Egyre több a cégtörlés az építőiparban

2021. 10. 06., 21:00

Bár újra a 2010-es szintje közelébe, 61 ezer fölé emelkedett az építőipari vállalkozások száma, a kényszertörlési eljárások újraindulása miatt cégtörlési hullám várható az ágazatban az Opten céginformációs szolgálató elemzése szerint.

Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője azt írta, továbbra is „forrong az építőipar, egyszerre rángatják az ágazatot a világpiaci áremelkedések, a kormányzati szabályozások és a kereslet hullámzása”. Az építőipar mindig is az egyik legturbulensebben változó gazdasági szektor volt, és ez halmozottan igaz a jelenlegi helyzetre – jegyezte meg.

Idén augusztusban 478 cégalapítást és csupán 91 cégtörlést tettek közzé az építőiparban, így 61 ezer fölé nőtt a működő építőipari társas vállalkozások száma Magyarországon, amire utoljára körülbelül 10 éve volt példa. A 2020 augusztusi értékhez képest 9 százalékkal nőtt a 2021 augusztusi cégalapítások száma.

A cégalapítási trend ellenére az építőipari anyagok árának változása továbbra is komoly problémát jelent az ágazat szereplőinek. Az áremelkedést elsősorban a járvány alatt leállított üzemek, logisztikai problémák, szállítási díj emelkedések okozzák. Ebben a helyzetben a kormányok a gazdaság védelmében szabályozzák az exportot, és ezek eredője szintén erősen hat az ágazat normál működésére.

A kínálati szabályozások bevezetése és majdani kivezetése „rángatja a piacot”, ami rontja a kiszámíthatóságot. Emellett a kényszertörlési eljárások is újraindultak a nyár folyamán, amely cégtörlési hullámot eredményez majd a közeljövőben az Opten szerint.

Megjegyezték, hogy a gazdasági és szabályozási folyamatok eredményeként az elmúlt években fokozatosan csökkent a cégtörlések száma a magyar építőiparban, de ez a trend már nem fog sokáig tartani. A kényszertörlési eljárások újraindulása miatt 2021 augusztusában 560 induló kényszertörlési eljárást tettek közzé, szeptember első két hetében pedig már 800 fölé nőtt a szám. Vélhetően az év hátralévő részében a kényszertörlési eljárások tovább nőnek majd, így akár 6-7 ezer építőipari cég is törlésre kerülhet 2021 végéig.

Az Opten szerint az építőipari termelés ugyan kezdi kiheverni a 2020-as Covid-sokkot, de ez nem jelenik meg egyenletesen az ágazat szereplőinek körében. Továbbra is sok vállalkozó dönt vállalkozása szabályos megszüntetése mellett, és az ilyen döntések száma hónapról hónapra nő. Augusztusban 58 végelszámolási eljárás tettek közzé, ami ugyan nagyságrendileg még nem ijesztő, de a januári szokásos kiugrást leszámítva idén ebben a hónapban indult a legtöbb végelszámolási eljárás, és a trend további növekedést vetít előre - áll az összefoglalóban. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-12 21:10:35
Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a FIVOSZ hétfői HR-konferenciáján, ahol panelbeszélgetésen keresték a választ arra, hogy milyen az ideális munkahely 2024-ben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS