Tízezreket spórolhatunk, ha saját helyett az autómegosztást választjuk

Tízezreket spórolhatunk, ha saját helyett az autómegosztást választjuk
2021. 11. 18., 18:28

A GreenGo kiszámolta, hogy sok esetben jobban megéri az e-carsharing a saját autó fenntartásánál Budapesten. Bár a kormány hétfőn 3 hónapra 480 forintban maximalizálta a 95-ös benzin árát, nem csak a közel 500 forintos, kritikus benzinár miatt éri meg jobban a közösségi autózás, de tény: a magasabb üzemanyagár is hozzájárul ahhoz a havi, akár százezer forintos összköltséghez, aminek az autóhasználók sokszor a mélyére sem néznek.

A városi lakosok számára kb. 7500 km, vagy azalatti éves használat esetén jobban megéri a carsharing használata – derül ki a GreenGo számításaiból. A pontos adatok természetesen a közlekedési szokásoktól, az összehasonlított autó korától, méretétől is függenek. Az alábbiakban konkrét példákkal illusztrálva három képzeletbeli személy és két hipotetikus, ugyanakkor realisztikus élethelyzet mutatja be, hogy mi éri meg jobban: az autómegosztás vagy a saját autó fenntartása.

Zita – egy saját, régebbi, 2007-es Volkswagen Polo tulajdonosa.

Kálmán – hitelre vásárolt 2017-es Toyota Yaris-tulajdonos.

Gábor – nincs saját autója, GreenGo-val közlekedik Budapesten.

A számítás költségeiben a lehetséges összes kiadás benne van: a kötelező biztosítástól az adókon át az olajcseréig, a tisztítás, az üzemanyag (a mostani, 480 forinton maximalizált benzinárral számolva), a parkolás díjain át a cascóig, illetve az éves értékvesztésig, a hiteles autónál még a törlesztőösszeget is beleszámítva, hiszen ezek mind hozzáadódnak a saját autó fenntartásainak költsége, nem csupán az üzemanyag díja. Így adódik össze a teljes, évenkénti összköltség, amelyet utána havi és kilométer alapú bontásban is jól mutatja a különbségeket.

Napi autózók is százezreket spórolhatnak

Első élethelyzet – napi, átlagosan 14 km megtétele, nemcsak munkanapokon, hanem hétvégén is (70-30 százalékos megoszlással)

 

Zita

Kálmán

Gábor (GreenGo)

Összes megtett táv/év

4 968 km

4 968 km

4 968 km

Összes költség/év

1 092 314 forint

1 320 089 forint

908 440 forint

Összes költség/hó

91 026 forint

110 007 forint

75 703 forint

Összes költség/km

220 forint

266 forint

183 forint

Ebben a szituációban az elképzelt közlekedők városon belül 7 km-re laknak a munkahelyüktől és minden nap autóval járnak dolgozni, hétvégenként pedig átlagosan 15-30 km-nyi távolságot tesznek meg szintén autóval.  Az átlagos napi 14 km megtételével, 480 forintos benzinárral és a többi költséggel számolva az autómegosztás messze a legköltséghatékonyabb megoldás a saját autó fenntartásához képest.

Második élethelyzet – heti 2-3 autóhasználat, kiegészítve tömegközlekedéssel és kisebb távokon gyaloglással (hétvégi-hétköznapi használat aránya 50-50 százalék)

 

Zita

Kálmán

Gábor (Greengo)

Összes megtett táv/év

3900 km

3900 km

3900 km

Összes költség/év

712 178 forint + BKK bérlet/jegy

939 250 forint + BKK bérlet/jegy

408 680 forint + BKK bérlet/jegy

Összes költség/hó

59 348 Forint + BKK bérlet/jegy

78 271 Forint + BKK bérlet/jegy

34 057 Forint + BKK bérlet/jegy

Összes költség/km

183 forint

241 forint

105 forint

A második esetben a közlekedőink sokkal tudatosabbak és rugalmasabbak: nem a kényelem az első nekik: vannak napok, amikor autóba ülnek, és vannak, amikor a BKK-t vagy éppen a biciklizést választják. Ők azok, akik a GreenGo szerint az ideális városiak: úticélhoz és alkalomhoz választanak maguknak közlekedési eszközt, figyelembe véve a budapesti élhetőség szempontjait. A táblázatból kiderül, hogy heti 2-3 autóhasználat mellett (itt is átlag alkalmankénti 14 km megtételével számolva) a közösségi autómegosztás éri meg jobban, közel a fele a benzines sajátautóhasználati összegnek.

Ebben az élethelyzetben a költségekhez még hozzájön a BKK bérlet vagy jegy(ek) ára. Természetesen itt is a saját autóval rendelkezők esetében az összes, fent már említett költség szerepel.

Vajon mikortól érheti meg a saját autó fenntartása?

Harmadik élethelyzet – napi 20-22 km megtétele, alkalomszerűen hétvégi kiruccanásokkal

 

Zita

Kálmán

Gábor (GreenGo)

Összes megtett táv/év

7884 km

7884 km

7884 km

Összes költség/év

1 166 597 forint

1 393 391 forint

1 252 420 forint

Összes költség/hó

97 216 forint

116 116 forint

104 368 forint

Összes költség/km

169 forint

202 forint

182 forint

 

A harmadik élethelyzetben a szereplőink távolabb laknak a munkahelyüktől az ő esetükben a saját autó lehet az a megoldás, amivel időveszteség nélkül tehetnek meg nagy távolságot. Peremkerületekben élők, vagy a főváros két nagyon távoli pontján élők és dolgozók az elképzelt szituáció főszereplői. A táblázat jól szemlélteti, hogy csak hosszabb távokon, így napi 20-22 km megtétele után kifizetődő saját autót fenntartani és ebben a helyzetben is a hitelre vásárolt, újabb autó a legköltségesebb a három verzióból.

Megéri ragaszkodni mégis a saját autóhoz?

Egy saját autó kihasználtsága átlagosan nagyságrendileg 3-4 százalék, az idő döntő többségében csak áll, ezzel parkolóhelyeket foglalva másoktól. Ezzel szemben egy közösségi autó akár 5-10 saját autót is ki tud váltani a forgalomban. Nem csupán abban van jelentősége a carsharingnek, hogy élhetőbbé teszi a városi közlekedést, hanem abban is, hogy ha a budapestiek a saját autó tulajdonlása helyett rugalmasan használják az itt elérhető közlekedési formákat a carsharingtől a BKK-n át a biciklizésig, akkor az a saját pénztárcájuknak is jobb.

„Sokan csak benzinköltséggel számolnak, amikor a saját autóval kapcsolatos kiadásaikra gondolnak – pedig ez messze marad a valóságtól, a benzinköltség az összes felmerülő költség csupán 10-30 százaléka. Ráadásul autójuk az idő 96-97 százalékban kihasználatlanul áll. Ezzel szemben a GreenGo elektromos autók használatával nem csak sok esetben a pénztárcánknak teszünk jót, hanem ne felejtsük, hogy a környezetünket is kevésbé terheljük” – mondja Ádám Boglárka, a GreenGo ügyvezetője, aki szerint egyre többen ismerik fel, hogy nem a birtoklás oldja meg a jövő közlekedését.

„Öt éve vagyunk a piacon, jelenleg 320 elektromos autónk fut Budapesten, idén 8 négyzetkilométerrel kijjebb húztuk a zónahatárainkat. Lépésről lépésre teszünk azért, hogy az elektromos autózás és a carsharing egy valós alternatíva legyen a fővárosi közlekedők fejében”.

(Fotó: GrrenGo)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-02-02 17:18:00
Az Országos Atomenergia Hivatal meghívására 2023. január 30-31. között hazánkba látogatott a finn nukleáris hatóság főigazgatója, Petteri Tiippana, valamint Janne Nevalainen projektigazgató.
2023-02-02 14:18:20
A már jól ismert folyamatok és a legújabb innovációk együttesen alakítják át a bankok működését. Az Accenture globális kutatása 10 trendet tart a legfontosabbnak 2023-ra a bankszektorban.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal meghívására 2023. január 30-31. között hazánkba látogatott a finn nukleáris hatóság főigazgatója, Petteri Tiippana, valamint Janne Nevalainen projektigazgató.