Pénzt spórol a kkv-knak a Hungarikum Alkusz Cégcsoport

Pénzt spórol a kkv-knak a Hungarikum Alkusz Cégcsoport
2022. 09. 27., 15:47

A hazai kis- és közepes vállalatok vezetői leginkább az emelkedő beszerzési árak, a szállítási költségek és a magasabb rezsiköltségek miatt aggódnak, valamint működési költségeik drasztikus emelkedését prognosztizálják – derül ki a Hungarikum Alkusz Cégcsoport reprezentatív kutatásából. Ugyan a cégek több mint 90 százaléka rendelkezik biztosítással, 58 százalékuk mégsem tudja, hogy mekkora összeget fizet vállalata évente biztosítási díjaira. A biztosításközvetítői piac legnagyobb és legeredményesebb, 100 százalékban magyar tulajdonban lévő biztosításközvetítője, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. segítségével a Magyarországon működő vállalkozások akár 30 százalékkal is csökkenthetik biztosítási kiadásaikat.

Az emelkedő beszerzési árak és szállítási költségek jelentik a legnagyobb kihívást a hazai kkv-k számára. A Hungarikum Alkusz Cégcsoport által végzett reprezentatív kutatás során a megkérdezett vezetők 51 százaléka jelezte, hogy ezek a tényezők érintik leginkább társaságukat. A második fő problémát az emelkedő rezsiköltségekben látják a vállalkozások, 46 százalékuk sorolta ezt a tételt a főbb kihívások közé, míg az emelkedő infláció, valamint a kamatok és hitelköltségek növekedése a harmadik helyen végzett 25 százalékkal.

Válságálló nagyok, sérülékeny kisebbek

A gazdasági társaságok vezetői eltérően látják vállalkozásuk válságállóságát, ami szorosan összefügg a társaság méretével is. Az összes válaszadó 36 százaléka jelezte, hogy sikerült növelni a bevételeit a megelőző év ugyanezen időszakához képest és ezáltal biztosított a tartalékképzés a jövőre, míg 2 százalék jelentős forgalomnövekedésről számolt be, és új üzletág indítására, vagy beruházásra, fejlesztésre is jutott náluk. Ugyanakkor a megkérdezett vezetők egyharmada úgy nyilatkozott, hogy bevételeik meghaladják ugyan a kiadásokat, de a növekedés mértéke elmarad az időarányos tervekhez képest. A válaszadók közel negyede jelezte azt, hogy a bevételek stagnálnak, nem követik az infláció ütemét és kihívást jelent a gazdaságos működés fenntartása, 4 százalék pedig arról számolt be, hogy a forgalma drasztikusan csökkent és/vagy jelentősen emelkedtek a költségei, így veszélybe került a cég működése.

A válságállóság megítélését a kutatás eredményei szerint a vállalkozás mérete erősen befolyásolja. A felmérésben részt vevő legnagyobb, 10 milliárd forint éves árbevétel feletti cégek több mint fele (55 százaléka) jelezte azt, hogy sikerült növelni a bevételeket és így biztosított a tartalékképzés a jövőre, míg 9 százalékuk jelentős fejlődésről számolt be, és új üzletág indítására, vagy beruházásra, fejlesztésre is jutott náluk. Ugyanakkor a 300-500 millió forint éves forgalmú társaságok esetében már csak 27 százalék volt azok aránya, amelyeknél sikerül tartalékot képezni a jövőre, tizedük ugyanakkor kifejezetten veszélyben látja a cég működését.

Elhalasztott beruházások, racionalizált költések

A bizonytalan helyzetre a vállalkozások igyekeznek kiadásaik visszafogásával is reagálni. A költségcsökkentési lépések közül a beruházási, fejlesztési költségek visszafogására lehet számítani, de a vállalkozások több, mint fele racionalizálni szeretné a nem létfontosságú kiadásait is. A válaszadók kétharmada jelezte, hogy beruházásokon, fejlesztéseken, illetve a marketing kiadásokon spórolna, míg 56 százalék készül a kiadásai részletes áttekintésére, a nem létfontosságú tételek racionalizálására. A megkérdezettek 39 százaléka a munkavégzés optimalizációjával – hibrid munkavégzés – tervezi csökkenteni a rezsiköltségeket. Viszonylag alacsony, mindössze 18 százalék azon társaságok aránya, amelyek a meglévő beszerző, valamint partneri szerződéseit vizsgálná felül és mindössze 7 százalékuknál merült fel, hogy munkavállalók elbocsátásával csökkentsék a költségeket. Egyes részlegek, üzletágak leépítését, a tevékenységi kör szűkítését a vállalkozások 6 százalékánál tervezik, míg a teljes megszűnést a válaszadók 1 százaléka jelezte.

Drámai költségnövekedés

A felmérés alapján a gazdasági szereplők a működési költségek drasztikus növekedésére számítanak. 44 százalékuk több, mint 30 százalékos költségemelkedést prognosztizál, 41 százalékuk 20-30 százalék közötti növekedést vár a működési kiadások kapcsán, további 10 százalék pedig 10-20 százalék közötti extra költséggel számol. A megkérdezettek 48 százaléka ugyan árbevétel növekedéssel tervez 2023-ban, ezen belül 26 százalékuk maximum 10 százalékos árbevétel növekedésre számít, míg 22 százalékuk 10-30 százalék közötti növekedéssel tervez. Fontos azonban, hogy a tervezett növekedést a jelen inflációs környezetben értelmezzük, mely által inkább stagnálás, nagyobb mértékben pedig a bevételek csökkenése várható.

Biztosítás van, csak nem tudják, mennyiért

A kutatás során a Hungarikum Alkusz Cégcsoport rákérdezett arra is, hogy a váratlan helyzetek kezelését segítő biztosítások tekintetében hogyan állnak a vállalkozások. A válaszok alapján szinte minden cég rendelkezik valamilyen biztosítással, 94 százalék jelezte ezt. A biztosítással rendelkező társaságok túlnyomó többsége, 95 százaléka jelezte, hogy kgfb-vel rendelkezik, 90 százalékuknak van felelősségbiztosítása, 82 százalékuknak pedig vagyonbiztosítása. A gyakoribb biztosítások közé tartozik még a balesetbiztosítás (72 százalék) és a casco (62 százalék), ugyanakkor kockázati életbiztosítást csak a cégek közel negyede kötött, egészségbiztosítással ötödük rendelkezik, míg nyugdíjbiztosítást mindössze 6 százalékuk, utasbiztosítást pedig 2 százalékuk kötött.

Bár szinte valamennyi vállalkozás rendelkezik valamilyen biztosítással, a cégvezetők többnyire nem tudják pontosan, hogy mennyi az éves biztosítási összegük, az összes megkérdezett 58 százaléka jelezte ezt. Félmillió forint alatti éves biztosítási díjról a válaszadók 7 százaléka számolt be, félmillió és egymillió forint közötti összegről 18 százalékuk, míg 10 százalék évente egymillió és másfélmillió forint között költ biztosításra, 7 százalék pedig másfélmillió forintnál is többet.

„A kutatásból jól látszik, hogy bár a nagyobb cégek válságállónak tűnnek, a kkv-k többségének komoly kihívásokat tartogat az előttünk álló időszak és a költségek csökkentése prioritássá válik számukra ebben a helyzetben. A biztosításról természetesen ilyenkor sem szabad lemondani, sőt, még inkább érdemes bővíteni a portfóliót, hogy így is felkészüljenek a váratlan helyzetekre. Az viszont már nagyon nem mindegy, hogy milyen feltételekkel, műszaki tartalommal és díjakon történik mindez. Az 5-10 éves túlárazott és elavult biztosítási konstrukciók ideje lejárt! A magyar biztosítási piacon elsőként felvállaljuk azt a szerepet, ami a biztosítók és a biztosításközvetítők alapvető feladata lenne: az Ügyfelek valódi érdekeit képviseljük. Minket nem érdekelnek az üzemanyagárak vagy egyéb külső körülmények, küldetésünk, hogy minden vállalathoz eljussunk és csökkentsük a biztosítási díjait” – mondta Keszthelyi Erik (a fotón).

A Hungarikum Alkusz Cégcsoport alapítója és társtulajdonosa hozzátette: „Az év utolsó negyedévében minden erőnket arra összpontosítjuk, hogy a legnagyobb hatékonysággal jelen legyünk a biztosításközvetítői piacon, mert nem hagyhatjuk biztosítási védelem nélkül a Magyarországon működő vállalkozásokat, és azt sem, hogy az évek alatt elavult biztosítási konstrukcióval – sok esetben magasabb biztosítási díjon – alul legyenek biztosítva. Eljött a biztosítási díjakban a „rezsi csökkentés” ideje, közreműködésünkkel pedig a cégek akár 30 százalékkal is csökkenthetik éves biztosítási kiadásaikat, és mindezt úgy, hogy közben semmit nem kockáztatnak, mert a teljes folyamat díjmentes. Bízunk benne, hogy minél több vállalkozás szavaz bizalmat nekünk és hatékonyan hozzájárulhatunk jelen gazdasági környezetben a vállalkozások költségeinek csökkentéséhez”.

(Keszthelyi Erik is válaszolt az Üzletem 12 kérdésére. A sorozat 234. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS