Komoly változások előtt a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályozás

2023. 12. 06., 10:10

Az Európai Tanács elfogadta az uniós közúti közlekedés biztonságosabbá tételét célzó álláspontokat, amelyek – többek között – módosítják a vezetői engedélyekről szóló rendeletet.

Az Európai Tanács elfogadta közös álláspontját a „közúti közlekedésbiztonsági” jogalkotási csomag részét képező két bizottsági javaslatról. E javaslatok arra hivatottak, hogy módosítsák, illetve hatályon kívül helyezzék:
– a vezetői engedélyekről szóló 2006. és 2022. évi, valamint 2012. és 2018. évi rendeletet, és
– a közúti közlekedésbiztonságot veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjéről szóló 2015. évi irányelvet.

Irányelv a vezetői engedélyekről

A Bizottság javaslatának célja a közúti közlekedésbiztonság javítása és a polgárok Unión belüli szabad mozgásának megkönnyítése. A javaslatot a jelenlegi irányelv teljes átdolgozásának kell tekinteni, mivel a legutóbbi jelentős reformra 2006-ban került sor, és azt a tagállamoknak 2013-ig kellett átültetniük. A javaslat négy fő új elemet vezet be a jelenlegi rendszerbe:
– a kezdő gépjárművezetőkre vonatkozó európai rendszert, amely 17 éves kortól, vezetői engedély birtokában lehetővé teszi a kísérővel történő vezetést;
– szigorúbb feltételeket a kezdő járművezetők számára a vezetés első két (vagy a tagállami szabályoktól függően több) évében;
– az európai digitális személyiadat-tárca részét képező digitális vezetői engedélyt, valamint
– az egészségi állapot önértékelését, szűrőként a járművezető alkalmasságának orvosi vizsgálatához.

A Tanács a közös álláspontjában megtartotta a bizottsági javaslat általános irányvonalát, ugyanakkor számos változtatást vezetett be a bizottsági javaslathoz képest; ezek összefoglalva a következők:
– az idősebbek vezetői engedélyeinek érvényességi ideje önkéntes alapon továbbra is lerövidíthető marad;
– egyértelműbben meghatározott fizikai és szellemi alkalmassági vizsgálat a vezetői engedélyek kiállítását és megújítását megelőzően, a tagállamokban kidolgozott különböző rendszerek alapján;
– a digitális vezetői engedélyek műszaki elemeinek a digitális személyazonosságról (eIDAS) szóló rendelet módosításához való igazítása, valamint a tagállamok végrehajtási kötelezettségének végrehajtási jogi aktusok elfogadásához való kötése;
– részletesebb iránymutatás a harmadik országok közúti közlekedésbiztonsági keretrendszerének a Bizottság általi értékeléséhez;
– a kísérővel történő vezetés rendszerében a kísérő személyre vonatkozó követelmények pontosítása, amely csak a B kategóriájú vezetői engedély esetében lesz kötelező;
– a próbaidő feltételeinek újrafogalmazása a tagállami hatáskörök és a bevett gyakorlatok figyelembevételével;
– lehetőség arra, hogy a polgárok bizonyos feltételek mellett elméleti vizsgát tegyenek az állampolgárság szerinti tagállamban, ha az eltér a lakóhely szerinti tagállamtól; a gyakorlati vizsga tekintetében ezzel szemben nincs ilyen opció.

Irányelv a közúti közlekedésbiztonságot veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjéről

A javaslat célja annak biztosítása, hogy a külföldi járművezetők a más tagállamokban történő vezetés során tiszteletben tartsák a közlekedési szabályokat.

A Tanács megtartotta a bizottsági javaslat általános irányvonalát, ugyanakkor számos változtatást vezetett be a javaslathoz képest, elsősorban a jogi aktus hatályának és fogalommeghatározásának pontosítása céljából. Ez többek között a következőket foglalja magában:
– az „érintett személy” fogalmának bevezetése, valamint a nemzeti kapcsolattartó pontok és az illetékes hatóságok szerepének és felelősségi körének pontosítása;
– a bizottsági javaslat további jogsértésekkel egészült ki, ilyenek például a behajtási korlátozások, illetve a vasúti átjárókra vonatkozó szabályok be nem tartásának esetei, valamint a cserbenhagyásos esetek;
– a gépjármű-nyilvántartási adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos különböző eljárásoknak és annak a további pontosítása, hogy az illetékes hatóságok milyen módon kérhetnek kölcsönös segítséget annak biztosításához, hogy az érintett személy azonosítható legyen, hogy a közlekedési jogsértésről szóló értesítés megérkezzen a megfelelő helyre, valamint hogy a közúti közlekedési bírságok behajtása eredményesebb legyen;
– a járművezető vagy bármely más érintett személy alapvető jogainak védelme érdekében bevezetett valamennyi szükséges biztosíték.

A soron következő elnökség megkezdheti a tárgyalásokat (a „háromoldalú egyeztetéseket”) az Európai Parlamenttel e kulcsfontosságú jogalkotási javaslatokról – ismerteti a következő lépéseket az Európai Tanács közleménye.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 16., 15:40
Az inflációérzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben a munkaerőpiaci hangulat tartósnak látszik. Talán a beruházások volumene is visszaáll az egy évvel ezelőtti szintre – hangzott el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) üzleti hangulat-indexének második negyedéves felmérésének eredményeit bemutató beszélgetésen.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A szeptemberben induló qvik elektronikus fizetési alternatíva szolgáltatási díjtól és tranzakciós illetéktől mentesen, egyfajta átutalási formaként nyújthat kedvezőbb feltételeket a vevőknek, míg a boltok, webáruházak is jobban járnak vele – állítja ebben az epizódban Luspay Miklós. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője egyértelművé tette: az új rendszernek fontos célja a banki verseny élénkítése, amit kiválóan szolgálhat a bankkártyától független, számlák közötti, azonnali, biztonságos és olcsó fizetési megoldást kínáló qvik infrastruktúra. Hogyan teheti ez könnyebbé mindenki életét?
2024. 07. 03., 08:25
epizód: 2024 / 13   |   hossz: 20:51
Az OFA Nonprofit Kft. „Az év felelős foglalkoztatója” pályázat keretében évről évre összegyűjti és díjazza azokat a hazai munkáltatókat, akik kiemelkedő tevékenységet folytatnak a foglalkoztatás területén. A cég közzé is teszi azokat a jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a terület fejlődéséhez. A díjakat, amelyekre 2024-ben július 19-ig lehet pályázni, öt kategóriában osztják ki: kisvállalkozások, középvállalkozások, nagyvállalatok I-II., illetve egyéb gazdálkodó szervezetek. Kiosztanak különdíjakat is, amelyek különösen érdekesek, hiszen gyakran olyan innovatív ötleteket takarnak, amelyeket nem feltétlenül a pénz motivált – mondta el Endrész Alexandra programvezető.
2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Élelmiszerbiztonsági szempontból a nyár mindig kritikus időszak, főleg, ha olyan extrém hőhullám köszönt ránk, mint most.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS