Levegő Munkacsoport: sebességkorlátozással rengeteg üzemanyagot takaríthatnánk meg

2022. 04. 25., 13:12

Március elején több ország – köztük az Egyesült Államok, Kanada és Ausztrália – is jelezte, hogy betiltja az orosz kőolaj importját, Nagy-Britannia pedig fokozatosan tervezi a leállást az év végéig. Ezzel szemben az orosz kőolaj legnagyobb importőre, az Európai Unió egyelőre adós maradt egy ilyen döntéssel, pedig az orosz olajexport leállása nagy eséllyel megállíthatná Ukrajna orosz invázióját. Tizennégy uniós ország még ösztönzi is az olajfogyasztást üzemanyagadók csökkentésével. A kőolajtermékek több mint kétharmadát a közlekedés használja fel.

A Nemzetközi Energiaügynökség becslései szerint a tagállamaiban négy hónapon belül napi mintegy 2,7 millió hordóval lehetne csökkenteni az olajfogyasztást. Környezetvédő civil szervezetek széles köre szorgalmazza ezen intézkedések mihamarabbi bevezetését az EU tagállamaiban. Az IEA javaslataival összhangban az egyik legnagyobb német szervezet, a Deutsche Umwelthilfe (DUH) azt követeli, hogy az ország autópályáin 100, a településeken kívüli egyéb utakon 80, a sűrűn lakott településeken pedig 30 kilométer/órás sebességkorlátozást vezessenek be, amivel évi 3,7 milliárd liter üzemanyagot lehetne megtakarítani.

„Becsléseink szerint csak a DUH által javasolt sebességkorlátozással az EU-ban évente közel 20 milliárd liter kőolajat takaríthatnánk meg, ami a teljes magyarországi fogyasztás több mint kétszeresének felel meg. A lakosságot a városok vezetőinek ösztönözniük kell arra, hogy autó helyett tömegközlekedéssel, kerékpárral és gyalog járjanak. Az önkormányzatok vezessenek be forgalomcsillapítási intézkedéseket és szervezzenek minden héten autómentes vasárnapokat. Folytassanak széles körű tájékoztatást, felhívva a lakosság figyelmet arra, hogy amennyiben nem csökkentik az üzemanyag-használatukat, akkor hozzájárulnak a háború folytatásához, ami a szomszédunkban szörnyű emberi szenvedést okoz, nálunk pedig rohamosan emelkedő energia- és élelmiszerárakhoz vezet” – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A Nemzetközi Energiaügynökség javaslatainak hatodik pontja az autómegosztásra való áttérést sürgeti, amivel a világ napi 470 ezer hordó kőolajat takaríthat meg. A Levegő Munkacsoport korábban már ismertette a Magyarországon is elérhető újfajta közlekedési mód előnyeit az utazók szempontjából: csak annyit kell fizetni, amennyit ténylegesen használjuk az autót, és nem kell gondoskodni a karbantartásáról vagy a tárolásáról. Ráadásul a nemzetközi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a közösségi autó használata esetén az emberek sokkal jobban meggondolják, hogy mikor ülnek autóba, mint amikor saját autójuk van.

„A Covid-járvány alatt már bebizonyosodott, hogy sok munkakörben működik az otthoni munkavégzés. Az IEA javaslatainak második pontja is ezt szorgalmazza. Számításaik szerint heti egy napi otthoni munkával napi 170 ezer, három napival napról napra mintegy 500 ezer hordónyi kőolaj takarítható meg az IEA tagállamaiban és a társult államokban (természetesen csak akkor, ha az emberek az így felszabaduló időt nem arra fordítják, hogy máshová autózzanak többet)” – tette hozzá Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-06-24 18:57:45
Az önkormányzati adóhatóságok nem tettek meg mindent annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel a helyi iparűzési adó bevételeket eredményesen realizálják – állapította meg az Állami Számvevőszék.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.
Megfelelő helyére került a VOSZ-on belül az egészségügy kezelése – mondta dr. Fábián Lajos, az egészségügyi tagozat elnöke. Hol tart a munkában a tagozat hat szekciója? Miért lenne eretnek gondolat a magánkórházak bevonása az állami ellátásba, ha ezzel járna legjobban a beteg? Hogyan lehetne olcsóbb a páciensnek az üzleti alapon elvégzett műtét? Dr. Fábián Lajos a következő hónapok feladatairól is beszélt.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS