Antal Gyula: Mindig a felkérések találtak meg a különféle pozíciókra

2021. 05. 21., 13:15

A fontos dolgokra kell fókuszálni, az időt nem szeretem felhígult maratoni, önismétlő megbeszélésekre szánni – mondta az Üzletemnek Antal Gyula, a Syngenta zöldség vetőmag ágának vezetője Magyarországon, Bulgáriában, Romániában és Moldovában.

Antal Gyula (58) öt esztendeje négy ország – Magyarország, Bulgária, Románia és Moldova – zöldség vetőmag üzletágának vezetőjeként dolgozik a világ egyik legnagyobb agrárvállalatánál. Az okleveles kertészmérnök végzettségű szakember néhány, termelésben eltöltött év után még a 1990-es évek elején csatlakozott a Syngenta csapatához, ahol máig dolgozik. Antal Gyula és csapata kitűnő zöldség vetőmagokkal látja el a hazai gazdálkodókat, a termények aztán a hazai és európai háztartások konyháira kerülnek. Következzen az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 288. interjúja!

Mit tart karrierje csúcsának?

– A világ vezető agrárvállalatai közé tartozó Syngenta zöldség üzletága már több mint 150 éves múltra tekint vissza, Magyarországon pedig már 34 esztendeje zajlik zöldségfajták és hibridek nemesítése. Az innen kikerülő paradicsom, káposzta, karfiol és csemegekukorica fajtákat a világ számos pontján nagy sikerrel termesztik a gazdálkodók. A nemzetközi háttér révén pedig számos olyan új fajtát mutattunk be az elmúlt években magyar termelőkön keresztül a fogyasztóknak, amelyek igencsak keresettek az áruházakban. Jómagam jelenleg négy ország – Magyarország, Bulgária, Románia és Moldova – zöldség vetőmag üzletágát irányítom a Syngentánál. Ez a karrierem eddigi csúcsa. Egyébként nem vagyok klasszikus értelemben vett karrierista, mindig a felkérésék találtak meg a különféle pozíciókra. A dél-kelet-európai régió ilyen összetételben különleges kihívást jelent, hiszen eltérő megközelítések, teljesen különböző piacok, más-más nemzeti habitusok között kell a Syngenta zöldség vetőmagjait minél szélesebb körben ismertté tenni. Ez nagyon izgalmas kihívás számomra és a csapatom számára is.

Milyen távra tervez?

– A jelenlegi munkámban nyugdíjas koromig tervezek, ez még 8 évet jelent. De már elkezdtem terveket szövögetni, hogy utána mi lesz. Aktív üzleti munkát végzek, nem is tervezem, hogy azt követően leállnék.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Nincs klasszikus értelemben vett bakancslistám, inkább konkrét célkitűzéseink vannak. Magyarországon jelenleg egy izgalmas kampánnyal vezetünk be a piacra egy sötétlila színű, rendkívül különleges ízű paradicsomot. A YoomTM a holland Syngenta nemesítése, de magyar termelő, az alföldi Trivega Kft. szakembereinek jóvoltából kerül a háztartásokba.  Nagyon szeretném, ha a többi országban is olyan eredményeket tudnánk felmutatni ezzel kapcsolatban, mint hazánkban. 

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Szüleimnek nagyon sokat köszönhetek: felneveltek és elindítottak az életben. Szakmai értelemben pedig az első főnökömtől, Sipos Zoltántól tanultam a legtöbbet. Munkásságát fémjelzi, hogy Magyarországra hozta a Syngenta zöldség üzletágát. Tíz évig dolgoztunk együtt, vezetői kvalitásai, a munkához való hozzáállása, precizitása példaértékű volt számomra. Sajnos ma már nincs közöttünk.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Elsősorban azzal, hogy nagy autonómiát adok számukra a kitűzött elvárások és célok mentén. Mindenki számára megadom a lehetőséget, hogy a kreatív ötleteit, szakmai elképzeléseit a közös célok mentén megvalósíthassa.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– A gasztronómia nagyon érdekel és közel áll hozzám. Ha nem dolgozom, akkor szívesen főzök, kísérletezek, autodidakta módon tanulok. Van egy titkos tervem, amely ezt a hobbit idővel magasabb szintre helyezhetné.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– A kapcsolatépítés elsősorban a szakmán belülre korlátozódik, új ismeretségeket elsősorban a konferenciákon, üzleti utakon, partnertalálkozókon kötök. Igyekszem megismerni az üzleti partnerek emberi oldalát is, és magamról is beszélek ilyen alkalmakkor. Azt vettem észre, hogy az üzletfeleink szeretik és értékelik ezeket a beszélgetéseket.

Mire sajnálja az idejét?

– Semmitől nem sajnálom az időmet, ami szakmámhoz kapcsolódik, a céltalan mellébeszélést viszont elpocsékolt időnek tartom. Azt gondolom, hogy a fontos dolgokra kell fókuszálni, az időt nem szeretem felhígult maratoni, önismétlő megbeszélésekre szánni.

Mivel lehet felbosszantani?

– Hozzá nem értő emberek megnyilvánulásaival szakmai kérdésekben, legyen az egészségügy, mezőgazdaság vagy valamilyen tudományos kérdés. A világ a közösségi média adta lehetőségekkel kinyílt mindenki számára, sajnálatos módon ez nemcsak az információszerzést könnyítette meg, de a véleménynyilvánítást is. Nagyon felbosszant, ha valakinek mindenféle megalapozott tudás nélkül „nagy a hangja”.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Jelenleg is vállalok önkéntes munkát: lakóhelyem, a csodálatos Tisza-tó a szívügyem, így segítek különféle programok lebonyolításában, és részt veszek olyan programokon, ahol a környék rendbetétele, a környezetünk megóvása a cél. Legutóbbi például zsákokkal felszerelkezve gyűjtöttük a szemetet a tó körül. 

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Semmire nem sajnálom, ami minőséget képviselem, legyen szó élelmiszerekről, borokról, kikapcsolódási lehetőségekről. Kevesebbet vásárlok, de az feltétlenül képviseljen minőséget.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– A gasztronómia és a vendéglátás. Folyamatosan képzem magam, igyekszem új területeket felfedezni a fine dining területén. Ebbe beleértem az ételek elkészítését és utazásaink során minőségi éttermek felfedezését is. Maga a főzés, a hozzá kapcsolódó tálalás a családom, barátaim számára mindig kikapcsol és feltölt. Remélhetőleg egyszer, a nem túl távoli jövőben, kipróbálhatom magam komolyabban is ezen a területen.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS