Tízezreket spórolhatunk, ha saját helyett az autómegosztást választjuk

Tízezreket spórolhatunk, ha saját helyett az autómegosztást választjuk
2021. 11. 18., 18:28

A GreenGo kiszámolta, hogy sok esetben jobban megéri az e-carsharing a saját autó fenntartásánál Budapesten. Bár a kormány hétfőn 3 hónapra 480 forintban maximalizálta a 95-ös benzin árát, nem csak a közel 500 forintos, kritikus benzinár miatt éri meg jobban a közösségi autózás, de tény: a magasabb üzemanyagár is hozzájárul ahhoz a havi, akár százezer forintos összköltséghez, aminek az autóhasználók sokszor a mélyére sem néznek.

A városi lakosok számára kb. 7500 km, vagy azalatti éves használat esetén jobban megéri a carsharing használata – derül ki a GreenGo számításaiból. A pontos adatok természetesen a közlekedési szokásoktól, az összehasonlított autó korától, méretétől is függenek. Az alábbiakban konkrét példákkal illusztrálva három képzeletbeli személy és két hipotetikus, ugyanakkor realisztikus élethelyzet mutatja be, hogy mi éri meg jobban: az autómegosztás vagy a saját autó fenntartása.

Zita – egy saját, régebbi, 2007-es Volkswagen Polo tulajdonosa.

Kálmán – hitelre vásárolt 2017-es Toyota Yaris-tulajdonos.

Gábor – nincs saját autója, GreenGo-val közlekedik Budapesten.

A számítás költségeiben a lehetséges összes kiadás benne van: a kötelező biztosítástól az adókon át az olajcseréig, a tisztítás, az üzemanyag (a mostani, 480 forinton maximalizált benzinárral számolva), a parkolás díjain át a cascóig, illetve az éves értékvesztésig, a hiteles autónál még a törlesztőösszeget is beleszámítva, hiszen ezek mind hozzáadódnak a saját autó fenntartásainak költsége, nem csupán az üzemanyag díja. Így adódik össze a teljes, évenkénti összköltség, amelyet utána havi és kilométer alapú bontásban is jól mutatja a különbségeket.

Napi autózók is százezreket spórolhatnak

Első élethelyzet – napi, átlagosan 14 km megtétele, nemcsak munkanapokon, hanem hétvégén is (70-30 százalékos megoszlással)

 

Zita

Kálmán

Gábor (GreenGo)

Összes megtett táv/év

4 968 km

4 968 km

4 968 km

Összes költség/év

1 092 314 forint

1 320 089 forint

908 440 forint

Összes költség/hó

91 026 forint

110 007 forint

75 703 forint

Összes költség/km

220 forint

266 forint

183 forint

Ebben a szituációban az elképzelt közlekedők városon belül 7 km-re laknak a munkahelyüktől és minden nap autóval járnak dolgozni, hétvégenként pedig átlagosan 15-30 km-nyi távolságot tesznek meg szintén autóval.  Az átlagos napi 14 km megtételével, 480 forintos benzinárral és a többi költséggel számolva az autómegosztás messze a legköltséghatékonyabb megoldás a saját autó fenntartásához képest.

Második élethelyzet – heti 2-3 autóhasználat, kiegészítve tömegközlekedéssel és kisebb távokon gyaloglással (hétvégi-hétköznapi használat aránya 50-50 százalék)

 

Zita

Kálmán

Gábor (Greengo)

Összes megtett táv/év

3900 km

3900 km

3900 km

Összes költség/év

712 178 forint + BKK bérlet/jegy

939 250 forint + BKK bérlet/jegy

408 680 forint + BKK bérlet/jegy

Összes költség/hó

59 348 Forint + BKK bérlet/jegy

78 271 Forint + BKK bérlet/jegy

34 057 Forint + BKK bérlet/jegy

Összes költség/km

183 forint

241 forint

105 forint

A második esetben a közlekedőink sokkal tudatosabbak és rugalmasabbak: nem a kényelem az első nekik: vannak napok, amikor autóba ülnek, és vannak, amikor a BKK-t vagy éppen a biciklizést választják. Ők azok, akik a GreenGo szerint az ideális városiak: úticélhoz és alkalomhoz választanak maguknak közlekedési eszközt, figyelembe véve a budapesti élhetőség szempontjait. A táblázatból kiderül, hogy heti 2-3 autóhasználat mellett (itt is átlag alkalmankénti 14 km megtételével számolva) a közösségi autómegosztás éri meg jobban, közel a fele a benzines sajátautóhasználati összegnek.

Ebben az élethelyzetben a költségekhez még hozzájön a BKK bérlet vagy jegy(ek) ára. Természetesen itt is a saját autóval rendelkezők esetében az összes, fent már említett költség szerepel.

Vajon mikortól érheti meg a saját autó fenntartása?

Harmadik élethelyzet – napi 20-22 km megtétele, alkalomszerűen hétvégi kiruccanásokkal

 

Zita

Kálmán

Gábor (GreenGo)

Összes megtett táv/év

7884 km

7884 km

7884 km

Összes költség/év

1 166 597 forint

1 393 391 forint

1 252 420 forint

Összes költség/hó

97 216 forint

116 116 forint

104 368 forint

Összes költség/km

169 forint

202 forint

182 forint

 

A harmadik élethelyzetben a szereplőink távolabb laknak a munkahelyüktől az ő esetükben a saját autó lehet az a megoldás, amivel időveszteség nélkül tehetnek meg nagy távolságot. Peremkerületekben élők, vagy a főváros két nagyon távoli pontján élők és dolgozók az elképzelt szituáció főszereplői. A táblázat jól szemlélteti, hogy csak hosszabb távokon, így napi 20-22 km megtétele után kifizetődő saját autót fenntartani és ebben a helyzetben is a hitelre vásárolt, újabb autó a legköltségesebb a három verzióból.

Megéri ragaszkodni mégis a saját autóhoz?

Egy saját autó kihasználtsága átlagosan nagyságrendileg 3-4 százalék, az idő döntő többségében csak áll, ezzel parkolóhelyeket foglalva másoktól. Ezzel szemben egy közösségi autó akár 5-10 saját autót is ki tud váltani a forgalomban. Nem csupán abban van jelentősége a carsharingnek, hogy élhetőbbé teszi a városi közlekedést, hanem abban is, hogy ha a budapestiek a saját autó tulajdonlása helyett rugalmasan használják az itt elérhető közlekedési formákat a carsharingtől a BKK-n át a biciklizésig, akkor az a saját pénztárcájuknak is jobb.

„Sokan csak benzinköltséggel számolnak, amikor a saját autóval kapcsolatos kiadásaikra gondolnak – pedig ez messze marad a valóságtól, a benzinköltség az összes felmerülő költség csupán 10-30 százaléka. Ráadásul autójuk az idő 96-97 százalékban kihasználatlanul áll. Ezzel szemben a GreenGo elektromos autók használatával nem csak sok esetben a pénztárcánknak teszünk jót, hanem ne felejtsük, hogy a környezetünket is kevésbé terheljük” – mondja Ádám Boglárka, a GreenGo ügyvezetője, aki szerint egyre többen ismerik fel, hogy nem a birtoklás oldja meg a jövő közlekedését.

„Öt éve vagyunk a piacon, jelenleg 320 elektromos autónk fut Budapesten, idén 8 négyzetkilométerrel kijjebb húztuk a zónahatárainkat. Lépésről lépésre teszünk azért, hogy az elektromos autózás és a carsharing egy valós alternatíva legyen a fővárosi közlekedők fejében”.

(Fotó: GrrenGo)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-19 06:30:00
A bankok azonnal ki akarják használni az állami támogatással jövőre induló új kölcsönöket: a munkáshitel már a januári nyitáskor igényelhető lesz, és falusi lakásfelújítási hitelt is több pénzintézet kínálja majd – derül ki a Bank360.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS