A személyautók piaca 2024-ben jelentős növekedést mutatott Magyarországon, 2024-ben 121 607 személyautót regisztráltak az országban, 13 százalékkal többet az előző évinél – tájékoztatott a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
„Rendkívüli” növekedés az elektromos autók terén látható, 47,8 százalékkal több elektromos autót regisztráltak Magyarországon, mint 2023-ban, amiben szerepe van a megújult állami támogatásnak és annak, hogy az egyre több az elektromos modell. A képet árnyalja, hogy a regisztrált új autók mindössze 7 százaléka volt elektromos, ami európai vagy globális összehasonlításban továbbra is igen alacsony, a régióban átlagos arány.
A kishaszongépjárművek regisztrációjának száma is jelentősen emelkedett, 2024-ben 24 772 kishaszongépjárművet regisztráltak, szemben a 2023-as 20 744 darabbal. A kishaszonjárművek piaca minden negyedévben felülmúlta az egy évvel korábbi azonos időszakot, különösen a második negyedév volt erős idén - mutatott rá az egyesület.
Tavaly Magyarországon 5 281 darab nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 16,5 százalékos csökkenés 2023-hoz képest. Az egyesület szerint a visszaesés legfőbb oka a gazdasági bizonytalanság és a növekvő költségek.
A magas üzemanyag- és energiaárak, valamint a drága finanszírozási lehetőségek miatt a vállalatok inkább a meglévő járművek fenntartására összpontosítottak, újak vásárlása helyett, sok cég elhalasztotta vagy csökkentette a flotta megújítását.
A forgalomba helyezett autóbuszok száma 416 darab volt, ami 50,4 százalékos visszaesés. Az autóbuszok piacán tapasztalt csökkenést elsősorban szintén az elmaradt beszerzések okozzák, valamint az aránylag magas 2023-as bázis.
A közúti nehéz pótkocsik forgalma tavaly 17 százalékkal 3 028 darabra csökkent. A közúti pótkocsik piaca követte a nagyhaszonjárműveket, így a csökkenés természetes velejárója a nagyhaszonjárművek iránti kereslet visszaesésének - tették hozzá.
A motorkerékpárok piaca hosszú ideje pozitív trendeket mutat. Tavaly 8054 motorkerékpárt regisztráltak, ami 22,8 százalékos növekedés az előző évhez képest.
2024-ben 110 960 használt személyautót regisztráltak, ami 5 százalékos növekedés az előző évhez képest. Kifejezetten pozitív fejlemény, hogy több új személyautót regisztráltak 2024-ben, mint használtat, ami azt jelenti, hogy 2023 után 2024-ben is több új autó került a magyar utakra, mint használt. (Ez pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy a magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az átlagos magyar autó közel 16 éves.)
Az MGE 2025-re a gépjármű-kategóriák döntő többségében a 2024. évi piaci teljesítménnyel megegyező eredményre számít. Minimális növekedést várnak az elektromos autók piacán az állami ösztönzőknek köszönhetően, és legalább 5 százalékos emelkedést prognosztizálnak 2025-re a motorkerékpároknál.
MTI
A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.
A tagállamok atomenergiával kapcsolatos terveinek megvalósításához jelentős, 2050-ig mintegy 241 milliárd euró összegű beruházásra lesz szükség, amiből részben a meglévő reaktorok élettartamát hosszabbíthatják meg, részben pedig új nagyméretű reaktorokat építhetnek – állapította meg az Európai Bizottság.