Gönczi Péter: Az tud eladni, aki képes valami egyedit létrehozni

Szerdahelyi Csaba  |  2019. 05. 17., 09:30

Nagyapámtól tanultam a kritikus gondolkodást, módszerét a mai napig használom – mondja Gönczi Péter az Üzletemnek. Az Álomgyár kiadóvezetője és tulajdonosa a szerződéseken túlmutató korrektségre törekszik az üzleti partnerekkel.

Gönczi Péter igazán büszke lehet rá, hogy idén már száz könyvet jelentetnek meg a 2012-es öttel szemben. De nincs megállás, még többet akar: könyvből, eladott kötetből, boltból. Bár nincs szakmai bakancslistája, szeretné, ha valamikor a gyerekei is szerepet vállalnának a cégnél – vagyis igencsak hosszú távra tervez. Ezúttal azonban elégedjünk meg egy jóval rövidebb olvasnivalóval, az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 72. interjújával.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Azt, hogy a múlt évi teljesítményünk alapján bekerültünk a 25 legnagyobb magyar könyvkiadó közé. A szereplők nagy része legalább 15-20 éve alakult és bekerülni egy ilyen illusztris társaságba, mint a Móra, Libri, Líra kiadók, hatalmas előrelépés. Ehhez hozzátartozik az is, hogy nagyon kevés közöttük a független kiadó. Az már csak a hab a tortán hogy az AranyKönyv 2019 szavazáson a legsikeresebb 50 szórakoztató irodalmi könyvből 26 álomgyári.

Milyen távra tervez?

– Nagyon hosszú távra. Szeretném, ha akár a gyermekeim is aktív szerepet vállalnának majd a cégnél. Persze csak ha ők is szeretnének.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Nincs szakmai bakancslistám. Mindenből egy kicsit több: több eladás, több könyv, több bolt. Jelenleg három könyvesboltot üzemeltetünk, Budapesten, Debrecenben és Szegeden már nyitottunk, de szeretnénk bővíteni a számukat további nagyvárosokban is. Sokat áldozunk a fejlesztésre, a webshopunk folyamatos megújítására, a megjelenő könyveink számát is növeljük. 2012-ben még csak 5 könyvünk jelent meg, idén legalább 100 új cím. A terveink között szerepel az is, hogy szélesítsük a repertoárunkat. Egyre több mesekönyvünk és thrillerünk jelenik meg a romantikus regényeink mellett.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Több embert is mondhatnék, de két meghatározó személy volt eddig az életemben: Az egyik Sas István tanár úr, aki azt tanította meg nekem a főiskolán, hogy aki képes valami mást, egyedit létrehozni, az tud eladni. A nagyapámtól pedig a kritikus gondolkodást tanultam. Akárhány üzleti ötlettel mentem oda hozzá, soha nem mondta azt, hogy a terv rossz, hanem elkezdett kérdezgetni. Néhány kérdés után mindig kiderült, hogy mégsem annyira jó az ötlet. Ezt a módszert azóta is használom, saját magam felé is. Ha támad egy új ötletem, felteszem magamnak azokat a kérdéseket, amelyeket ő tenne fel nekem.

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

– Azt gondolom, hogy Magyarországon még bőven van lehetőségünk, egyelőre nem célunk a nemzetközi terjeszkedés. Inkább több új olvasót akarunk elérni, igyekszünk bővíteni az olvasás iránt érdeklődők számát.

Mibe fektetne be? Gondolkodik új vállalkozáson?

– Nem, a könyvkiadáson belül még bőven van fejlődési lehetőség.

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti partneri kapcsolatait?

– Az emberi oldalát próbálom megfogni a kapcsolatoknak. Szinte baráti viszony alakult ki a partnerekkel. A szerződéseken túlmutató korrektségre törekszem.

Mire sajnálja az idejét?

– Csak a túl hosszú megbeszélésekre, melyek fél óránál hosszabbra nyúlnak. Egyébként semmire, ami az üzlettel, a könyveinkkel kapcsolatos.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– A marketingre és a dolgozókra. Úgy érzem, a jó marketing és az elégedett, szinte családdá összekovácsolódott munkatársi csapat segítik leginkább a fejlődést.

Milyen célra, kiknek adakozna?

– A Peter Cerny Alapítványt, a koraszülött gyermekek segítésére és megmentésére létrehozott szervezetet tavaly is nagyobb összeggel támogattuk.

Mivel töltődik fel? Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Az, ha családommal lehetek. Van egy egyéves kisfiam és egy 3 és fél éves kislányom. Minél több időt próbálok velük tölteni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 15:40:00
Az ingatlan.com májusi adatai, valamint az aktuális hazai ingatlanpiaci trendek alapján a money.hu összegyűjtötte, hol lehet érdemes most nyaralót vásárolni, és hogyan finanszírozható akár hitelből is egy balatoni víkendház.
2024-05-29 15:10:00
2024 I. negyedévének végén 56 ezer forint volt a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, ez az összeg az előző negyedévi átlagot 7 százalékkal, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal haladja meg – tájékoztatott a jegybank.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS