Így eszünk most a munkahelyünkön

2020. 07. 14., 18:15

Az éttermek bezárása és csökkentett üzemű újranyitása nem hagyta érintetlenül a munkahelyi étkezési lehetőségeket sem – ez derült ki a Wolt és a Profession.hu közös felméréséből. A megkérdezett fővárosi cégek 28 százaléka óvatosan indítja újra a munkahelyeket, ennek része az egészségvédelmi intézkedések bevezetése, és a biztonságos étkezési lehetőség megteremtése is.

A Wolt és a Profession.hu közös kutatásában 100 budapesti cégvezetőt, illetve a HR döntésekért felelős képviselőit kérdezett meg a koronavírus járvány hatásairól. Talán meglepő, de a megkérdezettek 65 százaléka mondta azt, hogy nem hozott változást a járvány és a korlátozó intézkedések a cég működésében, ugyanúgy bejártak a munkavállalók az irodába korlátozások alatt is, mint korábban. Ezek a fővárosi cégek elsősorban a gyártószektorban és az építőiparban tevékenykednek.

A megkérdezettek egyharmada mondta azt, hogy home office-ban vagy rövidített munkaidőben dolgoztak a kollégák. Ott, ahol a járvány nagy változásokat okozott a munkavégzésben, a mostani nyitás egyelőre fokozatos visszatérést jelent. A budapesti vezetők 28 százaléka óvatos nyitást tervez, 53 százalékuk nem változtat a munkavégzésen, távmunkát minden tizedik cég, rövidített munkaidőt azonban csak mindössze 2 százalékuk tervez bevezetni.

A megkérdezett cégek 38 százalékánál elérhető volt valamilyen formában a munkahelyi étkezési lehetőség a dolgozóknak, azonban a cégek 65 százalékában a dolgozók maguknak oldották meg az étkezést. Ez azt jelentette, hogy vagy otthonról hoztak, vagy a környéken vásároltak ebédet. Minden harmadik cég képviselője kiemelte, hogy a környékükön sok étterem is elérhető volt, így volt a dolgozóknak választási lehetősége. A cégeknek mindössze 15 százaléka jelezte, hogy van a munkahelyén kantin. A koronavírus hatására azonban az étkezési lehetőségek nagymértékben leszűkültek: a nyilvános és munkahelyi éttermek elérhetősége gyakorlatilag megszűnt, csak 2 százalék mondta azt, hogy ez nem változott.

Biztonságos étkezés

A munkahelyek legnagyobb részében az egészségvédelmi felszerelések biztosítása az elsődleges nemcsak a vírus elleni védekezésben, hanem a jövőre nézve is, azaz ez fontos része az óvatos nyitásnak is. Minden ötödik fővárosi cégnél gondolnak arra is, hogy a munkahelyi étkezés biztonságossá tétele is fontos eleme az irodai nyitásnál a higiéniai szabályok újragondolásának. Az is kiderült, hogy a megkérdezettek az otthonról hozott ételt tartják a legbiztonságosabbnak, amit a rendelés, házhozszállítás követ ebben.

Alapvetően a megkérdezettek nem terveznek változást a munkahelyi étkezésben a jövőre nézve. Akik azonban változtatnának, ők a házhozszállításnál a csoportos rendelési lehetőségen gondokodnak, amit a kollégák igényétől tennének függővé. Az adókedvezmény vagy egy kedvező árkedvezmény természetesen fokozná a lelkesedésüket egy ilyen szolgáltatás iránt. A nagyobb cégek képviselői körében a nyitottság erősebb (56 százalék).

Ajándék ebéd az otthonról dolgozóknak

„Az elmúlt időszak nagy kihívás elé állította nemcsak a munkahelyi étkeztetést, de az egész vendéglátószektort. Megváltoztak az otthoni és a munkahelyi étkezési szokások is, ami nálunk jelentős forgalomnövekedést eredményezett. Sok új étterem csatlakozott hozzánk, és az ebédrendelések száma is megnövekedett, a home officeba és az irodákba is. Mi arra számítunk, hogy ez a szokás marad a jövőben is” – mondta Tajta Ákos, a Wolt ügyvezető igazgatója. Ezt a várakozást támasztja alá az az igény is, ami sok cégnél felmerült a közelmúltban, hogy a home officeból dolgozó kollegáknak ajándékutalványt vásároljanak, ezzel támogatva távolról is az étkezésüket.

„A koronavírus járvány az alkalmazottak motiválásának módját is gyökeresen megváltoztatta: például március előtt a home office és a kibővített internetcsomag komoly ösztönző erővel bírt, ma már ezek a munkavégzés engedhetetlen elemei. Új eszközökre van szükség annak megfelelően, hogy jelenleg mi szolgálja a munkavállalók jóllétét – ilyen lehet például a fent említett étkezési támogatás is. Az ilyen lépések fokozhatják az elköteleződés mértékét, új szintre emelhetik a munkavállalói élményt” – összegzi Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS