Hungarikum lett a szentesi paprika

Hungarikum lett a szentesi paprika
2021. 12. 08., 20:03

Rangos elismerést kapott a szentesi paprika, decemberben ugyanis bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe. A paprika népszerű a magyar háztartások körében, amelyek jóval többet visznek haza ebből a zöldségből mint a környező országokban élők. Az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ bízik abban, hogy a hungarikummá vált szentesi paprika még népszerűbb lesz a vásárlók körében, és egyre többen keresik majd a boltok polcain a magyar zöldségeket. A paprikaféléket már 112 hektáron termelő DélKerTÉSZ-nél 2021 első tíz honapjában csaknem 13 ezer tonnára rúgott az értékesített mennyiség, az árbevétel pedig 6,3 milliárd forintot tett ki.

Új elemekkel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és a Magyar Értéktár, az eddigi 79 hungarikumhoz három új tag csatlakozott, az új belépők egyike pedig a szentesi paprika. A szentesi paprikát eredetvédett termékként, ezen a néven 2014 óta értékesítik, ekkor nyilvánította az Európai Bizottság oltalom alatt álló földrajzi jelzéssé az elnevezést. Az oltalom a fehér tölteni való paprikára, a hegyes erős paprikára, a kápia paprikára, valamint a paradicsomalakú paprikára terjed ki.

„A Hungarikum bizottság egyhangúlag támogatta a döntést, ez óriási lehetőség és felelősség is. A Szentesi paprika története 150 éve bolgár kertészetként indult, majd ez teljesedett ki az üvegházépítésekkel, termálkútfúrásokkal. A hungarikum elismerés Szentes városának és a szentesi emberek munkájának” – mondta Farkas Sándor miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő.

„Hatalmas öröm és megtiszteltetés számunkra, hogy a szentesi paprika bekerült a hungarikumok közé. A paprikatermelés évtizedek óta meghatározó tevékenység Szentes környékén, a termelőinkkel együtt pedig folyamatosan azon dolgozunk, hogy még népszerűbbé és ismertebbé tegyük a szentesi paprikát és a magyar zöldségeket. A Hungarikumok Gyűjteményében való megjelenés azt mutatja, hogy jó úton járunk” – mondta az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ elnöke, Nagypéter Sándor.

Folyamatosak a fejlesztések

Nagypéter Sándor kiemelte, ahhoz a magyar termelők tartani tudják a lépést, és a külpiacokon is meg tudjanak jelenni, elengedhetetlenek a technológia fejlesztések. A DélKerTÉSZ termelőinél folyamatosak a beruházások annak érdekében, hogy a lehető legjobb minőségű és egyre többfajta zöldséget tudjanak termelni.

Szentes ugyanis a legfontosabb hajtatókörzetek egyike, a hajtatott zöldségtermesztés pedig a mezőgazdaság innovatív ágazata, amelyben komoly fejlődési lehetőség van. Szabályozott környezetben, precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett – többek között termálvízzel fűtött zöldségházakban- tudnak a zöldségek fejlődni, így a klímaváltozás miatt szélsőségessé váló időjárás okozta károkat is minimalizálni lehet. 

A DélKerTÉSZ-nél a paprikaféléket egyébként 112 hektáron termesztik, ami tavaly óta öt hektárral nőtt. A paprikafélék értékesítéséből 2021 első tíz hónapjában csaknem 13 ezer tonnára rúgott az értékesített mennyiség, az árbevétel pedig 6,3 milliárd forintot tett ki.

Népszerű a magyarok körében a TV paprika

A paprikák pedig népszerűek a vásárlók körében: a GfK piackutató adatai szerint Magyarországon a háztartások 95 százaléka vásárol paprikát, és az egy háztartásra jutó átlagos mennyiség 2021 júniusában 13,6 kg volt, ami jóval több mint a környező országokban. A DélKerTÉSZ megbízásából készült reprezentatív kutatásból az is kiderül, hogy a gyakran fogyasztott zöldségek, így a paprikák közül a legtöbben – 88 százalék - a tölteni való paprikát (TV) ismerik, 86 százalékkal a második helyre a kaliforniai paprika került, míg 80 százalékkal a hegyes erős végzett a harmadikként.

A boltokban a paprikák közül a legtöbben, 73 százalék a TV paprikát keresik, utána következik a kaliforniai paprika és a hegyes erős paprika 62 és 46 százalékkal. A harmincasok körében egyébként a pritaminpaprika nagyon népszerű: 49 százalék szokta ezt a fajtát vásárolni, ezzel ennél a korosztálynál ez a második legkedveltebb verzió.

„Bár még messze vagyunk az optimálistól, de a hivatalos adatok szerint növekedett az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás is. Míg mennyiségben még mindig a tradicionális paprikafajtákat keresik a leginkább a magyarok, addig főleg a fiatalabb korosztály körében egyre népszerűbbek a különlegességek és a színesebb, édesebb fajták. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy a magyar termelők tudjanak reagálni ezekre az igényekre, folyamatosak legyenek a termékfejlesztések, és itthon is elő lehessen állítani a különlegesebb zöldségfajtákat” – tette hozzá Nagypéter Sándor.

A szakember bízik abban, hogy a hungarikumként a szentesi paprika még népszerűbb lesz a vásárlók körében, és egyre többen keresik majd a boltok polcain a magyar zöldségeket és gyümölcsöket.

Kép: DélKerTÉSZ

 
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-28 20:10:00
„Akkor tudjuk felsővezetőként újra energizálni a munkatársakat, ha emberként is jelen vagyunk, és tudunk közösséget építeni magunk körül, egy olyan közösséget, ami megtartja, segíti, nem csak szakmailag, hanem lelkileg, mentálisan is a munkavállalókat. Újra kell tölteni a biztonság- és bizalomtankjaikat, mert csak feltöltődve lesznek lelkesíthetőek és ambiciózusak a változásra, a transzformációra” – írja Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS