Az elmúlt egy évben a 18-65 éves magyar lakosság 10 százaléka vett fel személyi kölcsönt és 2017 közepe óta folyamatosan nő a személyi kölcsönt igénylők aránya – derül ki a Cofidis elmúlt tíz évet vizsgáló Hitel Monitor kutatásából, amelyet a cég március 11-én tartott sajtótájékoztatóján ismertetett.
A tanulmány rámutat: míg az évtized elején az eladósodás és az anyagi nehézségek voltak gyakrabban a háttérben, az elmúlt években már jellemzően nem a háztartási költségvetés szűkössége alakítja a személyi kölcsön felvételét. Jellemzően lakás-, valamint autóvásárlás, lakberendezés esetében figyelhető meg a kölcsönigénylési kedv erősödése.
A Cofidis jelentése szerint utóbbi években egyre több bank jelent meg a személyi kölcsönök piacán, ezek aktívan kommunikálnak, és ma már lényegesen nagyobb súlyuk van, mint az évtized elején. Elemzők szerint ez a tendencia folytatódik majd mind a hazai, mind a nemzetközi piacon, és amellett, hogy a jövőben is tovább nő a szereplők száma, a nagyobb szereplők egyre nagyobb részesedést tudhatnak majd magukénak. Ezen a piacon a Cofidis prosperáló vállalati eredményekkel zárta a tavalyi évet. A cég árbevétele 2019-ben elérte a 15,5 milliárd forintot, az ügyfelek száma a tavalyi év végére meghaladta a 150.000 főt, ami 2015-höz viszonyítva 53 százalékos a növekedés. A fejlődési ütem dinamikus, a vállalat 60 százalékos növekedést ért el 2015-höz képest – a teljes portfólió így meghaladja a 100 milliárd forintot. Jelenleg a dolgozók száma 370 fő, folyamatosan nőtt a létszám az elmúlt években, 5 éve még 180 fő dolgozott a Cofidisnél. Nyíregyházán a vállalat 2020 áprilisában ad át egy új call centert, ahol 60 főt terveznek foglalkoztatni.
A Hitel Monitor 2020 februári felmérése szerint változik a fogyasztási magatartás, új trendek körvonalazódnak a piacon. Ma a lakosság csupán egynegyede elutasító a hitelekkel szemben. Míg 2011-ben a lakosság 63 százaléka viszonyult pozitívan a hitelekhez, addig 2020-ban a megkérdezettek 74 százaléka volt elfogadó. A fogyasztók tudatosabbá váltak a hitelfelvétellel kapcsolatban, az összehasonlító oldalak térnyerése, valamint a deviza alapú hitelekkel kapcsolatos negatív élmények is erősítették ezt a magatartást. A fix kamatozás nagyon erős vonzerő, amit személyi kölcsön esetén keresnek a fogyasztók; áruhitelezés területén a 0 százalékos akciók a legnépszerűbbek; használt autók vásárlásánál pedig lízing helyett jellemzően személyi kölcsönt veszünk fel.
„A piac bővülése jól látható a lakosság attitűdjének változásában, mind a hitelezési piacot, mind a pénzügyi technológiai megoldásokat tekintve. A lakosság szubjektív megítélése a saját anyagi helyzetéről folyamatosan javul az évtized eleje óta és ugyanez mondható el a jövőbeli anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásokról is” – magyarázta el a változásokat Kurucz Imre, az NRC ügyvezetője a Cofidis sajtóbeszélgetésén. Az elmúlt egy évben a megkérdezettek 48 százaléka vette fontolóra, hogy személyi kölcsönt vegyen fel, ez az arány két éve 41 százalék, három éve 35 százalék volt. Változott a személyi kölcsönök igénylésének célja is. Az első és második helyen szinte fej-fej mellett áll a bevételek-kiadások egyensúlyban tartása és a lakásfelújítás, korszerűsítés, mint hitelcélok. Viszont a lakásvásárlás megelőzte az autóvásárlást, a negyedik helyen a háztartási gépek és berendezések vásárlása, az ötödik helyen pedig a másik hitel kiváltása. Nőtt tehát a lakásfelújítás és az autóvásárlás esetén tanúsított hitelfelvételi kedv, 2011 óta 37 százalékról 24 százalékra csökkent azonban a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására irányuló hiteligénylések mértéke, a másik hitel kiváltását célzó hitelfelvétel pedig 31 százalékról 20 százalékra zuhant.
Míg az évtized elején a telefonos hiteligénylés volt a személyes megoldások alternatívája, mára az online hiteligénylés tölti be ezt a szerepet. Míg 2011-ben csupán a fogyasztók 3 százaléka vette fel online a hitelt, 2019-re ez az arány 17 százalékra ugrott. Csökkentek a digitális megoldásokkal szembeni félelmek, egyetlen év alatt 73 százalékról 68 százalékra mérséklődött azok aránya, akik szerint a hitelfelvétel „komolyabb dolog annál, minthogy ne személyesen intézzük”, míg 49 százalékról 41 százalékra csökkent azok aránya, akik félnek attól, hogy online ellophatják az adataikat. Összességében elmondható, hogy nagyobb a nyitottság az online csatornák felé, ha közben lehet az ügyintéző segítségét kérni. A digitális megoldásokat elutasítók 54 százaléka nyitottabb, ha a folyamat közben kaphat személyes segítséget. A lakosság hozzáállása a különböző új technikai megoldások iránt alapvetően nyitott, sok esetben a tudás hiánya gátolja az innovációk további elterjedését. Az ellentétekről sokat elmond: 41 százalék vallott úgy, hogy szeretné, ha mindent elintézhetne online, 53 százalék viszont arról nyilatkozott, hogy nem szereti, ha az általa használt szolgáltatást megváltoztatják és csak 18% véli úgy, hogy szeret az elsők között lenni egy új termék, szolgáltatás kipróbálásában.
Jelentős a szakadék a társadalom befogadóképessége és a jelenleg elérhető technológiai megoldások között – jelentette ki Lemák Gábor, a Fintech Group vezetője az eseményen. „A társadalom jelentős része számára a digitális pénzügyek a netbankolást és az érintéses bankkártyás fizetést jelenti. Pontosan emiatt a jelentős szakadék miatt a többségnek még segítségre van szüksége a digitális pénzügyi megoldások használatában. Ez különösen igaz a hitelezés területére. Az látszik, hogy a legújabb technológia itt van, elérhető, a társadalom viszont lassabb mértékben fogadja be az új megoldásokat. Idővel ez beér, ezek a folyamatok elindultak már.”
„Új fejlesztéseink jól példázzák, hogy a digitalizáció nem bonyolult, sőt lehet igazán emberközpontú is” – mondta Holló Bence, a Cofidis ügyvezető igazgatója (képünkön). „A jövő a digitalizáció hibrid vonalában rejlik: az ügyfél útja digitális csatornákon át vezet, ám az emberi szakértelem folyamatos jelenléte mellett. Munkatársaink a digitálisan „betérő” ügyfeleket is végigkísérik a teljes folyamaton. Fejlesztéseink során az emberközpontúság a legfontosabb vezérelv, lényegesnek tartjuk, hogy megoldásaink mindenki számára elérhetőek legyenek, ne csak a fiatalok, a digitális világban otthonosan mozgók számára. Innovációink, a hangaláírás szolgáltatás, a szelfi azonosítás és a Cofidis App mind ezen alapelv szerint épülnek fel.”
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.