Az Erste kkv-ügyfelei a legelégedettebbek a bankjukkal

2019. 04. 16., 18:04

Az Erste kkv-hitelállománya 2019 február végén 27 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – tájékoztatott a pénzintézet.

A magyarországi pénzintézetek mind nagyobb figyelmet fordítanak kis- és középvállalati (kkv) ügyfeleikre, és ennek köszönhetően a vállalkozások is egyre elégedettebbek a banki szolgáltatások minőségével. Az Erste az utóbbi öt évben folyamatosan javítani tudta mutatóit: a bank megbízásából készült legfrissebb felmérés szerint az Erste kkv-partnerei a legelégedettebbek pénzintézetükkel. Az ügyfelekre fordított nagyobb figyelem a finanszírozás alakulásában is meglátszik: az Erste kkv-hitelállománya 2019 február végén 27 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az utóbbi években rendre javul a kkv-ügyfelek kiszolgálásának minősége a magyarországi hitelintézeti szektorban. Minden nagybank kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalati szegmensre és folyamatosan azon dolgozik, hogy növelje partnerei elégedettségét – derült ki az Erste Bank megbízásából készített felmérésből. A hazai kkv-szektor bankolási szokásait elemző, tíz éve készülő kutatás legfrissebb felméréséhez 900 vállalkozás vezetőit kérdezték meg. Az agráriumtól a feldolgozóiparon át a szolgáltatószektorig különféle ágazatokban működő, évi 300 millió és 15 milliárd forint közti árbevételű cégek között voltak az Erste saját partnerei illetve más bankok ügyfelei.

A pénzügyi szolgáltatások folyamatosan javuló színvonalának köszönhetően mérséklődik a különbség az egyes bankok ügyfél oldali megítélésében, és ezzel párhuzamosan csökken a kkv-partnerek bankváltási hajlandósága. A kis- és középvállalatok továbbra is árérzékenyek, az erősödő verseny miatt azonban az egyes bankok közötti árazási különbségek olvadnak, így a bankváltásban ma már kevésbé a költségek a meghatározók. Az ügyfelek jellemzően a kiszolgálás minősége alapján döntenek egyik vagy másik bank mellett – ismertette a felmérés eredményeit Szerdahelyi Róbert, az Erste kis- és középvállalatokkal foglalkozó területének igazgatója.

Az Erste Bank az utóbbi öt évben folyamatosan javítani tudta mutatóit, a pénzintézet legfrissebb felmérésében – szoros versenyben, de – a saját kkv-partnerei körében mérte a legmagasabb, általános ügyfélelégedettséget. A partnerek elsősorban az Erste-tanácsadók, kapcsolattartók felkészültségét, szakmai kompetenciáját, rugalmasságát, valamint a bank digitális szolgáltatásainak minőségét emelték ki a pozitívumok között. Emellett az elmúlt évek létszámbővítése is kedvezően hatott a bank elérhetőségére és válaszadási sebességére. A munkaerőhiánnyal minden pénzintézetnek, így az Erstének is meg kell küzdenie. A banki tapasztalattal rendelkező szakemberekre más szektorokból is nagy a kereslet, így egyre nagyobb kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása, megtartása – emelte ki Szerdahelyi Róbert.

A felmérés tanúsága szerint az elmúlt évekhez képest tovább nőtt az Erste ismertsége kkv-ügyfélkörben. A bank vállalkozó partnereinek kevesebb, mint egy százaléka tartja reálisnak, hogy 12-24 hónapon belül bankot váltana. Ez az arány a fele a piaci átlagnak. Bankváltásban elsősorban akkor gondolkodnak a kis- és középvállalkozások, ha sérül a kiszolgálás színvonala, például változik a kapcsolattartó személye, vagy bezár az a fiók, ahol addig a napi ügyeit intézte. Mivel a kkv-k jelentős készpénzforgalmat bonyolítanak, a kiterjedt fiókhálózat a mai napig versenyelőnyt jelent, annak ellenére, hogy a digitális megoldások gyorsan hódítanak.

A felmérés készítése során megkeresett a kkv-ügyfelek számára a napi működés kapcsán az a legfontosabb, hogy a számlavezető bank által kínált elektronikus csatornák hibák és leállások nélkül működjenek. Ennek a szempontnak idén különös jelentőséget ad, hogy a PSD2 és az Instant Payment implementálása miatt a következő hónapokban szektorszinten több tízmilliárd forint értékű, a fizetési rendszerekhez kapcsolódó informatikai beruházást kell élesíteni. A fejlesztések kapcsán minden magyarországi pénzintézet számára kihívást jelent, hogy az ügyfelek a nagymértékű rendszerátállásokból a lehető legkevesebb fennakadást érzékeljék – hívta fel a figyelmet az Erste Bank kis- és középvállalatokkal foglalkozó területének igazgatója.

A kutatásban az Erste rákérdezett a kkv-ügyfelek gazdasági környezettel kapcsolatos várakozásaira is. A válaszadó cégek 80 százaléka ugyanolyan vagy jobb kilátásokkal számol, mint 2018-ban, és mindössze 14 százaléka gondolta úgy, hogy romlanak a gazdasági feltételek. Ennek megfelelően valamivel többen terveznek valamilyen beruházást a következő egy évben: a kkv-k 23 százaléka mondta azt, hogy többet költ fejlesztésre (az előző felmérésben ez az arány 20 százalék volt), 67 százalék ugyanannyit, mint egy évvel korábban (egy éve 70 százalék), míg a beruházásaikat visszafogó vállalkozások aránya 10 százalék maradt. Ezzel együtt nőtt azon cégek száma és aránya is, melyek beruházási hitelt is igénybe vesznek fejlesztéseikhez. Az egy évvel korábbi 9-ről 14 százalékra nőtt ezen társaságok aránya, míg lízingfinanszírozásban gondolkodóké 28-ról 34 százalékra emelkedett.

Az Erste Bank megbecsüli kkv-partnereit, és ennek eredménye a hitelezett ügyfelek számában, valamint a hitelállomány alakulásában is jól látszik. A hitelezett ügyfelek száma 2019 február végén több mint 12 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a hitelállomány 27 százalékkal gyarapodott egy év alatt – mondta el Szerdahelyi Róbert. Miközben a budapesti székhelyű vállalatokért a legnagyobb verseny, az Erste a fővárosban több mint 36 százalékkal tudta növelni hitelállományát a kkv-szektorban tavaly februárhoz viszonyítva. Ügyfélszámban a leggyorsabb növekedést Somogy megye mutatta fel, az említett időszakban a bank kkv-partnereinek száma közel 15 százalékkal nőtt. A hitelezett ügyfelek számában illetve a hitelállomány növekedésében Nógrád áll az élen csaknem 43 százalékos, valamint több mint 48 százalékos bővüléssel. Ami az egyes ágazatokat illeti: a mezőgazdaságban például közel 23 százalékkal nőtt a hitelállomány 2018 februárjához képest, az élelmiszeripari vállalkozások hitelállománya 27,5 százalékkal bővült, míg az autógyártás területén több mint 28 százalékkal nőtt a volumen. A legnagyobb növekedés a gépgyártás területén működő kkv-k esetében volt: itt a hitelállomány egy év alatt több mint 54 százalékkal gyarapodott.

Az Erste aktívan részt vesz az NHP Fix programban, a bank ügyfelei részéről jelentős az érdeklődés a konstrukcióban elérhető források iránt. Az ügyletek illetve a folyósított volumen jelentős része egyelőre lízingfinanszírozásban valósult meg, mivel a lízing rugalmasabb, a változásokra gyorsabban reagáló finanszírozási forma, de a cégek részéről folyamatos az érdeklődés a beruházási hitelek iránt is – tájékoztatott az Erste kis- és középvállalatokkal foglalkozó területének igazgatója. A pénzintézetek között is hatalmas a verseny az NHP Fix források kihelyezésében. Az erős verseny miatt a vállalkozások most igen kedvező kamatszint mellett juthatnak forráshoz, a nagyobb ügyletek esetében az ügyfelek által elvárt kamatszint messze a 2,5 százalékos maximum alatt van. A bankok számára ugyanakkor nagyon fontos, hogy a hosszú távú, fix kamatozású hitelek nyújtásához hosszú távú, fix kamatozású forráshoz jutnak a Magyar Nemzeti Banktól – zárul az Erste közleménye.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS