csökkent azok aránya, akik félnek attól, hogy online ellophatják az adataikat. Összességében elmondható, hogy nagyobb a nyitottság az online csatornák felé, ha közben lehet az ügyintéző segítségét kérni. A digitális megoldásokat elutasítók 54 százaléka nyitottabb, ha a folyamat közben kaphat személyes segítséget. A lakosság hozzáállása a különböző új technikai megoldások iránt alapvetően nyitott, sok esetben a tudás hiánya gátolja az innovációk további elterjedését. Az ellentétekről sokat elmond: 41 százalék vallott úgy, hogy szeretné, ha mindent elintézhetne online, 53 százalék viszont arról nyilatkozott, hogy nem szereti, ha az általa használt szolgáltatást megváltoztatják és csak 18% véli úgy, hogy szeret az elsők között lenni egy új termék, szolgáltatás kipróbálásában.

Jelentős a szakadék a társadalom befogadóképessége és a jelenleg elérhető technológiai megoldások között – jelentette ki Lemák Gábor, a Fintech Group vezetője az eseményen. „A társadalom jelentős része számára a digitális pénzügyek a netbankolást és az érintéses bankkártyás fizetést jelenti. Pontosan emiatt a jelentős szakadék miatt a többségnek még segítségre van szüksége a digitális pénzügyi megoldások használatában. Ez különösen igaz a hitelezés területére. Az látszik, hogy a legújabb technológia itt van, elérhető, a társadalom viszont lassabb mértékben fogadja be az új megoldásokat. Idővel ez beér, ezek a folyamatok elindultak már.”

„Új fejlesztéseink jól példázzák, hogy a digitalizáció nem bonyolult, sőt lehet igazán emberközpontú is” – mondta Holló Bence, a Cofidis ügyvezető igazgatója (képünkön). „A jövő a digitalizáció hibrid vonalában rejlik: az ügyfél útja digitális csatornákon át vezet, ám az emberi szakértelem folyamatos jelenléte mellett. Munkatársaink a digitálisan „betérő” ügyfeleket is végigkísérik a teljes folyamaton. Fejlesztéseink során az emberközpontúság a legfontosabb vezérelv, lényegesnek tartjuk, hogy megoldásaink mindenki számára elérhetőek legyenek, ne csak a fiatalok, a digitális világban otthonosan mozgók számára. Innovációink, a hangaláírás szolgáltatás, a szelfi azonosítás és a Cofidis App mind ezen alapelv szerint épülnek fel.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 26., 09:26
Siker volt megnyerni az első nagy ügyfeleket, a nagyobb, hosszú távú tendereket, a hazai és külföldi díjakat. A legnagyobb siker mégis az, hogy a mindennapokban azzal foglalkozhatok, ami érdekel és amit szeretek – mondta az Üzletemnek Mezei Georgina, a Morselli Employer Branding Ügynökség társalapító ügyvezetője.
2023-09-26 18:26:00
„Növekszik a 30 év alattiak körében a házasságkötések száma és a gyermekesek aránya, viszont öregszik is a társadalom. Nőtt a foglalkoztatottság, a modern technológiák miatt átrendeződik a munkaerőpiac, fejlődik és egyben változik Magyarország.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS