Jövőre átadják a Paks–Kalocsa hidat

Jövőre átadják a Paks–Kalocsa hidat
2023. 04. 10., 13:45

Továbbra is ütemtervnek megfelelően halad a huszadik Duna-híd építése Pakstól délre. A 92 milliárdos beruházás keretében már elkészült a Paksot Gerjennel összekötő út, amit a tervek szerint áprilistól használhatnak a közlekedők, de a híd elkészültére sem kell már sokáig várni – olvasható az Atomszféra új számában.

A Paksot Gerjennel összekötő, hivatalos nevén 5124 jelű út teljesen elkészült, a műszaki átadás-átvételi eljárást 2023. február 28-án lezárták. A lakosság a forgalomba helyezési eljárás lefolytatása után veheti birtokba az új utat, várhatóan áprilisban – olvasható az Atomszféra friss számában. Az út az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában megvalósuló Kalocsa–Paks Duna-híd projekt keretében készült el. A beruházás része a Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti 512. számú főút megépítése is. Ez egy 11,5 km hosszú, 2×1 sávos út, amelynek új szakasza az 51. sz. főutat köti össze a 6. főúttal és az M6 autópályával. Az ÉKM tájékoztatása szerint a földmunkák készültsége a teljes szakaszra vonatkozón 85 százalékos, elkezdődött a javító- és fagyvédő rétegek beépítése. A pályaszerkezeti rétegek építése folyamatban van: 3,3 km hosszon már beépítették a beton, aszfalt alap- és kötőréteget. Az 5106 jelű összekötő út korrekciója az aszfalt kötőrétegig elkészült Foktő határában. A részhatáridős építmények, az 512. sz. főút és 5124 jelű összekötő út körforgalmú csomópontja és a hozzá tartozó vízelvezetési rendszer elkészültek, a kivitelezés ütemterv szerint halad – tájékoztatta az Atomszférát a minisztérium.

Elmondták, hogy a hídépítési feladatok első részeként megépülő műtárgyak közül a bal parti (kalocsai) ártéri híd mintegy 1600 tonnás felszerkezete elkészült, helyére került, a hídtartozékok szerelése elkezdődött. Ugyancsak a bal parton, a főpálya alatt az árvízvédelmi gát kezelőútját átvezető vasbeton keretműtárgy szerkezetkész állapotban van. A jobb ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése mintegy 75 százalékos készültségű. Jelenleg is zajlik a 286 méteres, 2000 tonnás szerkezet hosszirányú tolása, e művelet eredményeként kerül a tervezett helyére. A mederhíd szabadszerelése párhuzamosan történik a kalocsai és paksi hídágon, eddig összesen 18 úgynevezett zöm készült el a Duna felett. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a négy pilon kivitelezése. A legelőrehaladottabb állapotban lévő pilon az aktuális vízszinthez képest már 36 méter magasságon tart. Az elkövetkező hónapokban kerül majd sor az első extradosed kábelek beépítésére és feszítésére. A Duna-folyam új mederbe terelését szolgáló vezetőművekbe eddig 31 000 tonna vízépítési követ építettek be. Ez a munka jelenleg is tart.

2023 tavaszán újabb látványos folyamat veszi kezdetét: a pilonoktól számított kilencedik zömöktől kezdődően már a ferdekábelek teherviselését is bevonják a helyszíni építési technológiába, hiszen ekkorra már hozzávetőleg 45 méter hosszú hídág fog benyúlni megtámasztás nélkül a hajózási útvonal fölé. Ennek kapcsán a minisztérium hangsúlyozta, hogy a projekt kivitelezése során folyamatosan biztosítottak a nemzetközi hajóforgalom feltételei. Az épülő híd közel egy kilométeres, három részből – két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból – áll. A beruházáshoz 22,5 kilométer új nyomvonalú útépítés is kapcsolódik. A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A Paks–Kalocsa közötti átkelő lesz a Duna magyarországi szakaszának huszadik hídja, átadását 2024 nyarára tervezik.

A bal- és jobboldali hullámtéri hidak egyaránt háromnyílású, acél szekrénytartós gerenda - hidak vasbeton pályalemezzel. A mederhíd 120 m – 200 m – 120 m támaszközű, öszvér keresztmetszetű extradosed típusú híd pilononként 10–10 kábellel. Ez azt jelenti, hogy a fellépő erőket a hídszerkezet teljes hosszában végigvezetett kábelekkel veszik fel, amelyeket a nagyobb fesztávolság biztosítása miatt egy vagy több pilonra vezetnek fel. A híd főtartója kétcellás szekrénytartó, amelynek első részét mindkét oldalon konzolos kialakítású vasbeton pályalemez alkotja. A két középső támasznál a hídszerkezettől 21,8 méter magasságba nyúló vasbeton pilonok készülnek. A felszerkezet szélessége 19,26–23,26 méter között váltakozik, melyen 2×3,5 méter szélességű kocsipályát, valamint kétoldali, kétirányú kerékpárutat alakítanak ki a szükséges biztonsági sávokkal.

A pilon függőhidak, ferdekábeles hidak és feszített-függesztett hidak függőleges vagy közel függőleges tartószerkezeti eleme, mely a kábelekről (lánchidak esetén a láncokról) érkező erőt az alépítményekre közvetíti, a híd pályaszerkezete erre van felfüggesztve. A zöm a híd szerelési technológiájában egy szerelési egységet jelent. A szabadon szerelés (megtámasztás nélkül) során a zöm elkészülte után a zsaluzókocsi újabb egy zöm távolságot lép előre. A folyamat sokszori reprodukálása nyomán készül el a híd főtartó-szerkezete.

Atomszféra

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-19 06:30:00
A bankok azonnal ki akarják használni az állami támogatással jövőre induló új kölcsönöket: a munkáshitel már a januári nyitáskor igényelhető lesz, és falusi lakásfelújítási hitelt is több pénzintézet kínálja majd – derül ki a Bank360.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS