Egyre többen igényelnek személyi kölcsönt

2020. 03. 11., 16:45

Az elmúlt egy évben a 18-65 éves magyar lakosság 10 százaléka vett fel személyi kölcsönt és 2017 közepe óta folyamatosan nő a személyi kölcsönt igénylők aránya – derül ki a Cofidis elmúlt tíz évet vizsgáló Hitel Monitor kutatásából, amelyet a cég március 11-én tartott sajtótájékoztatóján ismertetett.

A tanulmány rámutat: míg az évtized elején az eladósodás és az anyagi nehézségek voltak gyakrabban a háttérben, az elmúlt években már jellemzően nem a háztartási költségvetés szűkössége alakítja a személyi kölcsön felvételét. Jellemzően lakás-, valamint autóvásárlás, lakberendezés esetében figyelhető meg a kölcsönigénylési kedv erősödése.

A Cofidis jelentése szerint utóbbi években egyre több bank jelent meg a személyi kölcsönök piacán, ezek aktívan kommunikálnak, és ma már lényegesen nagyobb súlyuk van, mint az évtized elején. Elemzők szerint ez a tendencia folytatódik majd mind a hazai, mind a nemzetközi piacon, és amellett, hogy a jövőben is tovább nő a szereplők száma, a nagyobb szereplők egyre nagyobb részesedést tudhatnak majd magukénak. Ezen a piacon a Cofidis prosperáló vállalati eredményekkel zárta a tavalyi évet. A cég árbevétele 2019-ben elérte a 15,5 milliárd forintot, az ügyfelek száma a tavalyi év végére meghaladta a 150.000 főt, ami 2015-höz viszonyítva 53 százalékos a növekedés. A fejlődési ütem dinamikus, a vállalat 60 százalékos növekedést ért el 2015-höz képest – a teljes portfólió így meghaladja a 100 milliárd forintot. Jelenleg a dolgozók száma 370 fő, folyamatosan nőtt a létszám az elmúlt években, 5 éve még 180 fő dolgozott a Cofidisnél. Nyíregyházán a vállalat 2020 áprilisában ad át egy új call centert, ahol 60 főt terveznek foglalkoztatni.

A Hitel Monitor 2020 februári felmérése szerint változik a fogyasztási magatartás, új trendek körvonalazódnak a piacon. Ma a lakosság csupán egynegyede elutasító a hitelekkel szemben. Míg 2011-ben a lakosság 63 százaléka viszonyult pozitívan a hitelekhez, addig 2020-ban a megkérdezettek 74 százaléka volt elfogadó. A fogyasztók tudatosabbá váltak a hitelfelvétellel kapcsolatban, az összehasonlító oldalak térnyerése, valamint a deviza alapú hitelekkel kapcsolatos negatív élmények is erősítették ezt a magatartást.  A fix kamatozás nagyon erős vonzerő, amit személyi kölcsön esetén keresnek a fogyasztók; áruhitelezés területén a 0 százalékos akciók a legnépszerűbbek; használt autók vásárlásánál pedig lízing helyett jellemzően személyi kölcsönt veszünk fel.

„A piac bővülése jól látható a lakosság attitűdjének változásában, mind a hitelezési piacot, mind a pénzügyi technológiai megoldásokat tekintve. A lakosság szubjektív megítélése a saját anyagi helyzetéről folyamatosan javul az évtized eleje óta és ugyanez mondható el a jövőbeli anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásokról is” – magyarázta el a változásokat Kurucz Imre, az NRC ügyvezetője a Cofidis sajtóbeszélgetésén. Az elmúlt egy évben a megkérdezettek 48 százaléka vette fontolóra, hogy személyi kölcsönt vegyen fel, ez az arány két éve 41 százalék, három éve 35 százalék volt. Változott a személyi kölcsönök igénylésének célja is. Az első és második helyen szinte fej-fej mellett áll a bevételek-kiadások egyensúlyban tartása és a lakásfelújítás, korszerűsítés, mint hitelcélok. Viszont a lakásvásárlás megelőzte az autóvásárlást, a negyedik helyen a háztartási gépek és berendezések vásárlása, az ötödik helyen pedig a másik hitel kiváltása. Nőtt tehát a lakásfelújítás és az autóvásárlás esetén tanúsított hitelfelvételi kedv, 2011 óta 37 százalékról 24 százalékra csökkent azonban a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására irányuló hiteligénylések mértéke, a másik hitel kiváltását célzó hitelfelvétel pedig 31 százalékról 20 százalékra zuhant.

Míg az évtized elején a telefonos hiteligénylés volt a személyes megoldások alternatívája, mára az online hiteligénylés tölti be ezt a szerepet. Míg 2011-ben csupán a fogyasztók 3 százaléka vette fel online a hitelt, 2019-re ez az arány 17 százalékra ugrott. Csökkentek a digitális megoldásokkal szembeni félelmek, egyetlen év alatt 73 százalékról 68 százalékra mérséklődött azok aránya, akik szerint a hitelfelvétel „komolyabb dolog annál, minthogy ne személyesen intézzük”, míg 49 százalékról 41 százalékra csökkent azok aránya, akik félnek attól, hogy online ellophatják az adataikat. Összességében elmondható, hogy nagyobb a nyitottság az online csatornák felé, ha közben lehet az ügyintéző segítségét kérni. A digitális megoldásokat elutasítók 54 százaléka nyitottabb, ha a folyamat közben kaphat személyes segítséget. A lakosság hozzáállása a különböző új technikai megoldások iránt alapvetően nyitott, sok esetben a tudás hiánya gátolja az innovációk további elterjedését. Az ellentétekről sokat elmond: 41 százalék vallott úgy, hogy szeretné, ha mindent elintézhetne online, 53 százalék viszont arról nyilatkozott, hogy nem szereti, ha az általa használt szolgáltatást megváltoztatják és csak 18% véli úgy, hogy szeret az elsők között lenni egy új termék, szolgáltatás kipróbálásában.

Jelentős a szakadék a társadalom befogadóképessége és a jelenleg elérhető technológiai megoldások között – jelentette ki Lemák Gábor, a Fintech Group vezetője az eseményen. „A társadalom jelentős része számára a digitális pénzügyek a netbankolást és az érintéses bankkártyás fizetést jelenti. Pontosan emiatt a jelentős szakadék miatt a többségnek még segítségre van szüksége a digitális pénzügyi megoldások használatában. Ez különösen igaz a hitelezés területére. Az látszik, hogy a legújabb technológia itt van, elérhető, a társadalom viszont lassabb mértékben fogadja be az új megoldásokat. Idővel ez beér, ezek a folyamatok elindultak már.”

„Új fejlesztéseink jól példázzák, hogy a digitalizáció nem bonyolult, sőt lehet igazán emberközpontú is” – mondta Holló Bence, a Cofidis ügyvezető igazgatója (képünkön). „A jövő a digitalizáció hibrid vonalában rejlik: az ügyfél útja digitális csatornákon át vezet, ám az emberi szakértelem folyamatos jelenléte mellett. Munkatársaink a digitálisan „betérő” ügyfeleket is végigkísérik a teljes folyamaton. Fejlesztéseink során az emberközpontúság a legfontosabb vezérelv, lényegesnek tartjuk, hogy megoldásaink mindenki számára elérhetőek legyenek, ne csak a fiatalok, a digitális világban otthonosan mozgók számára. Innovációink, a hangaláírás szolgáltatás, a szelfi azonosítás és a Cofidis App mind ezen alapelv szerint épülnek fel.”

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 06., 09:05
2024-ben a mezőgazdaság teljes kibocsátása 4,0 ezer milliárd forint felett alakult, az előző évitől 8,0 százalékkal maradt el; a növénytermesztés volumene 11 százalékkal kisebb, az állattenyésztésé 4,9 százalékkal nagyobb volt – tájékoztatott a statisztikai hivatal.
2024-12-06 18:05:00
Sághi Attila lett az Év Projektmenedzsere, aki a hagyományokat a funkcionalitással ötvöző Magyarország Háza Brüsszelben projekttel nyerte el a hazai projektmenedzsment szakma egyik legrangosabb elismerését.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS