Folyamatosan kutatjuk a piaci igényeket, természetesen vannak bővítési terveink újabb nyelvek oktatására – mondta Nagy Marianna, a Smile Nyelviskola alapító ügyvezetője az Üzletem Nincs megállás sorozatának 3. interjújában.
– A pandémia alatt nőtt a nyelvtanulási vágy? Milyen eredményeket ért el tavaly a Smile Nyelviskola?
– Határozottan azt tapasztaljuk, hogy a nyelvtanulási vágy megnőtt mind a diákok, mind a felnőttek körében. Tavaly kifejlesztettünk egy teljesen egyedülálló nyelvoktató szoftvert, ami azt eredményezi, hogy reggel kilenctől este nyolcig és hétvégén kilenctől este hatig tartó folyamatos nyitva tartással a tanulók bármelyik órában „bejöhetnek” tanulni az online térbe. A tanuló saját tempóban halad, ott folytatva az anyagot, ahol előző alkalommal abbahagyta, pontosan a szükséges módon vegyítve az elmélet és a gyakorlat arányát. Ezt a tanulási módot már 21 éve kifejlesztettem, amikor létrehoztam a nyelviskolát, az alap pillérek azok voltak, hogy akkor lehessen jönni, amikor a tanuló ráér, és például ne legyen házifeladat! Amikor pedig részt vesz az órán, ne kelljen másokhoz alkalmazkodnia, hanem a saját ütemében tudjon haladni.
A tavalyi leállás természetesen minket is sokkolt, igaz, mindössze három napig voltunk a „hogyan tovább” állapotában. Onnantól a fejlődés töretlen, mert azt mondtuk, hogy oké, akkor mi most ezt megoldjuk és minden tanulónk ugyanazt a minőséget fogja kapni online is, mint ahogy kapta a fizikai térben! Ma már az online térben történő oktatásunk sokkal népszerűbb, hiszen nem kell utazni, sokkal hatékonyabban ki tudják használni a tanulóink az időbeosztást.
– Melyek ma a trendi nyelvek? Az angol, a német és a spanyol mellett terveznek mást is tanítani?
– Az angol nyelv oktatásával indultunk, ennek a mai napig töretlen a népszerűsége. A nyelvvizsgázók nagyon szeretik az iskolánkat, hiszen garanciával készítünk fel a nyelvvizsgára, tőlünk nem tud úgy kimenni tanuló, hogy ne lenne biztos a tudásában, vagy ha mégsem sikerül a nyelvvizsga, akkor utána két hónapig díjmentesen járhat hozzánk.
Az angol mellett a német ugyanolyan népszerű, egyrészt azért, mert ahogy mi hívjuk: a „fizikai városaink”, vagyis a nyugati megyeszékhelyek, ahol offline is oktatunk, a határ közelsége miatt népszerűek a külföldre dolgozni járók körében. Országosan azt látjuk, hogy nagyon sok német cég van jelen, illetve nagyon sok cég van üzleti kapcsolatban német vállalatokkal, ahol elengedhetetlen, hogy tárgyalni tudjanak németül. A harmadik nyelvünk a spanyol: anyanyelvű oktatónk elhozza tanulóink számára az igazi latin temperamentumot, amire igazán szükség van a mai hétköznapokban Magyarországon. Folyamatosan nézzük a piaci igényeket, és természetesen vannak bővítési terveink újabb nyelvek oktatására.
– Hány tanárral dolgoznak? Hogyan működik az online oktatás?
– A tanáraink és kollégáink létszáma hónapról hónapra bővül, attól függően, hogy hány virtuális és fizikai tantermet kell lefednünk az igényeknek megfelelően. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy anyanyelvi oktatóink már hosszú ideje segítik a szakmai munkánkat, és nagyon népszerűek a tanulóink körében. Az online oktatásunkat leginkább úgy lehet elképzelni mintha egy tantermet, ahol a tanár mellett maximum nyolc diák van jelen. A tanár mindenkivel külön dolgozik, a tanulóknak biztosítjuk, hogy a szóbeli gyakorlást „külön teremben” végezzék.
Oktatási anyagaink szintén nagyon kedveltek, legfőképpen azért, mert a diákok nincsenek magukra hagyva a feladatokkal, a magyarázó videókkal, a tananyaggal. Nálunk a tanár folyamatosan azonnal javítja a tanulók feladatait online térben is, és rögtön tudja, hogy az órán a tanuló mit értett meg és miben van még segítségre vagy további gyakorlásra szüksége.
– Az új tanulók között van Hajas László is. Milyen tanuló a mesterfodrász?
– Hajas László nagyon szorgalmas diák, igazán nagy lelkesedéssel vetette bele magát a tanulásba. Mivel az a célja, hogy használja a nyelvet szóban, ezért a motivációja nem a vizsga megszerzésére irányul, hanem arra, hogy majd választékosan megértesse magát külföldiekkel. Lászlót mindenki elé példaképként tudjuk állítani, mert a profizmusa, amit már a szakmájában is megmutatott, ugyanúgy kiterjed a tanulási hajlandóságára, motiváltságára és arra az aprólékos, részletekre odafigyelő hozzáállására, ami a nyelvtanulásban is célravezető. Mindez biztos gyors eredményeket fog hozni a számára.
– Inkább hölgyek vagy férfiak tanulnak most többen?
– Hölgyek és férfiak egyforma arányban járnak hozzánk, viszont a hölgyek gyakran a férjüket és gyermeküket is beszervezik a tanfolyamainkra.
– Jellemzően melyik korosztály a leglelkesebb?
– Nálunk a lelkesedés nem korosztálytól függ, hanem inkább attól, hogy kit milyen cél hajt. Ki az, aki felismeri, hogy ezt a kényszerpihenőt vagy az otthonlétet át lehet fordítani olyan felkészülési időszakká, amiből aztán az újranyitás után óriásit lehet profitálni.
– Van valamilyen különleges módszerük a tanításban? Jó az például, hogy nincs házi feladat?
– Ez nagyon nagy önfegyelmet követel meg, de kollégáim pont azért vannak napi szinten kapcsolatban minden tanulóval, hogy segítsenek a „pályán maradásban”. Egész napos ügyfélszolgálatunk és mentor tanáraink munkája gyümölcseként tanulóink nagyon nagy százalékban kitartanak a céljaik mellett, és egyre magasabbakat tűznek ki maguk elé. Módszerünket 2000-ben fejlesztettem ki, a 2000-es évek közepén 15 magyarországi városban továbbadtam franchise programként. A know-how-t hat éve átvették Németországban, négy éve pedig Ausztriában is. Mi egyébként azért nem adunk házi feladatot, mert szeretjük, ha a tanár szakértő felügyelete és segítsége mellett már eleve a jó szerkezeteket tanulnák meg a tanulók.
– Hogyan látja, miért találjuk Magyarországot változatlanul a sor végén a nyelvtanulás terén?
– Ahogy én látom, Magyarországon azért nehéz a nyelvtanulás és azért nehéz más nyelven megszólalnunk, mert már az általános iskolától, sőt, az óvodától kezdve nem változik az oktatási szemlélet. Ha összehasonlítjuk a mi gyerekeinket egy nyugat-európai vagy amerikai diákkal, azt látjuk, hogy a magyarok nagyon okosak és nagyon kreatívak, mindenhol megállják a helyüket a világban, de nagyon félnek hibázni. A mi gyerekeink szoronganak, ha felelni kell vagy számot kell adni a tudásukról. Ez a nyelvtanulásban is megmutatkozik, viszont nyelvet nem lehet úgy tanulni és jól elsajátítani, hogyha félünk megszólalni, ha félünk attól, hogy valamit rosszul mondunk! Ez még mindig a „poroszos oktatás” hozadéka, aminek a nyomait a mai napig látjuk az oktatási rendszerben. Ezért éreztem küldetésemnek 21 évvel ezelőtt, hogy széttörjem a régi rossz tanulási beidegződéseket, úgy tanítsunk, hogy a tanulónak ne kelljen attól tartania, hogy megszégyenül bárki előtt vagy izzadva kelljen kipréselni magából egy választ.
– Már Magyarországon is egyre több multi nem nyelvvizsga papírt kér a munkavállalóktól, hanem valós tudást vár el.
– Teljesen egyetértek azzal, hogy a használható nyelvtudás a fontos és nem a papír. Mi soha nem fogadjuk el célként, ha azt jelöli meg a tanuló, amikor megkeres minket, hogy szimplán nyelvvizsgázni szeretne, mert kell a papír. Azt szoktam mondani, hogy a nyelvtanulás nem egy rózsaszín diadalmenet, sok energiát és erőfeszítést kíván. Ehhez mindenkinek olyan motivációt kell találnia, amiért hajlandó szombat reggel akár jégesőben is eljönni az órára.
– Mivel lenne elégedett az év végén?
– Azzal, hogyha a növekedési tempónkat tartanánk. Illetve azzal, hogy azokon a településeken túl, ahol már vannak tanulóink, Magyarország és Európa nagyvárosaiból is jelentkeznének új diákok, mert a mi módszerünkkel kívánnak tanulni. Az online térben ennek már nincs akadálya.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.