Szétaprózott digitalizáció

2022. 10. 14., 10:23

Az üzleti folyamatok és a kapcsolódó adminisztráció automatizálása és digitalizálása, a saját adatvagyon kiaknázása nyilvánvalóan versenyelőnyt jelent, gyorsítja a folyamatokat és csökkenti a hibalehetőségeket. A cégek azonban hajlamosak elfelejteni, hogy mindez az előny csak akkor jelentkezik, ha az egyes folyamatok és automatizmusok egymással is képesek együttműködni. A jelen gazdasági környezet fokozódó versenyképességi nyomása gyakoribbá teheti a nem eléggé átgondolt fejlesztéseket ‒ hívja fel a figyelmet a magyarországi BDO Solutions üzletága.

  • Az üzleti folyamatok és a kapcsolódó adminisztráció automatizálása és digitalizálása, a saját adatvagyon kiaknázása nyilvánvalóan versenyelőnyt jelent, gyorsítja a folyamatokat és csökkenti a hibalehetőségeket. A cégek azonban hajlamosak elfelejteni, hogy mindez az előny csak akkor jelentkezik, ha az egyes folyamatok és automatizmusok egymással is képesek együttműködni. A jelen gazdasági környezet fokozódó versenyképességi nyomása gyakoribbá teheti a nem eléggé átgondolt fejlesztéseket ‒ hívja fel a figyelmet a magyarországi BDO Solutions üzletága.

A European Investment Bank „Who is prepared for the new digital age?” elemzése szerint a cégek számára komoly előnyt jelent a digitalizáció. Ez egy általános igazság, miközben az egyes digitalizált cégek hatékonysága között egy szegmensen belül is nagy különbség van. Az üzleti automatizáció és digitalizáció évek óta tartó térnyerését a Covid-járvány a munkaerőhiány és a jelenlegi világpolitikai helyzet is gyorsítja, de ezzel megnőtt az esélye annak is, hogy az egyes feladatokra kiválasztott rendszerek hatása a működésre összességében elmarad a várttól ‒ hívta fel a figyelmet Nagy Rita, a BDO Solutions üzletágának vezetője és Kemp Dániel IT-szakértő.

A vállalat egészére kiterjedő üzleti automatizációs folyamatok helyett a „quick-win” áll általában a szemlélet középpontjában, az elmúlt években pedig kezelhetetlen számú megoldás jelent meg a piacon azzal az ígérettel, hogy egy területet a legjobban digitalizálnak ‒ ez némelyikre szükségszerűen igaz is. A vállalati digitalizáció során azonban nem az a „feladat”, hogy minden egyes területre megtaláljuk a legjobb megoldást ‒ mutat rá Kemp Dániel. A vállalatok működése nem párhuzamos folyamatokból áll, ezért azt ekképpen modellezni is hiba. Az emberek mindenhol együtt dolgoznak, tudást és adatokat osztanak meg egymással. Az átfogó koncepció nélkül, „organikusan” kialakult IT struktúrában ez az információáramlás gyakran csak manuális átadással történhet, mert a különálló eszközök nehézkesen kommunikálnak, a tulajdonosok pedig időt és pénzt veszítenek ahelyett, hogy élveznék a digitalizáció előnyeit. A dolgozók már nem Excelben gyűjtik például a termelési adatokat, de újabb táblázatokat készítenek, hogy át tudják adni azokat egy másik részlegnek. Sok cégnek még a 2018-ban bevezetett Online Számlarendszerben rejlő lehetőségeket sem sikerült teljesen kiaknáznia. Kifejezetten gyakori például a pénzügyi részlegeknél, hogy tele vannak szervezeti egységeken átnyúló üzleti folyamatokkal, akár ezekhez társuló különálló automatizmusokkal is. A sok okos megoldás között azonban rengeteg potenciál elvész, a költségek pedig csak nőnek.

Optimális esetben először a vállalat végponttól végpontig terjedő, átfogó digitalizációs stratégiája készül el egy szakértő támogatásával, a céges folyamatok és az információáramlás ismeretében, és csak ezt követik tervezett sorrendben a különböző digitalizációs fejlesztések. A helyzet azonban többnyire nem ez ‒ emelte ki a BDO Solutions üzletágának vezetője. A vezetők gyakran csak akkor kérnek segítséget, amikor az elköltött milliók és a beszerzett rendszerek nem hozták meg a várt hatásokat. Ilyenkor már nem válasz, hogy „kezdjük az elejéről”. Tapasztalatainkra építve, éppen az ilyen helyzetekre fejlesztettük ki például pénzügyi területen egy webalkalmazást, ami képes harmonizálni a meglévő rendszereket, újra visszazárva a palackba a manuális adminisztráció szellemét és biztosítani az egyes alkalmazásokból korábban remélt előnyöket ‒ mondta Nagy Rita.

Gyakori, az is, hogy egy cégnél a tartalomkezelő, dokumentumkezelő, vagy az ERP rendszertől várják, hogy kitöltse a részrendszerek közötti kommunikációs hézagokat, de általában hiába. A dokumentumkezelő nem tud mit kezdeni a nem dokumentum formátumú adatokkal, a klasszikus ERP megoldások pedig ritkán képesek idegen alkalmazásokat integrálni, vagy önmagukban lefedni minden digitalizációs igényt. Ugyanígy nem elegendő a korábbi manuális folyamatok szimpla tükrözése sem, mert ezzel elveszthetjük az automatizációban rejlő lehetőségeket. A digitalizáció csak akkor hasznos, ha a nap végén sokkal több feladatot tudtunk elvégezni, mint korábban, ezért a fogalom elsősorban nem új szoftverek vagy hardvereszközök beszerzését jelenti, hanem egy gondolkodásmódot ‒ mutattak rá a szakemberek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-13 13:10:00
Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb kihívást – erről számoltak be a cégek a K&H családi vállalatok klub alkalmával.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS