Továbbra is az FC Barcelona a leggazdagabb futballklub

2021. 01. 27., 17:00

Eddig 1,1 milliárd euró bevételkiesést szenvedett el a világ 20 leggazdagabb labdarúgó klubja a koronavírus járvány miatt, ám mivel a szurkolók még mindig nem térhettek vissza a stadionokba, a kiesés a 2020/2021-es szezon végéig elérheti a 2 milliárd eurót is. A nehézségek azonban nem rendezték át a leggazdagabb klubok rangsorát, amelyet 714,1 millió euró bevétellel továbbra is az FC Barcelona vezet a Real Madrid és a Bayern München előtt.

Komoly veszteségek

A világ 20 legtehetősebb labdarúgó klubja 1,1 milliárd eurós bevételkiesést szenvedett el a 2019/2020-as csonka szezonban. Összesített árbevételük így „csak” 8,2 milliárd euró volt - derül ki a Deloitte Sport Business Group által készített, Football Money League című kiadványból. A 2018/2019-es teljes évadhoz mért 12 százalékos csökkenésnek több oka is van. A televíziós közvetítésekből származó bevételek 937 millió euróval estek vissza, a meccsnapon elkönyvelt bevételek pedig (jegyek, vendéglátás) 257 millió eurós csökkenést mutattak.

A visszaesést csak némileg tudta ellensúlyozni a kereskedelmi bevételek (pl. mez- és emléktárgy eladások) enyhe, 105 millió eurós emelkedése. Az egy klubra jutó átlagos bevétel így 409 millió euró volt 2019/2020-ban, szemben a 2018/2019-es 464 millió euróval.

„A visszaesést egyértelműen a COVID-19 járvány által okozott globális gazdasági és társadalmi nehézségek okozták. A 2019/2020-as szezon egy időre félbeszakadt egyes mérkőzéseket elhalasztottak, másokat töröltek, végül a legtöbb nemzetközi és hazai bajnokság zárt kapuk mögött folytatódott. Emiatt a stadionokból származó bevételekről a csapatoknak végérvényesen le kellett mondaniuk. Valamivel jobb volt a helyzet a televíziós közvetítések esetén, mert ott csak a bevételek egy része esett ki, a zártkapus meccseket már közvetítették a tévétársaságok és a tőlük származó bevételek egy része a 2020/2021-es szezonban befolyik a csapatok kasszájába” – mondta Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.

A leggazdagabb futballklubok rangsora

Jóllehet abszolút értéken számolva a leggazdagabb 20 csapat közül az FC Barcelona szenvedte el a legnagyobb kiesést, 715,1 millió eurós bevételével továbbra is a katalán klub a listavezető 2019/2020-ban.

A második helyezett, alig valamivel lemaradva, 714,9 millió euró árbevétellel a Real Madrid, amelyik a nehéz helyzetben is 8 százalékkal tudta növelni kereskedelmi bevételeit. A harmadik helyen, a ranglista első tíz helyezettje közül a legkisebb csökkenéssel büszkélkedő Bayern München található 634,1 millió euró bevétellel.

A 2019/2020-as szezonban elért árbevétel alapján a világ tíz leggazdagabb labdarúgóklubja:

  1. FC Barcelona:715,1 millió euró
  2. Real Madrid: 714,9 millió euró
  3. Bayern München: 634,1 millió euró
  4. Manchester United: 580,4 millió euró
  5. Liverpool:558,6 millió euró
  6. Manchester City: 549,2 millió euró
  7. Paris Saint-Germain:  540,6 millió euró
  8. Chelsea: 469,7 millió euró
  9. Tottenham Hotspur: 445,7 millió euró
  10. Juventus: 397,9 millió euró

Mit hoz a jövő?

Az árbevétel csökkenés a 2020/2021-es szezonban is tovább folytatódhat, így a 20 legtehetősebb klub az évad végéig összesen 2 milliárd eurós bevételcsökkenést szenvedhet el a pandémia miatt. A veszteségek zömét a kieső meccsnapi bevételek jelenthetik, hiszen aligha képzelhető el, hogy a szurkolók a szezon vége előtt tömegesen térhetnek vissza a stadionokba. A labdarúgás korábbi években tapasztalt lendületes gazdasági fejlődése emiatt megtorpanhat, ráadásul a bizonytalanság miatt a műsorszolgáltató és a kereskedelmi partnerek is újragondolhatják a megállapodásaikat.

„Minden azon múlik, a szurkolók mikor térhetnek vissza a stadionokban, az ott keletkező bevételek jelentik ugyanis a klubok üzleti modelljének egyik alappillérét. Az, hogy a futball végül mekkora pénzügyi veszteségekkel hagyja maga mögött ezt a nehéz időszakot, egyértelműen ennek az időzítésétől is függ” – tette hozzá Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 09:10:00
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS