Sokkal többet várunk a magánegészségügyi szolgáltatóktól

Sokkal többet várunk a magánegészségügyi szolgáltatóktól
2023. 02. 02., 15:18

A magánegészségügyet választó magyarok sokkal többet várnak a szolgáltatóktól. Az Ipsos reprezentatív kutatása szerint a magyarok 28 százaléka elsősorban a szolgáltatás ár/érték aránya alapján dönti el, melyik magánegészségügyi vállalkozáshoz forduljon, ám átlagosan csupán 18 százalékban tartják megfizethetőnek a legismertebb hazai intézmények szolgáltatásait.

Mi alapján választanak a betegek magánegészségügyi szolgáltatót mit várnak el, mennyire tartják reálisnak az árakat – ezekre a kulcsfontosságú kérdésekre kereste a választ egy friss, a betegbarát projekt számára készített kutatás, amely a magánegészségügyi szektor szereplőit vizsgálta a betegek szempontjából.

„Ez az első átfogó, országos reprezentatív kutatás arról, hogy pontosan mire számítanak a páciensek a magánszolgáltatóknál. Ez azért lényeges, mert mostanáig hiányzott az iránytű, ami megmutatta volna, mi alapján választanak szolgáltatót és mit tartanak az ellátás során igazán fontosnak laikus és nem orvosszakmai szempontokból. Más szóval nem sokat tudtunk arról, mitől lesz az egészségügyi ellátás betegbarát. A magánegészségügyi vállalkozások eddig jellemzően azt kommunikálták, hogy megbízható, szakszerű, magas színvonalú ellátást kínálnak, ám a felmérés során arra kerestük a választ, elegendőnek tartják-e ezt a páciensek. Nagyon úgy tűnik, hogy nem” – kommentálta az eredményeket Vaszary Ádám, a betegbarát projekt ötletgazdája, alapítója.

A kezdeményezés célja egy olyan minősítési rendszer kialakítása, amellyel a betegek számára fontos paraméterek mentén lehet értékeli a magánegészségügyi szolgáltatókat.

Beszédes eredmények

Az Ipsos által készített felmérésből ugyanis kiderül, hogy a hazai lakosság szerint a legismertebb magánegészségügyi szolgáltatók nem fordítanak kellő figyelmet több fontos szempontra. Az egyik, hogy ügyfeleik megfizethetőnek tartsák a szolgáltatásaikat. A páciensek természetesen az ár/érték arányt jelölték meg a fő döntési szempontnak, amely alapján kiválasztják szolgáltatójukat. Ez szerepel az első helyen 28 százalékuknál. Amikor azonban arról kérdezték őket, hogy az általuk ismert legnagyobb magánegészségügyi intézmények közül mely szolgáltatásait tartják megfizethetőnek, kiderült, hogy mindössze 18 százalékban tartják méltányosnak az árakat. Ez az eredmény arra utal, hogy hiába tartják jobbnak a magánellátást az államinál, a magas költségek miatt vonakodva fordulnak magánszolgáltatóhoz.

A konkrét eredmények szerint a legjobban teljesítő Synlab Labordiagnosztika a 100-as értékelésű skálán 38 százalékot ért el megfizethetőség alapján, ám ezután óriási szakadék következik. Az Affidea és az Szent Magdolna Magánkórház 24-24 százalékot ért el, az intézmények jó része elmaradt a 20 százalékos aránytól.

Lehangoló számok

Meglepő eredménye a felmérésnek az is, hogy a páciensek szerint milyen kevés figyelmet fordítanak a legismertebb magánegészségügyi vállalkozások a megfelelő betegközpontú kommunikációra. A válaszadók 11 százaléka számára fő szempont a magánegészségügyi szolgáltató választásánál, hogy hol tájékoztatják a legérthetőbben, a legegyszerűbben az adott problémáról, betegségeikről és a teendőikről. Ezen a téren kiábrándító számokat hozott a felmérés: a páciensek alaposan lepontozták a kutatott intézmények kommunikációs teljesítményét. A 100-as skálán átlagosan mindössze mindössze 30,8 pontot kaptak. A legjobban teljesítők – az Emineo Magánkórház (44 pont), a Smart Hospital (38 pont), a Szent Magdolna Magánkórház (37 pont) és a Synlab Labordiagnosztika (36 pont) – sem érték el az 50 pontot.

Kérdés volt a kutatásban az is, hogy az érintettek a döntő szempont mellett milyen más tényezőket vesznek figyelembe a magánegészségügyi szolgáltató kiválasztásnál. Itt is az ár/érték arány áll az első helyen, a megkérdezettek 68 százalékának ugyanis ez a másodlagos szempontja. A második helyen 55 százalékos aránnyal az elérhető vizsgálati, kezelési időpontok állnak. A legismertebb magánegészségügyi intézmények azonban ezen a pontozáson is rosszul szerepeltek. A 100-as skálán átlagosan csak 28 pontot kaptak. A legjobb eredményt az RMC Clinics Magánklinika 45, a Smart Hospital 43, illetve a Synlab Labordiagnosztika 40 ponttal tudhatja magáénak.

„A magyarok 80 százaléka a felmérés szerint azt gondolja, hogy a magánegészségügyben jobb minőségű szolgáltatást lehet kapni, mint az állami ellátásban.  Ugyanakkor a szolgáltatók a 100-as skálán átlagosan csak 27 pontot értek el, amikor azt kérdeztük a válaszadóktól, mennyire tartják újítónak, innovatívnak a legismertebb intézményeket” – mondta Vaszary Ádám.

Egyértelmű tehát a választ arra, hogy a megkérdezettek többet várnak el innováció terén a magánegészségügyi szolgáltatóktól, illetve nem kapcsolódik egyértelműen hozzájuk ez az imázs. Ezen a téren egyébként a legjobbak – Medicover Hospital, Emineo Magánkórház, Dr. Rose Magánkórház – is csupán 30 pontot értek el. Utánuk 29 ponttal a Smart Hospital, a TritonLife Magánkórházak, a Doktor24 és a Waberer Medical Center következik.

Merre van az előre?

„Bármennyire is kézenfekvő, mégis ki kell emelni, hogy sokkal jobb eséllyel indul az ügyfelekért folyó piaci versenyben az a magánegészségügyi szolgáltató, amelyet potenciális páciensei betegközpontúnak tartanak” - foglalta össze a felmérés legfontosabb tanulságát Vaszary Ádám.

Közvetlen összefüggést mutattunk ki aközött, ha az emberek egy cég imázsához a betegbarát jelzőt társítják, akkor sokkal nagyobb eséllyel választják azt. Legalábbis a felmérés eredményei egyértelműen erre utalnak. A Synlab Labordiagnosztikát a megkérdezettek 58 százaléka venné számításba, amikor arról dönt, melyik egészségügyi szolgáltatót válassza. A Synlab a 100-as skálán átlag feletti pontot ért el, amikor arról kérdezték a felmérés résztvevőit, mennyire tartják betegközpontúnak, betegbarátnak az intézményeket. Az Emineo Magánkórháznál ezek a számok: 54 százalék venné számításba és 49 pontban értékelik betegbarátnak, a Medicover Hospitalnál 48 százalékos döntési hajlandóság és 43 pontos betegbarát imázs jött ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-24 11:05:00
A munkavállaló rendszerint a munkaidejében köteles a munkáltató rendelkezésére állni. Lehetséges azonban, hogy a munkáltató munkaidőn kívüli rendelkezésre állást írjon elő, amelynek egyik formája a készenlét. Dr. Szabó Gergely ügyvéd összefoglalója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS