Szétaprózott digitalizáció

2022. 10. 14., 10:23

Az üzleti folyamatok és a kapcsolódó adminisztráció automatizálása és digitalizálása, a saját adatvagyon kiaknázása nyilvánvalóan versenyelőnyt jelent, gyorsítja a folyamatokat és csökkenti a hibalehetőségeket. A cégek azonban hajlamosak elfelejteni, hogy mindez az előny csak akkor jelentkezik, ha az egyes folyamatok és automatizmusok egymással is képesek együttműködni. A jelen gazdasági környezet fokozódó versenyképességi nyomása gyakoribbá teheti a nem eléggé átgondolt fejlesztéseket ‒ hívja fel a figyelmet a magyarországi BDO Solutions üzletága.

  • Az üzleti folyamatok és a kapcsolódó adminisztráció automatizálása és digitalizálása, a saját adatvagyon kiaknázása nyilvánvalóan versenyelőnyt jelent, gyorsítja a folyamatokat és csökkenti a hibalehetőségeket. A cégek azonban hajlamosak elfelejteni, hogy mindez az előny csak akkor jelentkezik, ha az egyes folyamatok és automatizmusok egymással is képesek együttműködni. A jelen gazdasági környezet fokozódó versenyképességi nyomása gyakoribbá teheti a nem eléggé átgondolt fejlesztéseket ‒ hívja fel a figyelmet a magyarországi BDO Solutions üzletága.

A European Investment Bank „Who is prepared for the new digital age?” elemzése szerint a cégek számára komoly előnyt jelent a digitalizáció. Ez egy általános igazság, miközben az egyes digitalizált cégek hatékonysága között egy szegmensen belül is nagy különbség van. Az üzleti automatizáció és digitalizáció évek óta tartó térnyerését a Covid-járvány a munkaerőhiány és a jelenlegi világpolitikai helyzet is gyorsítja, de ezzel megnőtt az esélye annak is, hogy az egyes feladatokra kiválasztott rendszerek hatása a működésre összességében elmarad a várttól ‒ hívta fel a figyelmet Nagy Rita, a BDO Solutions üzletágának vezetője és Kemp Dániel IT-szakértő.

A vállalat egészére kiterjedő üzleti automatizációs folyamatok helyett a „quick-win” áll általában a szemlélet középpontjában, az elmúlt években pedig kezelhetetlen számú megoldás jelent meg a piacon azzal az ígérettel, hogy egy területet a legjobban digitalizálnak ‒ ez némelyikre szükségszerűen igaz is. A vállalati digitalizáció során azonban nem az a „feladat”, hogy minden egyes területre megtaláljuk a legjobb megoldást ‒ mutat rá Kemp Dániel. A vállalatok működése nem párhuzamos folyamatokból áll, ezért azt ekképpen modellezni is hiba. Az emberek mindenhol együtt dolgoznak, tudást és adatokat osztanak meg egymással. Az átfogó koncepció nélkül, „organikusan” kialakult IT struktúrában ez az információáramlás gyakran csak manuális átadással történhet, mert a különálló eszközök nehézkesen kommunikálnak, a tulajdonosok pedig időt és pénzt veszítenek ahelyett, hogy élveznék a digitalizáció előnyeit. A dolgozók már nem Excelben gyűjtik például a termelési adatokat, de újabb táblázatokat készítenek, hogy át tudják adni azokat egy másik részlegnek. Sok cégnek még a 2018-ban bevezetett Online Számlarendszerben rejlő lehetőségeket sem sikerült teljesen kiaknáznia. Kifejezetten gyakori például a pénzügyi részlegeknél, hogy tele vannak szervezeti egységeken átnyúló üzleti folyamatokkal, akár ezekhez társuló különálló automatizmusokkal is. A sok okos megoldás között azonban rengeteg potenciál elvész, a költségek pedig csak nőnek.

Optimális esetben először a vállalat végponttól végpontig terjedő, átfogó digitalizációs stratégiája készül el egy szakértő támogatásával, a céges folyamatok és az információáramlás ismeretében, és csak ezt követik tervezett sorrendben a különböző digitalizációs fejlesztések. A helyzet azonban többnyire nem ez ‒ emelte ki a BDO Solutions üzletágának vezetője. A vezetők gyakran csak akkor kérnek segítséget, amikor az elköltött milliók és a beszerzett rendszerek nem hozták meg a várt hatásokat. Ilyenkor már nem válasz, hogy „kezdjük az elejéről”. Tapasztalatainkra építve, éppen az ilyen helyzetekre fejlesztettük ki például pénzügyi területen egy webalkalmazást, ami képes harmonizálni a meglévő rendszereket, újra visszazárva a palackba a manuális adminisztráció szellemét és biztosítani az egyes alkalmazásokból korábban remélt előnyöket ‒ mondta Nagy Rita.

Gyakori, az is, hogy egy cégnél a tartalomkezelő, dokumentumkezelő, vagy az ERP rendszertől várják, hogy kitöltse a részrendszerek közötti kommunikációs hézagokat, de általában hiába. A dokumentumkezelő nem tud mit kezdeni a nem dokumentum formátumú adatokkal, a klasszikus ERP megoldások pedig ritkán képesek idegen alkalmazásokat integrálni, vagy önmagukban lefedni minden digitalizációs igényt. Ugyanígy nem elegendő a korábbi manuális folyamatok szimpla tükrözése sem, mert ezzel elveszthetjük az automatizációban rejlő lehetőségeket. A digitalizáció csak akkor hasznos, ha a nap végén sokkal több feladatot tudtunk elvégezni, mint korábban, ezért a fogalom elsősorban nem új szoftverek vagy hardvereszközök beszerzését jelenti, hanem egy gondolkodásmódot ‒ mutattak rá a szakemberek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 11., 11:11
A november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány első hetében a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 800 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, miközben biztosítójuk átlagosan 46 600 forintos indexdíjat ajánlott számukra, így a biztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak – tájékoztatott saját adatai alapján az Insura.hu biztosításközvetítő.
2024. 11. 10., 19:50
Új pályázati konstrukciót hirdet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, elsősorban a magyar mikro-, kis- és középvállalkozásokat segítve innovációs törekvéseikben – tájékoztatott a Kulturális és Innovációs Minisztérium.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.
Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS