Dr. Bajcsay Gergely: Az ügyvédi szolgáltatási szektort is érinteni fogja a jövőben a robotizáció

Szerdahelyi Csaba  |  2020. 09. 21., 10:00

A technikai fejlődés és az országhatárok lebomlásával lehetősége van a mikro, kis és közepes méretű szolgáltató irodáknak is nemzetközi kapcsolati hálók kialakítására – mondta az Üzletemnek dr. Bajcsay Gergely ügyvéd.

Dr. Bajcsay Gergely szerint mindig inspiráló mások történeteit hallgatni és azokból tanulni. Érdekes lenne például azt is megtudni, hogy húsz év múlva miként néz majd ki az ügyvédi pálya. Sok minden változni fog, de az biztos, hogy mindig szükség lesz egy kellő kitekintéssel rendelkező specialistára, ügyvédre. Gergely terveiről is olvashat az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 209. interjújában.

Mit tart karrierje csúcsának?

– Mind a belső működésünk, mind az ügyfelek irányába történő szolgáltatásnyújtásunk kapcsán a 2020 tavaszán bekövetkezett Covid-19 időszak kezelését tartom a karrierem eddigi csúcsának. Az ügyfelek irányában a kijárási korlátozások kapcsán felmerült ügykezelési nehézségek digitális eszközökkel való áthidalása volt számomra meghatározó, mert ezekkel a megoldásokkal tudtunk olyan helyzetben segíteni, amikor sokan nem számoltak azzal, hogy tudnának haladni a jogi ügyeikkel. Ilyenek voltak az ügyfélkapuval rendelkező állampolgárok számára biztosított AVDH e-aláírás alkalmazása cégeljárásban, vagy egy Skype hívás keretében lefolytatott távazonosítással történő ellenjegyzéssel az ingatlan ügylet elősegítése. A belső folyamatainkban is indukáltak pozitív változását a nyilvánvaló nehézségek és a bizonytalanság, mert olyan fejlesztéseket, iránykereséseket kényszerített ki a működésünk kapcsán, ami egy klasszikusan konzervatívabb szolgáltatási szegmensben szerintem érdekes lehet, így az ügykezelési, ügyfél kapcsolattartási, vagy ügyféligény felmérés területén alkalmazott rendszerek kapcsán tett lépéseinket annak gondolom.

Milyen távra tervez?

– Hosszabb távra, de mivel tervezésről beszélünk, így érdemes véleményem szerint azon elgondolkodni, hogy mit is hozhat a jövő, hogyan is nézhet ki hosszútávon a szektor környezete.   Ugyan ez jelenleg csak találgatás és talán inkább sci-fi kategória, de szerintem az ügyvédi szolgáltatási szektort is érinteni fogja a jövőben a robotizáció, a folyamatok automatizálása iránti igény és így nehéz megjósolni, hogy hogyan is fog kinézni egy ügyvédi praxis 20 év múlva és abban milyen szerepet tölt majd be az ügyvéd. Ugyanakkor azt gondolom, hogy érdemes figyelni a folyamatokat és fejleszteni, mert technikai oldalon minden bizonnyal nagy változások lehetnek hosszabb távon. Mindazonáltal persze azt is látni kell, hogy az élet kiszámíthatatlansága számtalan olyan váratlan helyzetet hozhat, amit nem lehet előre modellezni és amelynek a megítélésére mindig szükség lesz egy kellő kitekintéssel rendelkező specialistára, ügyvédre, legyen körülötte bármilyen is a jogalkalmazás technikai környezete.  

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Azt gondolom, hogy a technikai fejlődés és az országhatárok lebomlásával lehetősége van a mikro, kis és közepes méretű szolgáltató irodáknak is nemzetközi kapcsolati hálók kialakítására, így ez az az irány, amit felírtam a listámra, mert ez korábban a nemzetközi franchise-ok privilégiuma lehetett leginkább.  

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Minden egyes állomáson nagyon sokat tanultam akár a vezetési stílusról, akár a rendszerépítésről, a rendszerek alkalmazásáról, de legtöbbet az első munkahelyemen édesapám mellett tanultam a közjegyzői irodájában Dabason. A 2008-2009-es gazdasági válság idején kezdtem ott és meghatározó volt, hogy egyből olyan helyen kezdtem, ahol érdemben tapasztalhattam meg, hogy mi is az a tulajdonosi szemlélet, felelősségvállalás az alkalmazottakért. Azt gondolom, hogy komoly hatása van a mintáknak az életünkben és nem mindegy, hogy milyen mentalitást látunk mintaként a pályánk elején. Értékes tapasztalat volt, hogy hiába voltam pályakezdő a munkatársak irányában helyettesíteni kellett időnként Őt az irodai folyamatok koordinálásában, ami egyből felelősséget tett az ember vállára. Ez a tapasztalat meghatározó volt onnantól kezdve, bárhol is dolgoztam.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Szerintem fontos a feladatokat a lehetőségekhez mérten azok kontextusában bemutatni, megmutatni a mögötte zajló történetet. Ki, mi, miért fontos, az adott ügyben miért küzdünk, milyen értéket tudunk adni ezzel az ügyfelünknek. Belső „HR” szempontból pedig érdemes és hasznos kérdezni, véleményt kérni, célokat megfogalmaztatni és a szakmai érdeklődési körökkel kapcsolatosan informálódni, hogy saját kereteinken belül tudjunk adni játékteret a munkatársaknak a kiteljesedésre.  

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Nagyon szeretem az épületeket, így épületeket szívesen terveznék, de érdekesnek gondolom a vizuális kommunikációt és a marketinget is.   

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Üzleti reggeli közösségbe járok minden szerdán, illetve nagyon szeretek eltérő területeken dolgozó üzletemberekkel beszélgetni. Mindig érdekes, és inspiráló mások történeteit hallgatni, vagy azt megvizsgálni, hogy egy-egy történet mögött milyen üzleti mintát, modult lehet felfedezni, amiből ötleteket lehet meríteni, vagy akár implementálni a megoldásokat a jogi szolgáltatások területére.

Mire sajnálja az idejét?

– Nehéz kérdés, mert sok esetben csak utólag derül ki valamiről, hogy felesleges időtöltés volt. Mind a célzott időtöltésnek, mind a kikapcsolódásnak megvan a maga funkciója a mindennapokban. Ha egy konkrétumot kell megjelölni akkor azt mondanám, hogy a strukturálatlan meetingek sajnos sokszor valóban időpocsékolások lehetnek.

Mivel lehet felbosszantani?

– Az indokolatlan trehánysággal.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Bármi olyat, amivel érzem, hogy az adott ember(ek)nek segítek vagy örömet okozok.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Azt tapasztalom, hogy leginkább akkor tudunk másoknak segíteni hogyha mi magunk rendben vagyunk, így ha valamire nekem vagy leginkább a környezetemnek észszerűen szüksége van, arra nem sajnálom, és szívesen segítek. 

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– A jó társaság. A havas hegycsúcsok látványa snowboardozáskor. A Balaton hullámzása. A tenger morajlása. A Duna melletti futás a Margit-szigeten. Köredzés a kedvenc termemben. Egy pohár jéghideg pezsgő. Vagy a könyv, amivel új látásmódokat értek, tanulok meg.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS