Helyzetkép: innováció Magyarországon

Helyzetkép: innováció Magyarországon
2022. 10. 24., 14:19

Beszédes adatok a statisztikai hivatal összefoglalójából.

A vállalkozások 29,3 százaléka volt innovatív 2018–2020-ban, ez a 2016–2018-as időszakhoz képest 3,8 százalékpontos növekedést jelent – derül ki a statisztikai hivatal „Helyzetkép, 2021 – Innováció” című kiadványából.

Innovatívnak tekint a KSH egy vállalkozást, ha a vizsgált időszakban egy vagy több innovációról tesz jelentést. 2018-ig az „innovatív szervezet” fogalom jelölte azon vállalkozásokat, amelyek a vizsgált időszakban innovációs tevékenységet folytattak, de a bevezetett innováció nem volt feltétel. A korábbi „innovatív szervezet” fogalomnak 2018-tól az „innovációs tevékenységet végző vállalkozás” fogalom felel meg. Az „innovációs tevékenységet végző vállalkozások” aránya így nagyobb, mint az innovatív vállalkozásoké: 2018–2020-ban 32,7 százalék volt.

Az alábbiakban a kiadvány megállapításaiból adunk ízelítőt.

– A termékinnovációt bevezető vállalkozások aránya alapvetően nem változott, minden ötödik vállalkozás vezetett be új vagy továbbfejlesztett terméket (árut vagy szolgáltatást), amiből 2020. évi árbevételük átlagosan 18 százaléka származott.

– Az üzleti folyamatok megújítása minden létszám-kategóriában gyakoribbá vált, átlagosan minden negyedik vállalkozás vezetett be üzletifolyamat-innovációt.

– A vállalkozások 16 százaléka üzletifolyamat- és termékinnovációt is bevezetett, az üzletifolyamat-innovációt bevezető vállalkozások átlagosan három üzleti funkciót újítottak meg.

– A Magyarországon innovációs tevékenységet végző vállalkozások aránya továbbra is elmarad a V4-országok átlagától, a különbség a 2016–2018-as 1,2 százalékpontról 6,6 százalékpontra nőtt.

– Továbbra is Budapest régióban a legmagasabb (38 százalék) az innovációs tevékenységet végző vállalkozások aránya.

– 2020-ban az innovációs tevékenységet végző vállalkozások 29 százaléka becsült olyan összegű K+F+I-kiadást, amely meghaladta az árbevételének 5 százalékát.

– A kisvállalkozások 2,9 százaléka, a közepes vállalkozások 4,5 százaléka számolt be abbamaradt vagy felfüggesztett innovációs tevékenységről.

– Az innovációt jelentősen akadályozó tényezőként a megfigyelt vállalkozások minden létszám-kategóriában a magas költségeket jelölték meg legnagyobb arányban (23 százalék). A kis- és közepes vállalkozások körében további fontos, innovációt akadályozó tényező volt az állami innovációs pályázatok vagy támogatások elnyerésének nehézsége, valamint a szakképzett munkaerő hiánya.

– 2018 és 2020 között az innovációs tevékenységet végző vállalkozások fele kapott pénzügyi támogatást valamely hazai kormányzati vagy EU-s intézménytől. 2018 és 2020 között minden ötödik innovációs tevékenységet végző vállalkozás vett igénybe adókedvezményt vagy adójóváírást, minden nyolcadik pedig K+F+I-célú adókedvezményt.

– A nagyvállalkozások körében minden másodiknak, a közepes, illetve a kisvállalkozások közül minden harmadiknak volt együttműködő partnere a K+F+I-tevékenység során, amely jellemzően egy másik magyar vállalkozás volt.

– 2020-ban az innovatív vállalkozások minden létszám-kategóriában nagyobb átlagos árbevételt könyveltek el, mint a nem innovatívak. Az innovatív vállalkozások árbevételén belül az export- és a belföldi értékesítésből származó árbevétel megoszlása kiegyensúlyozott (51 és 49 százalék). A nem innovatív kis-, illetve közepes vállalkozások árbevételében nagyobb szerepet játszik a belföldi értékesítés (67, illetve 65 százalék).

Forrás: KAVOSZ

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-14 22:30:00
A Napenergia Plusz program folytatása mellett még az idén pályázatot írnak ki azok számára, akik a korábbi elszámolás mellett telepítettek napelemet, ám kiestek a tízéves szaldós időszakból – jelentette be az energiaügyi miniszter.
2024-04-13 13:10:00
Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb kihívást – erről számoltak be a cégek a K&H családi vállalatok klub alkalmával.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS