Komoly változások előtt a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályozás

2023. 12. 06., 10:10

Az Európai Tanács elfogadta az uniós közúti közlekedés biztonságosabbá tételét célzó álláspontokat, amelyek – többek között – módosítják a vezetői engedélyekről szóló rendeletet.

Az Európai Tanács elfogadta közös álláspontját a „közúti közlekedésbiztonsági” jogalkotási csomag részét képező két bizottsági javaslatról. E javaslatok arra hivatottak, hogy módosítsák, illetve hatályon kívül helyezzék:
– a vezetői engedélyekről szóló 2006. és 2022. évi, valamint 2012. és 2018. évi rendeletet, és
– a közúti közlekedésbiztonságot veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjéről szóló 2015. évi irányelvet.

Irányelv a vezetői engedélyekről

A Bizottság javaslatának célja a közúti közlekedésbiztonság javítása és a polgárok Unión belüli szabad mozgásának megkönnyítése. A javaslatot a jelenlegi irányelv teljes átdolgozásának kell tekinteni, mivel a legutóbbi jelentős reformra 2006-ban került sor, és azt a tagállamoknak 2013-ig kellett átültetniük. A javaslat négy fő új elemet vezet be a jelenlegi rendszerbe:
– a kezdő gépjárművezetőkre vonatkozó európai rendszert, amely 17 éves kortól, vezetői engedély birtokában lehetővé teszi a kísérővel történő vezetést;
– szigorúbb feltételeket a kezdő járművezetők számára a vezetés első két (vagy a tagállami szabályoktól függően több) évében;
– az európai digitális személyiadat-tárca részét képező digitális vezetői engedélyt, valamint
– az egészségi állapot önértékelését, szűrőként a járművezető alkalmasságának orvosi vizsgálatához.

A Tanács a közös álláspontjában megtartotta a bizottsági javaslat általános irányvonalát, ugyanakkor számos változtatást vezetett be a bizottsági javaslathoz képest; ezek összefoglalva a következők:
– az idősebbek vezetői engedélyeinek érvényességi ideje önkéntes alapon továbbra is lerövidíthető marad;
– egyértelműbben meghatározott fizikai és szellemi alkalmassági vizsgálat a vezetői engedélyek kiállítását és megújítását megelőzően, a tagállamokban kidolgozott különböző rendszerek alapján;
– a digitális vezetői engedélyek műszaki elemeinek a digitális személyazonosságról (eIDAS) szóló rendelet módosításához való igazítása, valamint a tagállamok végrehajtási kötelezettségének végrehajtási jogi aktusok elfogadásához való kötése;
– részletesebb iránymutatás a harmadik országok közúti közlekedésbiztonsági keretrendszerének a Bizottság általi értékeléséhez;
– a kísérővel történő vezetés rendszerében a kísérő személyre vonatkozó követelmények pontosítása, amely csak a B kategóriájú vezetői engedély esetében lesz kötelező;
– a próbaidő feltételeinek újrafogalmazása a tagállami hatáskörök és a bevett gyakorlatok figyelembevételével;
– lehetőség arra, hogy a polgárok bizonyos feltételek mellett elméleti vizsgát tegyenek az állampolgárság szerinti tagállamban, ha az eltér a lakóhely szerinti tagállamtól; a gyakorlati vizsga tekintetében ezzel szemben nincs ilyen opció.

Irányelv a közúti közlekedésbiztonságot veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjéről

A javaslat célja annak biztosítása, hogy a külföldi járművezetők a más tagállamokban történő vezetés során tiszteletben tartsák a közlekedési szabályokat.

A Tanács megtartotta a bizottsági javaslat általános irányvonalát, ugyanakkor számos változtatást vezetett be a javaslathoz képest, elsősorban a jogi aktus hatályának és fogalommeghatározásának pontosítása céljából. Ez többek között a következőket foglalja magában:
– az „érintett személy” fogalmának bevezetése, valamint a nemzeti kapcsolattartó pontok és az illetékes hatóságok szerepének és felelősségi körének pontosítása;
– a bizottsági javaslat további jogsértésekkel egészült ki, ilyenek például a behajtási korlátozások, illetve a vasúti átjárókra vonatkozó szabályok be nem tartásának esetei, valamint a cserbenhagyásos esetek;
– a gépjármű-nyilvántartási adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos különböző eljárásoknak és annak a további pontosítása, hogy az illetékes hatóságok milyen módon kérhetnek kölcsönös segítséget annak biztosításához, hogy az érintett személy azonosítható legyen, hogy a közlekedési jogsértésről szóló értesítés megérkezzen a megfelelő helyre, valamint hogy a közúti közlekedési bírságok behajtása eredményesebb legyen;
– a járművezető vagy bármely más érintett személy alapvető jogainak védelme érdekében bevezetett valamennyi szükséges biztosíték.

A soron következő elnökség megkezdheti a tárgyalásokat (a „háromoldalú egyeztetéseket”) az Európai Parlamenttel e kulcsfontosságú jogalkotási javaslatokról – ismerteti a következő lépéseket az Európai Tanács közleménye.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-27 19:10:00
A Gazdasági Versenyhivatal kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS