Az Erste kkv-ügyfelei a legelégedettebbek a bankjukkal

2019. 04. 16., 18:04

Az Erste kkv-hitelállománya 2019 február végén 27 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – tájékoztatott a pénzintézet.

A magyarországi pénzintézetek mind nagyobb figyelmet fordítanak kis- és középvállalati (kkv) ügyfeleikre, és ennek köszönhetően a vállalkozások is egyre elégedettebbek a banki szolgáltatások minőségével. Az Erste az utóbbi öt évben folyamatosan javítani tudta mutatóit: a bank megbízásából készült legfrissebb felmérés szerint az Erste kkv-partnerei a legelégedettebbek pénzintézetükkel. Az ügyfelekre fordított nagyobb figyelem a finanszírozás alakulásában is meglátszik: az Erste kkv-hitelállománya 2019 február végén 27 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az utóbbi években rendre javul a kkv-ügyfelek kiszolgálásának minősége a magyarországi hitelintézeti szektorban. Minden nagybank kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalati szegmensre és folyamatosan azon dolgozik, hogy növelje partnerei elégedettségét – derült ki az Erste Bank megbízásából készített felmérésből. A hazai kkv-szektor bankolási szokásait elemző, tíz éve készülő kutatás legfrissebb felméréséhez 900 vállalkozás vezetőit kérdezték meg. Az agráriumtól a feldolgozóiparon át a szolgáltatószektorig különféle ágazatokban működő, évi 300 millió és 15 milliárd forint közti árbevételű cégek között voltak az Erste saját partnerei illetve más bankok ügyfelei.

A pénzügyi szolgáltatások folyamatosan javuló színvonalának köszönhetően mérséklődik a különbség az egyes bankok ügyfél oldali megítélésében, és ezzel párhuzamosan csökken a kkv-partnerek bankváltási hajlandósága. A kis- és középvállalatok továbbra is árérzékenyek, az erősödő verseny miatt azonban az egyes bankok közötti árazási különbségek olvadnak, így a bankváltásban ma már kevésbé a költségek a meghatározók. Az ügyfelek jellemzően a kiszolgálás minősége alapján döntenek egyik vagy másik bank mellett – ismertette a felmérés eredményeit Szerdahelyi Róbert, az Erste kis- és középvállalatokkal foglalkozó területének igazgatója.

Az Erste Bank az utóbbi öt évben folyamatosan javítani tudta mutatóit, a pénzintézet legfrissebb felmérésében – szoros versenyben, de – a saját kkv-partnerei körében mérte a legmagasabb, általános ügyfélelégedettséget. A partnerek elsősorban az Erste-tanácsadók, kapcsolattartók felkészültségét, szakmai kompetenciáját, rugalmasságát, valamint a bank digitális szolgáltatásainak minőségét emelték ki a pozitívumok között. Emellett az elmúlt évek létszámbővítése is kedvezően hatott a bank elérhetőségére és válaszadási sebességére. A munkaerőhiánnyal minden pénzintézetnek, így az Erstének is meg kell küzdenie. A banki tapasztalattal rendelkező szakemberekre más szektorokból is nagy a kereslet, így egyre nagyobb kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása, megtartása – emelte ki Szerdahelyi Róbert.

A felmérés tanúsága szerint az elmúlt évekhez képest tovább nőtt az Erste ismertsége kkv-ügyfélkörben. A bank vállalkozó partnereinek kevesebb, mint egy százaléka tartja reálisnak, hogy 12-24 hónapon belül bankot váltana. Ez az arány a fele a piaci átlagnak. Bankváltásban elsősorban akkor gondolkodnak a kis- és középvállalkozások, ha sérül a kiszolgálás színvonala, például változik a kapcsolattartó személye, vagy bezár az a fiók, ahol addig a napi ügyeit intézte. Mivel a kkv-k jelentős készpénzforgalmat bonyolítanak, a kiterjedt fiókhálózat a mai napig versenyelőnyt jelent, annak ellenére, hogy a digitális megoldások gyorsan hódítanak.

A felmérés készítése során megkeresett a kkv-ügyfelek számára a napi működés kapcsán az a legfontosabb, hogy a számlavezető bank által kínált elektronikus csatornák hibák és leállások nélkül működjenek. Ennek a szempontnak idén különös jelentőséget ad, hogy a PSD2 és az Instant Payment implementálása miatt a következő hónapokban szektorszinten több tízmilliárd forint értékű, a fizetési rendszerekhez kapcsolódó informatikai beruházást kell élesíteni. A fejlesztések kapcsán minden magyarországi pénzintézet számára kihívást jelent, hogy az ügyfelek a nagymértékű rendszerátállásokból a lehető legkevesebb fennakadást érzékeljék – hívta fel a figyelmet az Erste Bank kis- és középvállalatokkal foglalkozó területének igazgatója.

A kutatásban az Erste rákérdezett a kkv-ügyfelek gazdasági környezettel kapcsolatos várakozásaira is. A válaszadó cégek 80 százaléka ugyanolyan vagy jobb kilátásokkal számol, mint 2018-ban, és mindössze 14 százaléka gondolta úgy, hogy romlanak a gazdasági feltételek. Ennek megfelelően valamivel többen terveznek valamilyen beruházást a következő egy évben: a kkv-k 23 százaléka mondta azt, hogy többet költ fejlesztésre (az előző felmérésben ez az arány 20 százalék volt), 67 százalék ugyanannyit, mint egy évvel korábban (egy éve 70 százalék), míg a beruházásaikat visszafogó vállalkozások aránya 10 százalék maradt. Ezzel együtt nőtt azon cégek száma és aránya is, melyek beruházási hitelt is igénybe vesznek fejlesztéseikhez. Az egy évvel korábbi 9-ről 14 százalékra nőtt ezen társaságok aránya, míg lízingfinanszírozásban gondolkodóké 28-ról 34 százalékra emelkedett.

Az Erste Bank megbecsüli kkv-partnereit, és ennek eredménye a hitelezett ügyfelek számában, valamint a hitelállomány alakulásában is jól látszik. A hitelezett ügyfelek száma 2019 február végén több mint 12 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a hitelállomány 27 százalékkal gyarapodott egy év alatt – mondta el Szerdahelyi Róbert. Miközben a budapesti székhelyű vállalatokért a legnagyobb verseny, az Erste a fővárosban több mint 36 százalékkal tudta növelni hitelállományát a kkv-szektorban tavaly februárhoz viszonyítva. Ügyfélszámban a leggyorsabb növekedést Somogy megye mutatta fel, az említett időszakban a bank kkv-partnereinek száma közel 15 százalékkal nőtt. A hitelezett ügyfelek számában illetve a hitelállomány növekedésében Nógrád áll az élen csaknem 43 százalékos, valamint több mint 48 százalékos bővüléssel. Ami az egyes ágazatokat illeti: a mezőgazdaságban például közel 23 százalékkal nőtt a hitelállomány 2018 februárjához képest, az élelmiszeripari vállalkozások hitelállománya 27,5 százalékkal bővült, míg az autógyártás területén több mint 28 százalékkal nőtt a volumen. A legnagyobb növekedés a gépgyártás területén működő kkv-k esetében volt: itt a hitelállomány egy év alatt több mint 54 százalékkal gyarapodott.

Az Erste aktívan részt vesz az NHP Fix programban, a bank ügyfelei részéről jelentős az érdeklődés a konstrukcióban elérhető források iránt. Az ügyletek illetve a folyósított volumen jelentős része egyelőre lízingfinanszírozásban valósult meg, mivel a lízing rugalmasabb, a változásokra gyorsabban reagáló finanszírozási forma, de a cégek részéről folyamatos az érdeklődés a beruházási hitelek iránt is – tájékoztatott az Erste kis- és középvállalatokkal foglalkozó területének igazgatója. A pénzintézetek között is hatalmas a verseny az NHP Fix források kihelyezésében. Az erős verseny miatt a vállalkozások most igen kedvező kamatszint mellett juthatnak forráshoz, a nagyobb ügyletek esetében az ügyfelek által elvárt kamatszint messze a 2,5 százalékos maximum alatt van. A bankok számára ugyanakkor nagyon fontos, hogy a hosszú távú, fix kamatozású hitelek nyújtásához hosszú távú, fix kamatozású forráshoz jutnak a Magyar Nemzeti Banktól – zárul az Erste közleménye.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 08. 10., 11:53
Elindult a megújult Széchenyi Kártya MAX program, a konkrét hitelkérelmek benyújtására is megnyílt a lehetőség. A hiteleket a köztartozásmentes, legalább egy teljes lezárt éves működési múlttal rendelkező kis- és középvállalkozások igényelhetik – hívja fel a figyelmet az RSM Hungary.
2022-08-13 09:45:00
Egy müncheni söröző vendégei napraforgóolajjal is fizethetnek a „folyékony kenyérért”, így nem kerül veszélybe a betevő rántott szelet sem.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS