Szolgáltatás-külkereskedelem: az export 30, az import 28 százalékkal nőtt az első félévben

Szolgáltatás-külkereskedelem: az export 30, az import 28 százalékkal nőtt az első félévben
2022. 08. 30., 09:27

2022 II. negyedévében a szolgáltatások euróban számított exportja 30, importja 28 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest; az aktívum 2116 millió euró volt, 537 millió euróval több a 2021. II. negyedévinél – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

2022. II. negyedévben az export értéke 6,9 milliárd euró (2,6 ezer milliárd forint), az importé 4,7 milliárd euró (1,8 ezer milliárd forint) volt. A szolgáltatás-külkereskedelem aktívuma 2116 millió eurót (816 milliárd forintot) tett ki.

A szolgáltatáscsoportok közül a szállítási szolgáltatások 868, a turizmus 757, a bérmunka-szolgáltatások pedig 329 millió eurós többlettel járultak hozzá a 2022. II. negyedéves aktívumhoz.

Szolgáltatásexportunk 64, -importunk 72 százalékát az Európai Unió tagországaival bonyolítottuk le, ebben a viszonylatban 979 millió eurós többlet keletkezett.

Legfontosabb kereskedelmi partnerünk továbbra is Németország, mellyel az összforgalom 19 százalékát bonyolítottuk le. A második legfontosabb Amerikai Egyesült Államok 8,7, míg a harmadik helyen álló Ausztria 8,0 százalékkal részesedett a kereskedelemből.

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 39 százalék (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 20 százalék) volt, ezt követte a szállítási szolgáltatások 33, majd a turizmus 19 százalékos részesedéssel. Import tekintetében a legkiemelkedőbb szintén az üzleti szolgáltatások részaránya volt 52 százalékkal (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 30 százalék), miközben a szállítási szolgáltatások 30, a turizmus 11 százalékkal részesedett a teljes importforgalomból.

Év/év

2022. II. negyedévben az egy évvel korábbihoz képest a szolgáltatásexport euróban számított értéke 30 százalékkal (forintban 41), az importé 28 százalékkal (forintban 39) nőtt. Az aktívum 537 millió euróval (256 milliárd forinttal) meghaladta az előző év azonos időszaki többletet.

Az aktívum jelentős növekedése elsősorban a szállítási szolgáltatások és a turizmus egyenlegének 278 és 269 millió eurós javulásával magyarázható.

Aktívumunk az európai uniós forgalomban 24 százalékkal, 187 millió euróval vált kedvezőbbé, melyhez jelentősen hozzájárult a Lengyelországgal folytatott kereskedelem egyenlegének 106 millió euró értékű javulása.

Az EU-n kívüli országok esetében a többlet 350 millió euróval, 45 százalékkal emelkedett. A legnagyobb értékű egyenlegjavulást, 91 millió eurót az Egyesült Királyság viszonylatában regisztrált a statisztikai hivatal.

I. félév

2022 első hat hónapjában a kivitel értéke 12,6 milliárd euró (4,7 ezer milliárd forint), a behozatalé 9,1 milliárd euró (3,4 ezer milliárd forint) volt. Éves összevetésben a kivitel értéke 29 százalékkal (2,8 milliárd euróval), a behozatalé 24 százalékkal (1,7 milliárd euróval) bővült.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
2024-12-05 15:05:00
A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók inkább optimisták, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel is – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS