Hungarikum lett a szentesi paprika

Hungarikum lett a szentesi paprika
2021. 12. 08., 20:03

Rangos elismerést kapott a szentesi paprika, decemberben ugyanis bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe. A paprika népszerű a magyar háztartások körében, amelyek jóval többet visznek haza ebből a zöldségből mint a környező országokban élők. Az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ bízik abban, hogy a hungarikummá vált szentesi paprika még népszerűbb lesz a vásárlók körében, és egyre többen keresik majd a boltok polcain a magyar zöldségeket. A paprikaféléket már 112 hektáron termelő DélKerTÉSZ-nél 2021 első tíz honapjában csaknem 13 ezer tonnára rúgott az értékesített mennyiség, az árbevétel pedig 6,3 milliárd forintot tett ki.

Új elemekkel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és a Magyar Értéktár, az eddigi 79 hungarikumhoz három új tag csatlakozott, az új belépők egyike pedig a szentesi paprika. A szentesi paprikát eredetvédett termékként, ezen a néven 2014 óta értékesítik, ekkor nyilvánította az Európai Bizottság oltalom alatt álló földrajzi jelzéssé az elnevezést. Az oltalom a fehér tölteni való paprikára, a hegyes erős paprikára, a kápia paprikára, valamint a paradicsomalakú paprikára terjed ki.

„A Hungarikum bizottság egyhangúlag támogatta a döntést, ez óriási lehetőség és felelősség is. A Szentesi paprika története 150 éve bolgár kertészetként indult, majd ez teljesedett ki az üvegházépítésekkel, termálkútfúrásokkal. A hungarikum elismerés Szentes városának és a szentesi emberek munkájának” – mondta Farkas Sándor miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő.

„Hatalmas öröm és megtiszteltetés számunkra, hogy a szentesi paprika bekerült a hungarikumok közé. A paprikatermelés évtizedek óta meghatározó tevékenység Szentes környékén, a termelőinkkel együtt pedig folyamatosan azon dolgozunk, hogy még népszerűbbé és ismertebbé tegyük a szentesi paprikát és a magyar zöldségeket. A Hungarikumok Gyűjteményében való megjelenés azt mutatja, hogy jó úton járunk” – mondta az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ elnöke, Nagypéter Sándor.

Folyamatosak a fejlesztések

Nagypéter Sándor kiemelte, ahhoz a magyar termelők tartani tudják a lépést, és a külpiacokon is meg tudjanak jelenni, elengedhetetlenek a technológia fejlesztések. A DélKerTÉSZ termelőinél folyamatosak a beruházások annak érdekében, hogy a lehető legjobb minőségű és egyre többfajta zöldséget tudjanak termelni.

Szentes ugyanis a legfontosabb hajtatókörzetek egyike, a hajtatott zöldségtermesztés pedig a mezőgazdaság innovatív ágazata, amelyben komoly fejlődési lehetőség van. Szabályozott környezetben, precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett – többek között termálvízzel fűtött zöldségházakban- tudnak a zöldségek fejlődni, így a klímaváltozás miatt szélsőségessé váló időjárás okozta károkat is minimalizálni lehet. 

A DélKerTÉSZ-nél a paprikaféléket egyébként 112 hektáron termesztik, ami tavaly óta öt hektárral nőtt. A paprikafélék értékesítéséből 2021 első tíz hónapjában csaknem 13 ezer tonnára rúgott az értékesített mennyiség, az árbevétel pedig 6,3 milliárd forintot tett ki.

Népszerű a magyarok körében a TV paprika

A paprikák pedig népszerűek a vásárlók körében: a GfK piackutató adatai szerint Magyarországon a háztartások 95 százaléka vásárol paprikát, és az egy háztartásra jutó átlagos mennyiség 2021 júniusában 13,6 kg volt, ami jóval több mint a környező országokban. A DélKerTÉSZ megbízásából készült reprezentatív kutatásból az is kiderül, hogy a gyakran fogyasztott zöldségek, így a paprikák közül a legtöbben – 88 százalék - a tölteni való paprikát (TV) ismerik, 86 százalékkal a második helyre a kaliforniai paprika került, míg 80 százalékkal a hegyes erős végzett a harmadikként.

A boltokban a paprikák közül a legtöbben, 73 százalék a TV paprikát keresik, utána következik a kaliforniai paprika és a hegyes erős paprika 62 és 46 százalékkal. A harmincasok körében egyébként a pritaminpaprika nagyon népszerű: 49 százalék szokta ezt a fajtát vásárolni, ezzel ennél a korosztálynál ez a második legkedveltebb verzió.

„Bár még messze vagyunk az optimálistól, de a hivatalos adatok szerint növekedett az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás is. Míg mennyiségben még mindig a tradicionális paprikafajtákat keresik a leginkább a magyarok, addig főleg a fiatalabb korosztály körében egyre népszerűbbek a különlegességek és a színesebb, édesebb fajták. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy a magyar termelők tudjanak reagálni ezekre az igényekre, folyamatosak legyenek a termékfejlesztések, és itthon is elő lehessen állítani a különlegesebb zöldségfajtákat” – tette hozzá Nagypéter Sándor.

A szakember bízik abban, hogy a hungarikumként a szentesi paprika még népszerűbb lesz a vásárlók körében, és egyre többen keresik majd a boltok polcain a magyar zöldségeket és gyümölcsöket.

Kép: DélKerTÉSZ

 
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-06 11:05:00
Hiába szorított az adóprésükön a kormány, a bankok így is növelni tudták a nyereségüket. Kilenc hónap alatt már 1419 milliárd volt a profitjuk, holott a jegybank a tavalyinál jóval alacsonyabban tartja az alapkamatot, és augusztus óta magasabb tranzakciós illetéket kell fizetniük – írja elemzésében a Bank360.hu.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS