Ennyivel járulnak hozzá a GDP-hez a fesztiválok

2020. 07. 07., 13:00

Gombamód szaporodnak a magyarországi fesztiválok, melyek népszerűsége töretlenül ível felfelé, idei elmaradásuk miatt pedig szinte egy ország szíve vérzik, mégis csak most először vizsgálták meg a fesztiválturizmus gazdasági jelentőségét.

Magyarországon mára évente több mint háromezer fesztivált rendeznek a Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint. Nem véletlen, hogy közönség, szereplők, szervezők és vállalkozások egyként húzták meg a vészcsengőt, amikor kiderült, hogy a koronavírus-járvány miatt idén a legtöbb rendezvényt egészségbiztonsági okokból le kell mondani. Ennek hatását nagyon sokan érzik, azonban eddig az ágazat méretéről, gazdasági jelentőségéről mindezek ellenére csak meglehetősen kevés és egymásnak ellentmondó információk voltak. A fesztiválturizmus ugyanis nem szerepel külön soron egyetlen hivatalos gazdaság statisztikában sem. Dr. Koppány Krisztián, a Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának egyetemi docense a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) kutatóival – dr. Solt Katalinnal és Hunyadi Zsuzsannával – azonban júniusban megjelent, Fesztiválok gazdasági hatáselemzése című tanulmányukban megbecsülték a hazai fesztiválágazat nemzetgazdasági jelentőségét.

A koronavírus-járvány ennek a tanulmánynak különös, nem várt aktualitást kölcsönöz, hiszen a veszélyhelyzet közben számos rendezvény maradt vagy marad el, s esik ki emiatt a GDP egy része. Pont ennek a kieső gazdasági teljesítménynek a felmérésében segíthet a tanulmányunk a döntéshozók és a nemzetgazdasági válságmenedzsment számára. Tudományos anyagunkat az ezekkel a kérdésekkel foglalkozó akciócsoport is felhasználta” – mondta el érdeklődésünkre a győri egyetem docense.

A Közgazdasági Szemle aktuális számában megjelent kutatás nyolc hazai fesztivál gazdasági hatásainak összehasonlító elemzését mutatja be. Az eredmények mögött pedig egy hároméves, összesen tizennégy fesztiválra kiterjedő projekt áll.

Amint azt a Széchenyi István Egyetem docensétől, dr. Koppány Krisztiántól megtudtuk, a nyolc fesztivál együttes országos hozzáadottérték-hatása számításaik alapján meghaladja az 1,6 milliárd forintot, teljes munkaidejű foglalkoztatási hatásuk 400-450 fő körüli, a szociális hozzájárulási adót és az egyéni járulékokat, a személyi jövedelemadót és a nettó termékadókat is magában foglaló adóhatásukat pedig 1,1–1,2 milliárd forintra becsülték.

Érdekesség, hogy a kutatók számításaikat kiterjesztették a Magyar Fesztivál Szövetségnél regisztrált, értelmezhető költségvetési adattal nyilvántartott fesztiválokra is. „Elmondható, hogy a közel 300 rendezvény együttes hozzáadottérték-hatása majdnem 29 milliárd forintot tesz ki, foglalkoztatási hatása pedig több mint 8600 fő. Ezeket számokat ráadásul úgy nyertük, hogy számításaink csak a szektor egy részére vonatkoznak. Sok fesztivál, köztük az önmagukban is jelentős hatású, rengeteg külföldi vendéget vonzó megafesztiválok nem tagjai a szövetségnek. Így a teljes fesztiválágazat gazdasági jelentősége minden bizonnyal jóval meghaladja az itt közölt mértéket” – ismertette az eredményeket a kutató.

S bár a nemzetgazdaság teljes éves hozzáadott értékének, valamint foglalkoztatotti létszámának a kapott eredmények csupán 0,1-0,2 százalékát adják, a fesztiválok néhány napos időtartamuk alatt is képesek a hivatalos gazdaságstatisztika által valóban számon tartott, kisebb ágazatok éves teljesítményével összemérhető hatásokat generálni. Ezek nagysága leginkább az utazásközvetítés, utazásszervezés ágazatéhoz hasonló.

Czeiner-Szücs Anita
Széchenyi István Egyetem

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS