Szeretnék olyan üzleti pozíciókba kerülni, ahol nem csak az általam vezetett szervezetre, hanem a környezetre és társadalomra is pozitív hatást tudok gyakorolni. Ez a vágy összecseng jelenlegi munkahelyem célkitűzéseivel és hitvallásával – mondta az Üzletemnek Hajós Balázs, a Schneider Electric értékesítési igazgatója.
Hajós Balázs 2021-ben csatlakozott a Schneider Electric-hez, korábban nemzetközi vállalatoknál szerzett tanácsadói és értékesítési vezetői tapasztalatokat. Több mint egy évtizedes szakmai pályafutása nagy részét külföldön töltötte globális pozíciókban. A Budapesti Műszaki és Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett mérnök diplomát 2009-ben, majd 2011-ben a Müncheni Műszaki Egyetemen posztgraduális képesítést szerzett német állami ösztöndíjasként. Hajós Balázs 2022 májusa óta a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) elnökségi tagja, a digitális munkacsoport vezetője. Következzen az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 408. interjúja!
– Mit tart karrierje eddigi csúcsának?
– Két momentumot tudnék kiemelni. Az egyik ilyen, hogy viszonylag fiatalon kerültem globális értékesítési vezetői pozícióba egy világcégnél. Ez egyszerre jelentett számomra rendkívüli kihívást, bizalmat akkori vezetőimtől, illetve elképesztő motivációt a következő évekre. A másik jelentős pont az volt, amikor felismertem (és beismertem magamnak), hogy eljött az idő, hogy hazatérjek, és hogy a világszerte megszerezett tapasztalataimat Magyarországon szeretném tovább kamatoztatni.
– Milyen távra tervez?
– Minden aktuális pozíciómban hosszútávra tervezek, szem előtt tartva a lehetséges következő lépéseket. Hozzáállásom új pozíciókban mindig a helyzetfelmérés-stratégia-akció láncon alapul, ez olyan kaliberű vállalatoknál és pozíciókban, ahol eddig dolgoztam és ahol jelenleg is vagyok, általában nem 1 éves program.
– Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?
– Nincs bakancslistám, de mindenképpen szeretnék olyan üzleti pozíciókba kerülni, ahol nem csak az általam vezetett szervezetre, hanem a környezetre és társadalomra is pozitív hatást tudok gyakorolni. Ez a vágy egészen összecseng jelenlegi munkahelyem, a Schneider Electric gondolkodásával, célkitűzéseivel és hitvallásával, nem véletlenül választották tavaly a világ legfenntarthatóbb vállalatának.
– Kitől tanulta eddig a legtöbbet?
– Lehetőségem volt sok felsővezető mellett dolgozni, így rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem az évek alatt. A legtöbb vezetői tanácsot, szakmai mentorálást Dale A. Martintól a Siemens Zrt. korábbi vezérigazgatójától kaptam. Martin úrnak ezért – bár most már a Schneider Electric sikeréért dolgozom – továbbra is hálával tartozom.
– Mivel motiválja a kollégáit?
– Rövidtávú stratégiák és pragmatikus első lépések segítségével próbálom mindig megmutatni, hogy a cég globális központjából jövő víziók megvalósíthatóak. Általában szeretem megadni a kezdő lökést, utána viszont a kollégáknak nincs szükségük külön motivációra, hiszen a szakmánkban az ügyfélelégedettség bőven elég ahhoz, hogy a munkatársaim szívesen fektessenek bele további energiát egy-egy feladat végrehajtásába.
– Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?
– Szívesen lennék egy fine-dining étterem szakácsa, de csak 1 napig, mert nem hiszem, hogy bírnám a stresszt.
– Hogyan építi üzleti kapcsolatait?
– Legfőképp proaktívan. Meggyőződésem, hogy akár az üzleti, akár az állami szférában alapvetően barátságos, érdeklődő és segítőkész emberek a vezetők. A közhiedelemmel ellentétben a legtöbbször abszolút megközelíthetőek és szívesen vesznek egy bemutatkozó látogatást. Nyilván fontos, hogy az embernek legyen üzenete és konkrét ötlete, hogy a másik fél számára is értéket teremtsen a megismerkedés.
– Mire sajnálja az idejét?
– Arra, hogy azon gondolkozzunk, mi miért nem működhet. Próbáljuk meg, és majd utána finomhangolunk.
– Mivel lehet felbosszantani?
– Barátságtalansággal.
– Milyen önkéntes munkát vállalna?
– Jelenleg a HBLF Digitális Munkacsoportját igyekszem új lendülettel beindítani. Ez alapvetően egy társadalmi célú pozíció, hiszen az iparági tapasztalatainkat szeretnénk megosztani másokkal. Hisszük, hogy a digitalizáció nem cél, hanem eszköz az integráció, társadalmi igazságosság és a fenntarthatóság felé – akár az üzleti, akár a magánéletben.
– Mire nem sajnálja a pénzt?
– A gyerekeimre. Hiszem, hogy minden beléjük fektetett idő és pénz többszörösen megtérül.
– Mi tudja a legjobban kikapcsolni?
– A fűnyírás. Nagyon szeretem a rövid távon látható eredményeket. Először ugyan jó ötletnek tűnt, de fűnyíró robotunkat hamar nyugdíjba is küldtem, mert jelentős örömforrást vett el tőlem.
(Fotó: Schneider Electric)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.