Magyar autómegosztó cég harcol a prágai sofőrökért

2020. 02. 24., 18:15

Tavaly ősz óta tesztelték a rendszert és úgy tűnik, a csehek rákaptak: február 20-tól Prágában is élesben indult a GreenGo autómegosztó szolgáltatása. Itthon már jól ismert a kizárólag elektromos autókból álló carsharing szolgáltató, akik mostanra már Budapesten 300 járműből álló flottát kínálnak az ügyfeleknek. Csehországban az első hónapokban már 200 autóval kezdenek.

A Prágába utazó magyarok is kényelmesen használhatják az ottani GreenGókat, hiszen hazai regisztrációval, akár magyar nyelven is lefoglalhatják a kinti autókat. A csehországi GreenGo-ra egyébként a magyar és cseh mellett angol nyelven is lehet regisztrálni az applikáción keresztül.

A prágai GreenGo-zóna a cseh főváros 1-10. kerületében használhatóak az e-autók. A parkolás, csakúgy, mint nálunk, odakint is ingyenes, de csak az appon belül jelölt kék és a lila zónákban. A kocsik bérleti díja a magyarhoz hasonlóan perc alapon működik.

Fontos, hogy a csehországi GreenGo árazása jóval egyszerűbb, mint versenytársaié. A szolgáltatást úgy alakították ki, hogy legfeljebb 7 perces sétával elérhetőek legyenek az autók. Csehországban csaknem kétszer annyi autó van magánhasználatban, mint nálunk, ugyanakkor autóik átlagéletkora a hazaihoz hasonló (ez nálunk 14 év felett van).

A GreenGo tehát a cseh piacon is igen sokat tehet a környezetszennyezés mérsékléséért. Főleg, hogy Volkswagen eUp kocsikkal indítja a szolgáltatást: a piacon elérhető járművek közül ennek a típusnak az elektromos autók között az egyik legkisebb a gyártásnál keletkező karbonlábnyom értéke.

Prágában nem lehet hátradőlni, ha az ember autómegosztót működtet, a piacon több éve erős versenytársak kínálnak egészen hasonló szolgáltatásokat. Több társaság is foglalkozik autómegosztással, van köztük olyan, aki kimondottan elektromos meghajtású járművekkel dolgozik, de olyanok is akadnak szép számmal, akiknek a flottájában hagyományos, belsőégésű motorral hajtott kocsik vannak. A GreenGo-n kívül van egy a másik cég is, ami kizárólag elektromos autókat üzemeltet dolgozik, a Revolt nevű társaság: nekik jóval kisebb a flottájuk és az autóik sem teljes értékű kocsik, inkább golfautókra hasonlítanak elektromos járgányaik.

Rajtuk kívül még majdnem fél tucatnyi autómegosztó harcol a cseh sofőrök kegyeiért. Érdekesség, hogy amíg a GreenGo Prágában is az idehaza megszokott perc alapú árazást használja, addig a cseh piac többi szereplője meglehetősen kaotikus gyakorlatot követ. A car4way például félóránként más díjszabást használ, de van napidíjuk is (igény esetén ez egyébként a GreenGonál is elérhető).

Az Anytime nevű cég pedig jóformán napszak szerint váltogatja a tarifákat, megspékelve a hétvégi és a munkanapokon alkalmazott szorzókkal. Még a Revolt díjszabási rendszere hasonlít leginkább a GreenGo-éra, náluk viszont van kötelezően fizetendő minimáldíj. A versenytársak flottáit tekintve a car4way autói elég változatosak, de mind hagyományos meghajtásúak: van köztük Skoda, de Volkswagen Caddy furgon is. Az Anytime Toyota Yaris hibrideket használ, de a Volkswagen saját autómegosztója, a WeShare is idén érkezik meg Prágába.

Erre a piacra tört most be a GreenGo. Ezek alapján felmerül a kérdés: jó választás volt Prága egy új autómegosztó beindításához?

„Budapest után egy olyan városban szeretett volna szintén kizárólag elektromos járművekből álló flottát működtetni a GreenGo, amely a méret, a vásárlóerő és a piaci lehetőségek szempontjából is hasonló a fővárosunkhoz, nem mellékesen pedig elérhető távolságra van a magyarországi bázistól, ráadásul jó tanulságokkal szolgálhat a további régiós terjeszkedéshez” – foglalta össze Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezetője.

A cég prágai ügyvezetője Simon Capek, akinek több évtizedes tapasztalata van nagyvállalatok igazgatásában és termékbevezetések terén is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-24 12:10:00
A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD szegedi óriásberuházásával immár véglegessé vált, hogy hazánk hosszú idő óta először nem kullogni fog az események után, hanem diktálni fogja egy nagy globális technológiai forradalom tempóját – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat február 23-i autóátadó ünnepségén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS