Vállalkozás indításakor jobb, ha nem a barátodra hallgatsz

2021. 04. 02., 10:00

Fokozatosan romlik Magyarországon az újonnan létrejövő vállalkozások túlélési aránya, közel minden harmadik cég az első öt évben elbukik. Ennek sokszor az az oka, hogy bár a fiatal vállalkozójelölteknek még nincs elegendő piaci tapasztalata, kapcsolatrendszere és vevői ismerete, a szakemberek segítsége helyett mégis legtöbben barátaik, ismerőseik véleményét kérik ki az üzleti jellegű kérdésekben. A vállalkozások hosszú távú sikere tehát azon is múlik, hogy felismerjék szakmai korlátaikat, hiányosságaikat, és tapasztalt üzleti tanácsadókhoz forduljanak, mert az innovatív ötlet bár felkelti a vállalkozás iránt az érdeklődést, a szakmai tudás és tervezés adja az alapját az eredményes működésnek – javasolják a K&H szakértői, valamint Balogh Péter, a Cápák között üzleti show-műsor egyik befektetője.

Az Opten 2020-as adatai alapján Magyarországon fokozatosan emelkedik a kezdeti években elbukó vállalkozások aránya: jelenleg 70 százalékuk éri el a cégszempontból kritikus ötéves működési kort. Sok múlik ezért a megfelelő induláson. Balogh Péter, a Cápák között üzleti show-műsor egyik tapasztalt befektetője úgy véli, hogy egy vállalkozó első, kulcsfontosságú feladata megtalálni és megismerni az ügyfelet, hogy kiderüljön, mi az, amire valóban szüksége van. Ez alapján lehet ugyanis reálisan megtervezni, milyen irányba érdemes tovább haladni a termék vagy szolgáltatás fejlesztésével és megvalósításával. A ma már sikeres angyalbefektető emellett a saját korlátok felismerését hangsúlyozza:

„Az első három ötlet, amikbe fiatalon vágtam bele, más-más okok miatt, de kudarcba fulladt. Ezeknek a tanulságaiból kiindulva viszont mindig egyre jobban meg tudtam valósítani azt, amit akartam. Meggyőződésem, hogy a fiatal vállalkozók sikerének kulcsa abban is rejlik, hogy mihez kezdenek a kudarccal, az első sikertelenségből felállva ugyanis a második ötletnek már sokkal nagyobb esélye van arra, hogy befusson. Ezt a – hiányosságainkat felismerni, másoktól tanulni és a kudarcból sikert kovácsolni – folyamatot tudják ma már nagymértékben felgyorsítani az induló vállalkozásokat és ifjú tehetségeket segítő mentorok.” 

A gyakorlat azonban egyelőre azt mutatja, hogy van még hova fejlődni a szakmai segítség elfogadásában. A műsor harmadik évadjába jelentkező vállalkozók 60 százaléka jelezte ugyanis azt, hogy az ötlete megvalósításakor kikérte barátai véleményét, de alig több mint negyedük (28 százalék) fordult üzleti tanácsadóhoz. Csupán a barátok véleményére alapozni a kezdő vállalkozás jövőjét azonban nem a legjobb stratégia, hiszen ők nem minden esetben tudnak és akarnak objektív meglátásokkal, kritikával szolgálni. Érdemes kikérni a szakemberek véleményét tehát, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbb módját a hasznos, építő és elfogulatlan visszajelzéseknek.

„Számos ingyenes és jól működő lehetőség van az ügyféligények felmérésére. Ilyenek például az online kérdőívek, a szolgáltatás vagy termék prototípusának tesztelése valós ügyfelek által, valamint ma már mobiltelefonos alkalmazások is rendelkezésre állnak. Tudjuk, hogy kezdő vállalkozóként nem könnyű feladat megtalálni a legoptimálisabb megoldásokat, ezért is hoztuk létre az uzletetide.hu oldalt, ahol számos tartalom segít a vállalkozásindítás kezdő lépéseiben. Mindemellett bátran fordulhatnak szakértőinkhez az ügyféligények felmérésével, az ötlet validálásával és az üzleti terv elkészítésével kapcsolatos kérdéseikkel is a vállalkozók” – árulta el Kökény Roland, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

Az üzleti műsorba jelentkezők 60 százaléka gondolja azt, hogy különleges ötlete van, mégis sokan befektetés nélkül távoznak. Ez a való életben sincs másként. „Azt látjuk, hogy azok a fiatal cégek tudnak hosszú távon fennmaradni, amelyek jól átlátható üzleti tervvel rendelkeznek, ami magába foglalja a potenciális vevőkör megismerését és igényeinek folyamatos monitorozását, illetve pénzügyileg átgondolt, jövedelmező tevékenységet készülnek megvalósítani. Az innovatív ötlet kelti fel az érdeklődést a vállalkozás iránt, de a szakmai tudás és tervezés az, ami hosszú távon fenntartja a sikeres működést. Egyik sem élhet tehát a másik nélkül” – foglalta össze a tanulságokat Kökény Roland.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-19 06:30:00
A bankok azonnal ki akarják használni az állami támogatással jövőre induló új kölcsönöket: a munkáshitel már a januári nyitáskor igényelhető lesz, és falusi lakásfelújítási hitelt is több pénzintézet kínálja majd – derül ki a Bank360.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS