Továbbra is ütemtervnek megfelelően halad a huszadik Duna-híd építése Pakstól délre. A 92 milliárdos beruházás keretében már elkészült a Paksot Gerjennel összekötő út, amit a tervek szerint áprilistól használhatnak a közlekedők, de a híd elkészültére sem kell már sokáig várni – olvasható az Atomszféra új számában.
A Paksot Gerjennel összekötő, hivatalos nevén 5124 jelű út teljesen elkészült, a műszaki átadás-átvételi eljárást 2023. február 28-án lezárták. A lakosság a forgalomba helyezési eljárás lefolytatása után veheti birtokba az új utat, várhatóan áprilisban – olvasható az Atomszféra friss számában. Az út az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában megvalósuló Kalocsa–Paks Duna-híd projekt keretében készült el. A beruházás része a Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti 512. számú főút megépítése is. Ez egy 11,5 km hosszú, 2×1 sávos út, amelynek új szakasza az 51. sz. főutat köti össze a 6. főúttal és az M6 autópályával. Az ÉKM tájékoztatása szerint a földmunkák készültsége a teljes szakaszra vonatkozón 85 százalékos, elkezdődött a javító- és fagyvédő rétegek beépítése. A pályaszerkezeti rétegek építése folyamatban van: 3,3 km hosszon már beépítették a beton, aszfalt alap- és kötőréteget. Az 5106 jelű összekötő út korrekciója az aszfalt kötőrétegig elkészült Foktő határában. A részhatáridős építmények, az 512. sz. főút és 5124 jelű összekötő út körforgalmú csomópontja és a hozzá tartozó vízelvezetési rendszer elkészültek, a kivitelezés ütemterv szerint halad – tájékoztatta az Atomszférát a minisztérium.
Elmondták, hogy a hídépítési feladatok első részeként megépülő műtárgyak közül a bal parti (kalocsai) ártéri híd mintegy 1600 tonnás felszerkezete elkészült, helyére került, a hídtartozékok szerelése elkezdődött. Ugyancsak a bal parton, a főpálya alatt az árvízvédelmi gát kezelőútját átvezető vasbeton keretműtárgy szerkezetkész állapotban van. A jobb ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése mintegy 75 százalékos készültségű. Jelenleg is zajlik a 286 méteres, 2000 tonnás szerkezet hosszirányú tolása, e művelet eredményeként kerül a tervezett helyére. A mederhíd szabadszerelése párhuzamosan történik a kalocsai és paksi hídágon, eddig összesen 18 úgynevezett zöm készült el a Duna felett. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a négy pilon kivitelezése. A legelőrehaladottabb állapotban lévő pilon az aktuális vízszinthez képest már 36 méter magasságon tart. Az elkövetkező hónapokban kerül majd sor az első extradosed kábelek beépítésére és feszítésére. A Duna-folyam új mederbe terelését szolgáló vezetőművekbe eddig 31 000 tonna vízépítési követ építettek be. Ez a munka jelenleg is tart.
2023 tavaszán újabb látványos folyamat veszi kezdetét: a pilonoktól számított kilencedik zömöktől kezdődően már a ferdekábelek teherviselését is bevonják a helyszíni építési technológiába, hiszen ekkorra már hozzávetőleg 45 méter hosszú hídág fog benyúlni megtámasztás nélkül a hajózási útvonal fölé. Ennek kapcsán a minisztérium hangsúlyozta, hogy a projekt kivitelezése során folyamatosan biztosítottak a nemzetközi hajóforgalom feltételei. Az épülő híd közel egy kilométeres, három részből – két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból – áll. A beruházáshoz 22,5 kilométer új nyomvonalú útépítés is kapcsolódik. A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A Paks–Kalocsa közötti átkelő lesz a Duna magyarországi szakaszának huszadik hídja, átadását 2024 nyarára tervezik.
A bal- és jobboldali hullámtéri hidak egyaránt háromnyílású, acél szekrénytartós gerenda - hidak vasbeton pályalemezzel. A mederhíd 120 m – 200 m – 120 m támaszközű, öszvér keresztmetszetű extradosed típusú híd pilononként 10–10 kábellel. Ez azt jelenti, hogy a fellépő erőket a hídszerkezet teljes hosszában végigvezetett kábelekkel veszik fel, amelyeket a nagyobb fesztávolság biztosítása miatt egy vagy több pilonra vezetnek fel. A híd főtartója kétcellás szekrénytartó, amelynek első részét mindkét oldalon konzolos kialakítású vasbeton pályalemez alkotja. A két középső támasznál a hídszerkezettől 21,8 méter magasságba nyúló vasbeton pilonok készülnek. A felszerkezet szélessége 19,26–23,26 méter között váltakozik, melyen 2×3,5 méter szélességű kocsipályát, valamint kétoldali, kétirányú kerékpárutat alakítanak ki a szükséges biztonsági sávokkal.
A pilon függőhidak, ferdekábeles hidak és feszített-függesztett hidak függőleges vagy közel függőleges tartószerkezeti eleme, mely a kábelekről (lánchidak esetén a láncokról) érkező erőt az alépítményekre közvetíti, a híd pályaszerkezete erre van felfüggesztve. A zöm a híd szerelési technológiájában egy szerelési egységet jelent. A szabadon szerelés (megtámasztás nélkül) során a zöm elkészülte után a zsaluzókocsi újabb egy zöm távolságot lép előre. A folyamat sokszori reprodukálása nyomán készül el a híd főtartó-szerkezete.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.