Önvezető drón szállít alkatrészeket egy tengeri szélturbina tetejére

Önvezető drón szállít alkatrészeket egy tengeri szélturbina tetejére
2023. 11. 02., 14:22

Világelső tesztet bonyolítottak le egy 2,6 méter szárnyfesztávolságú autonóm drón segítségével. Az önvezető jármű sikeresen teljesítette a közel 70 kg-os rakomány átadását, a tengeri szélerőmű egyik turbinájának tetején. Videó.

A hatalmas, autonóm drón – amelynek mérete és tömege nagyjából megegyezik egy zsiráfkölyökével, a szárnyfesztávolsága pedig az albatroszéval – egy nagy, Északi-tengeren található tengeri szélerőműparkban áll tesztelés alatt. A feladata az eszközutánpótlás a karbantartó személyzet számára, akiknek így nem kell felcsörlőzni vagy kézben felhordani a turbina tetejére a szervizhez szükséges szerszámokat, pótalkatrészeket.

A dán Ørsted szélenergia-szolgáltató vállalat teherhordó drón segítségével oldja meg az eszközutánpótlást a szélerőműparkban, így elmondhatja magáról, hogy a világon elsőként támogatja ezzel a módszerrel a turbinák karbantartását. A cég egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy melyik partnere adta a drónt a művelet végrehajtásához, de más érdekes adatokat azért közölt a művelet sikeres végrehajtása után.

Az Ørsted jelenleg 58 kilogrammos drónokkal végez teherszállító kísérleteket a Hornsea 1 nevű tengeri szélerőműparkban, az Egyesült Királyság vizein. A cég reméli, hogy az eszközök segítenek a műveleti költségek és az idő csökkentésében, valamint a tengeri szélerőművek üzemeltetési biztonságának és hatékonyságának javításában.

A vállalat közzétett egy videót is a hajóról felszálló drón repüléséről. A rakomány egy óriási narancssárga zsákban, zsinóron lógva utazott a tengeri szélturbina tetejéig, ahol a repülő egy magasított platformra engedte le a csomagot, hogy a karbantartók lecsatolhassák azt, a kötéllel együtt. A dán energetikai vállalat azt állítja, hogy a drón 2,6 méteres szárnyfesztávolsággal rendelkezik, és képes akár 68 kilogrammos rakomány továbbítására, ami megkönnyíti a Hornsea 1-hez hasonló tengeri szélerőművek karbantartáshoz szükséges nehéz tárgyak szállítását. A park 174 szélturbinájának kapacitása 1,2 gigawatt, ami több mint egymillió brit háztartás áramellátásához elegendő tiszta energiát termel.

A drónok használata csökkenti a munkakiesést, mivel a rakományszállítás során nem kell leállítani a turbinákat – annak ellenére sem, hogy a videón ennek ellenkezője látható, nyilván azért, mert tesztrepülést mutattak be. A megoldás nemcsak a szélerőművek személyzetének munkáját teszi biztonságosabbá, hanem csökkenti a többszöri hajóút szükségességét, ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást is. Az Ørsted azt tervezi, hogy a drónokat már meglévő személyzetszállító és szervizhajókról fogják üzemeltetni.

 

A vállalat számára nem új ennek a technológiának az alkalmazása, hiszen kisebb méretű drónokat már használtak, könnyebb feladatokra: a DSV Global Transport and Logistics céggel együttműködve 2,5 kilogrammos csomagokat szállítottak, 100 kilométeres távolságra. Most a nagyobb léptékű műveletekre is kiterjesztik teherszállító drónok bevetését, miközben aktívan keresik az együttműködési lehetőségeket a vezető drónos légi teherszállító szolgáltatókkal. A drónok vízfelületek feletti üzemeltetése egyébként nagyobb rugalmassággal kivitelezhető, mint lakott területeken, amelyekre továbbra is számos szigorú korlátozás van érvényben, gyakorlatilag mindenhol a világon.

A cég célja, hogy elősegítse a költségek csökkentését, valamint a hatékonyság és a biztonság maximalizálását célzó innovációkat a tengeri szélenergia-ágazatban. „A drónos teherszállítás fontos lépés ebbe az irányba” – mondta Mikkel Haugaard Windolf, az Ørsted offshore logisztikai csapatának vezetője.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Forrás: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-24 12:10:00
A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD szegedi óriásberuházásával immár véglegessé vált, hogy hazánk hosszú idő óta először nem kullogni fog az események után, hanem diktálni fogja egy nagy globális technológiai forradalom tempóját – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat február 23-i autóátadó ünnepségén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS