A GreenGo kiszámolta, hogy sok esetben jobban megéri az e-carsharing a saját autó fenntartásánál Budapesten. Bár a kormány hétfőn 3 hónapra 480 forintban maximalizálta a 95-ös benzin árát, nem csak a közel 500 forintos, kritikus benzinár miatt éri meg jobban a közösségi autózás, de tény: a magasabb üzemanyagár is hozzájárul ahhoz a havi, akár százezer forintos összköltséghez, aminek az autóhasználók sokszor a mélyére sem néznek.
A városi lakosok számára kb. 7500 km, vagy azalatti éves használat esetén jobban megéri a carsharing használata – derül ki a GreenGo számításaiból. A pontos adatok természetesen a közlekedési szokásoktól, az összehasonlított autó korától, méretétől is függenek. Az alábbiakban konkrét példákkal illusztrálva három képzeletbeli személy és két hipotetikus, ugyanakkor realisztikus élethelyzet mutatja be, hogy mi éri meg jobban: az autómegosztás vagy a saját autó fenntartása.
Zita – egy saját, régebbi, 2007-es Volkswagen Polo tulajdonosa.
Kálmán – hitelre vásárolt 2017-es Toyota Yaris-tulajdonos.
Gábor – nincs saját autója, GreenGo-val közlekedik Budapesten.
A számítás költségeiben a lehetséges összes kiadás benne van: a kötelező biztosítástól az adókon át az olajcseréig, a tisztítás, az üzemanyag (a mostani, 480 forinton maximalizált benzinárral számolva), a parkolás díjain át a cascóig, illetve az éves értékvesztésig, a hiteles autónál még a törlesztőösszeget is beleszámítva, hiszen ezek mind hozzáadódnak a saját autó fenntartásainak költsége, nem csupán az üzemanyag díja. Így adódik össze a teljes, évenkénti összköltség, amelyet utána havi és kilométer alapú bontásban is jól mutatja a különbségeket.
Napi autózók is százezreket spórolhatnak
Első élethelyzet – napi, átlagosan 14 km megtétele, nemcsak munkanapokon, hanem hétvégén is (70-30 százalékos megoszlással)
|
Zita |
Kálmán |
Gábor (GreenGo) |
Összes megtett táv/év |
4 968 km |
4 968 km |
4 968 km |
Összes költség/év |
1 092 314 forint |
1 320 089 forint |
908 440 forint |
Összes költség/hó |
91 026 forint |
110 007 forint |
75 703 forint |
Összes költség/km |
220 forint |
266 forint |
183 forint |
Ebben a szituációban az elképzelt közlekedők városon belül 7 km-re laknak a munkahelyüktől és minden nap autóval járnak dolgozni, hétvégenként pedig átlagosan 15-30 km-nyi távolságot tesznek meg szintén autóval. Az átlagos napi 14 km megtételével, 480 forintos benzinárral és a többi költséggel számolva az autómegosztás messze a legköltséghatékonyabb megoldás a saját autó fenntartásához képest.
Második élethelyzet – heti 2-3 autóhasználat, kiegészítve tömegközlekedéssel és kisebb távokon gyaloglással (hétvégi-hétköznapi használat aránya 50-50 százalék)
|
Zita |
Kálmán |
Gábor (Greengo) |
Összes megtett táv/év |
3900 km |
3900 km |
3900 km |
Összes költség/év |
712 178 forint + BKK bérlet/jegy |
939 250 forint + BKK bérlet/jegy |
408 680 forint + BKK bérlet/jegy |
Összes költség/hó |
59 348 Forint + BKK bérlet/jegy |
78 271 Forint + BKK bérlet/jegy |
34 057 Forint + BKK bérlet/jegy |
Összes költség/km |
183 forint |
241 forint |
105 forint |
A második esetben a közlekedőink sokkal tudatosabbak és rugalmasabbak: nem a kényelem az első nekik: vannak napok, amikor autóba ülnek, és vannak, amikor a BKK-t vagy éppen a biciklizést választják. Ők azok, akik a GreenGo szerint az ideális városiak: úticélhoz és alkalomhoz választanak maguknak közlekedési eszközt, figyelembe véve a budapesti élhetőség szempontjait. A táblázatból kiderül, hogy heti 2-3 autóhasználat mellett (itt is átlag alkalmankénti 14 km megtételével számolva) a közösségi autómegosztás éri meg jobban, közel a fele a benzines sajátautóhasználati összegnek.
Ebben az élethelyzetben a költségekhez még hozzájön a BKK bérlet vagy jegy(ek) ára. Természetesen itt is a saját autóval rendelkezők esetében az összes, fent már említett költség szerepel.
Vajon mikortól érheti meg a saját autó fenntartása?
Harmadik élethelyzet – napi 20-22 km megtétele, alkalomszerűen hétvégi kiruccanásokkal
|
Zita |
Kálmán |
Gábor (GreenGo) |
Összes megtett táv/év |
7884 km |
7884 km |
7884 km |
Összes költség/év |
1 166 597 forint |
1 393 391 forint |
1 252 420 forint |
Összes költség/hó |
97 216 forint |
116 116 forint |
104 368 forint |
Összes költség/km |
169 forint |
202 forint |
182 forint |
A harmadik élethelyzetben a szereplőink távolabb laknak a munkahelyüktől az ő esetükben a saját autó lehet az a megoldás, amivel időveszteség nélkül tehetnek meg nagy távolságot. Peremkerületekben élők, vagy a főváros két nagyon távoli pontján élők és dolgozók az elképzelt szituáció főszereplői. A táblázat jól szemlélteti, hogy csak hosszabb távokon, így napi 20-22 km megtétele után kifizetődő saját autót fenntartani és ebben a helyzetben is a hitelre vásárolt, újabb autó a legköltségesebb a három verzióból.
Megéri ragaszkodni mégis a saját autóhoz?
Egy saját autó kihasználtsága átlagosan nagyságrendileg 3-4 százalék, az idő döntő többségében csak áll, ezzel parkolóhelyeket foglalva másoktól. Ezzel szemben egy közösségi autó akár 5-10 saját autót is ki tud váltani a forgalomban. Nem csupán abban van jelentősége a carsharingnek, hogy élhetőbbé teszi a városi közlekedést, hanem abban is, hogy ha a budapestiek a saját autó tulajdonlása helyett rugalmasan használják az itt elérhető közlekedési formákat a carsharingtől a BKK-n át a biciklizésig, akkor az a saját pénztárcájuknak is jobb.
„Sokan csak benzinköltséggel számolnak, amikor a saját autóval kapcsolatos kiadásaikra gondolnak – pedig ez messze marad a valóságtól, a benzinköltség az összes felmerülő költség csupán 10-30 százaléka. Ráadásul autójuk az idő 96-97 százalékban kihasználatlanul áll. Ezzel szemben a GreenGo elektromos autók használatával nem csak sok esetben a pénztárcánknak teszünk jót, hanem ne felejtsük, hogy a környezetünket is kevésbé terheljük” – mondja Ádám Boglárka, a GreenGo ügyvezetője, aki szerint egyre többen ismerik fel, hogy nem a birtoklás oldja meg a jövő közlekedését.
„Öt éve vagyunk a piacon, jelenleg 320 elektromos autónk fut Budapesten, idén 8 négyzetkilométerrel kijjebb húztuk a zónahatárainkat. Lépésről lépésre teszünk azért, hogy az elektromos autózás és a carsharing egy valós alternatíva legyen a fővárosi közlekedők fejében”.
(Fotó: GrrenGo)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.