Tűzifahirdetések: óvatosságra int a Nébih

2019. 04. 01., 16:16

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján több lehetőség is a vásárlók rendelkezésére áll a hirdetők ellenőrzésére, hogy senki se váljon csalók áldozatává.

A tűzifahirdetéseknél is igaz, hogy az internet – előnyei mellett – teret ad a nehezen ellenőrizhető, illegális árusoknak is. Különösen fontos körültekintően eljárni a közösségi felületek csoportjaiban, „piacain” megjelenő kínálatoknál. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján több lehetőség is a vásárlók rendelkezésére áll a hirdetők ellenőrzésére, hogy senki se váljon csalók áldozatává.

A Nébih munkatársai rendszeresen ellenőrzik a tűzifahirdetéseket. A szakemberek nem csak a napilapok apróhirdetéseit és a tematikus hirdetési újságokat vizsgálják, hanem az online felületeket is. Mostanra több oldal üzemeltetőjével sikeres együttműködés alakult ki a jogszerűtlen hirdetések kiszűrésére.

Vannak azonban olyan felületek (például a Marketplace és a különböző Facebook csoportok), amelyeknél jelenleg kevésbé lehet eredményesen fellépni az illegális, épp ezért kockázatos árusítókkal szemben. Emiatt – a hatósági ellenőrzések mellett – különösen fontos, hogy a vásárlók is körültekintőek legyenek, megelőzve, hogy csalók áldozatává, vagy épp tudtukon kívül a feketepiac „támogatóivá” váljanak.

Mire érdemes figyelni?

Mindig fokozott kockázatot jelentenek azok az, akár Facebook, akár egyéb felületeken megjelent, hirdetések, amelyekben nem szerepel az „AA1234567” formátumú, ún. technikai azonosító szám, vagy a hirdető csak a keresztnevével, esetleg fantázianévvel jelentkezik be. A technikai azonosító szám, valamint a hirdető teljes nevével megadott hirdetések esetében sokkal inkább hihető, hogy az eladó legálisan végzi tevékenységét, így az esetleges problémák, vitás kérdések is kezelhetőek lesznek.

A technikai azonosító szám tulajdonosának nevét a Nébih adatbázisa segítségével bárki ellenőrizheti. Érdemes például óvatosnak lenni, ha egy, a közösségi médiában megjelenő hirdetésnél, a hirdető profil neve és a Nébih adatbázisában szereplő név nem egyezik meg.

Ha egy erdőgazdálkodó hirdeti a saját fáját eladásra, neki elég az erdőgazdálkodói kódját megadni a hirdetésben. Gyanú esetén az erdőgazdálkodói kód mögött álló személyek valós kilétéről az eutr@nebih.gov.hu e-mail címre írt megkereséssel kaphatnak tájékoztatást az érdeklődők.

A Nébih külön kereshető adatbázisban a jogszerűtlen hirdetésekben szereplő telefonszámokat, illetve hamis EUTR azonosítókat is közzéteszi. Vásárlás előtt – különösen gyanút keltő hirdetés esetén – e felületen is érdemes tájékozódniuk a vásárlóknak.

A témában további hasznos információk olvashatóak a hivatal tűzifavásárlóknak szóló tematikus aloldalán.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:15
A bankok többsége nem várt egy percet sem, már január első napján meghirdette a maga munkáshitelét. A feltételek a jogszabályi kötöttségek miatt ugyan hasonlóak, de találni jelentős különbségeket az elvárásokban, és máris megjelent az első olyan ajánlat, amiben 100 ezer forint extra jóváírással csábítják a fiatal ügyfeleket a hitelfelvételre – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2025. 01. 03., 17:05
A kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási, sport- vagy más hasonló eseményekre, rendezvényekre, például kiállításokra, vásárokra és bemutatókra belépést biztosító és egyéb, járulékos szolgáltatások teljesítési helye főszabály szerint az esemény, rendezvény megrendezésének helyszíne – hívja fel a figyelmet a NAV.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS