Októberben kétéves csúcsára emelkedett a GKI konjunktúraindexe

2021. 10. 25., 10:45

Négyhónapos stagnálás közeli állapot után októberben új lendületet vett a GKI konjunktúraindexének emelkedése, és kétéves csúcsára került. Az üzleti várakozások 2019 májusában voltak utoljára ilyen kedvezőek, a fogyasztói várakozások pedig háromhónapos romlás után visszaemelkedtek idei júniusi szintjükre – közölte a gazdaságkutató az MTI-vel.

A GKI-nak az EU támogatásával készített felmérése szerint a GKI konjunktúraindex értéke az előző havi mínusz 0,5 pontról 2,5 pontra emelkedett. Az üzleti bizalmi index értéke 8,7 pontra nőtt a szeptemberi 6,5 pontról, a fogyasztói bizalmi index mínusz 20,3 pontról mínusz 15,2 pontra javult.

Az üzleti szférán belül októberben az építőipar kivételével minden ágazat kisebb-nagyobb mértékben optimistább lett. Az ipari bizalmi index októberben korrigálta a szeptemberi visszaesést, sőt két és féléves csúcsára emelkedett. Javult a rendelésállományok megítélése – az exportrendeléseké is – és a termelési várakozások is jobbak lettek. Egyedül a készletekről alkotott vélemény romlott.

Az építőipari termelők kilátásai a szeptemberi jelentős javulás után októberben kissé romlottak, és lényegében megfelelnek a járvány előtti utolsó „békehónap”, a tavaly februári vélekedésnek. Októberben a mélyépítő cégek kilátásai tovább javultak, az eddig optimistább magasépítőké viszont valamelyest romlottak. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség tovább nőtt, de a rendelésállományok értékelése némileg romlott. Az építőipar fő növekedési korlátja a munkaerőhiány, emellett a magasépítők számára az anyag- és kapacitáshiány, a mélyépítők számára a kereslethiány okoz jelentős gondot.

A kereskedelmi bizalmi index szeptember után októberben is kissé nőtt, s valamivel kedvezőbb a járvány előtti szintnél. Különösen a rendelésállomány megítélése javult.

A szolgáltatói bizalmi index októberben ismét emelkedett. Javult az általános üzletmenet és a várható forgalom megítélése. A növekedés fő akadálya a kereslethiány.

A foglalkoztatási hajlandóság összességében nem változott, leginkább az ebből a szempontból amúgyis legoptimistább iparban erősödött. Továbbra is minden ágazatban érezhetően több a létszám bővítését, mint a csökkentését tervező cég, a legkevésbé a kereskedelemben. Az iparban és az építőiparban a termelés növelésének fő akadálya a munkaerőhiány.

A lakosság munkanélküliségtől való félelme kissé erősödött. Az áremelési törekvés az iparban és a szolgáltató cégek körében enyhült, a kereskedelmi és építőipari cégek körében erősödött. Erősödött a fogyasztók inflációs várakozása is. A magyar gazdaság jövőjének megítélése októberben romlott, különösen az építőiparban és a kereskedelemben. A fogyasztók pesszimizmusa viszont oldódott, visszaemelkedett a júniusi szintre.

A GKI fogyasztói bizalmi index háromhavi csökkenés után októberben jelentősen, júniusi szintje közelébe emelkedett. Szeptemberhez képest különösen sokat javult a lakosság saját pénzügyi helyzetéről és a nagyértékű fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségéről alkotott véleménye. Az előbbi legutóbb 2019. végén volt a mostaninál kedvezőbb. Az emberek saját jövőbeli megtakarítási képességüket már hatodik hónapja egyre kedvezőbbnek érzik. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS