A Föld naptárát is megbolygatta a koronavírus-járvány

2020. 08. 24., 11:30

Megváltoztatta a Föld naptárát a koronavírus-járvány: az idén augusztus 22-én volt a túlfogyasztás világnapja, szemben a tavalyi július 29-i dátummal. A változás elsősorban a pandémiához köthető tavaszi gyárleállásokkal, visszafogott járműforgalommal, nem pedig a szemléletváltással magyarázható. Viszont előrelépés, hogy például Magyarországon népszerűbbé váltak a fenntartható fejlődésre fókuszáló megtakarítások.

Idén augusztus 22-én volt a túlfogyasztás napja a világ és a különböző országok ökológiai lábnyomát nyilvántartó Global Footprint Network szerint. Ez azt jelentette, hogy ezen a napon élte fel az emberiség a Föld egy év alatt megújuló tartalékait. Tavaly július 29-én volt a túlfogyasztás napja, vagyis az idén egy hónappal későbbre tolódott. Az ideihez hasonló eredmény legutóbb 2005-ben volt, akkor augusztus 25-re fogyasztotta túl a bolygót az emberiség.

Ez még kevés

A múlt évhez képest bekövetkezett javulás a koronavírus-járvánnyal magyarázható. A pandémia miatt tavasszal világszerte komoly korlátozásokat vezettek be az országok: gyárak álltak le, töredékére esett vissza a repülőforgalom, sokkal kevesebb jármű volt az utakon, azaz a járvány miatt jóval kisebb terhelésnek volt kitéve a Föld. Valójában kedvező, hogy a múlt évhez képest majdnem egy hónappal későbbi időpontban fogynak el az erőforrások, de ez nem elsősorban a szemléletváltással, hanem a pandémiához köthető kijárási korlátozás és egyéb intézkedések bevezetésével magyarázható.

Fenntarthatóbb megtakarítások

A túlfogyasztás napja már évek óta felhívja a figyelmet arra, hogy muszáj lesz vigyázni az erőforrásokra és visszafogni a környezetterhelést, valamint klímabarát megoldásokat választani az élet minden területén. Például a megtakarításokén is. A K&H legfrissebb összefoglalója szerint ezen a téren történt előrelépés, ugyanis a K&H Alapok kezelőjének kínálatában szereplő úgynevezett Fenntartható Fejlődés Befektetési (FFB) alapok iránti kereslet is növekedett.

Ezek a nemzetközi szinten egyre kedveltebb befektetési alapok olyan társaságok részvényeibe és országok államkötvényeibe fektetnek, amelyeknek van fenntarthatósági stratégiájuk. Törekszenek arra, hogy a lehető legkisebb terhet róják a környezetre, elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás terén, valamint a vezetőik is folyamatosan ezen célkitűzések mentén irányítják őket. Fontos azonban, hogy ezen befektetések alapvető célkitűzése a hozam elérése is, a klasszikus alapokhoz képest csupán annyi a különbség, hogy a profitszerzés közben kiemelt figyelmet kapnak a fenntarthatósági szempontok.

Szigor a fenntarthatóság érdekében

A K&H FFB alapjainál nagyon szigorú befektetési politika garantálja, hogy kizárólag a fenntarthatóságra figyelő cégek kerülhessenek a megtakarítások célpontjába, mindamellett, hogy a portfólióban szereplő vállalatok társadalmi szempontból sem lehetnek aggályosak. A K&H FFB alapjánál a vállalatok minősítése három pillér, a környezet, a társadalom és a vállalatirányítás szempontjai szerint történik. Pillérenként 50 (összesen 150) szempontot vizsgál a K&H, többek között az adott cég hulladékpolitikáját, vízfelhasználását, foglalkoztatási feltételeit, a munkaerő sokszínűségét, az igazgatók függetlenségét, a fizetések és adózás átláthatóságát. A szempontok alapján az adott szektor legjobban teljesítő cégeit választják ki.

A K&H alapkezelője szerint a FFB alapokon keresztül a megtakarítók hozzájárulhatnak ahhoz, hogy klímabarátabbá, fenntarthatóbbá váljon a környezet, s a következő években remélhetőleg még később legyen a túlfogyasztás napja.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS