Azt szeretnénk elérni, hogy a kisebb élelmiszer-kiskereskedők is digitalizálódjanak, a vásárlók pedig minél többet vásárolhassanak otthonról, ami járványhelyzetben különösen fontos – mondta Goda Szilárd, a zöldséges.com alapítója az Üzletem Nincs megállás sorozatának 4. interjújában.
– Honnan jött az ötlet a zoldseges.com alapításához?
– Falusi gyerek vagyok. Édesapám kertészmérnök, TSZ-ben volt agronómus, Édesanyám világ életében mezőgazdasági vállalkozóknak könyvelt, a Húgom és én már Pestre jártunk egyetemre, de amit megszoktunk gyerekkorunkban, azt nehéz volt elengedni az albérletben. Az ötlet onnan jött, hogy amíg rendszeresen látogattam haza a szülőkhöz vidékre, a zöldség-gyümölcs ingyen volt, majd mikor már nem jutott idő a vidéki tankolásra, betettem a boltban a kosárba amire megéheztem és közben megfigyeltem, hogy egyre drágább, amit veszek. Egy idő után már konvergált a zöldség a hús árához – azóta már drágább –, közben pedig tanulmányaim és munkatapasztalatom azt súgta, hogy a logisztika annyira általános érvényű lesz, hogy az élelmiszerfogyasztás visszalokalizálása informatikai kérdés fog maradni. Még nem érkeztünk meg tökéletesen ebbe a korba, de aki lekési a rajtot, annak már nehéz lesz nyernie a versenyen. Mi időben odaálltunk a rajtvonalra.
– Mióta üzemel az oldal?
– A projektet 2017 végén kezdtük, sokáig teszteltük az első kiadást, tavaly decembertől átkapcsoltunk a 2.0 verzióra, ami már mindenféle kézműves élelmiszernek teret ad a zöldség-gyümölcsön kívül is különböző piactereken. Ezzel szeretnénk azt elérni, hogy a kisebb élelmiszer-kiskereskedők is digitalizálódjanak egyszerűen és olcsón, a vásárlók pedig minél többet vásárolhassanak otthonról, járványhelyzetben nem utolsó sorban biztonságosan is és tervezhetően, egy vásárláshoz fajlagosan minél alacsonyabb szállítási költség mellett.
– Egyre több szolgáltató vallja magáénak a termelőtől a fogyasztóig filozófiát. A zöldséges.com mivel tud többet a konkurenciánál?
– A zöldséges.com-nak, tekintve, hogy egy valódi online piactér, ma Magyarországon a konkurenciája a Facebook Market. A többieket szeretettel látjuk piacterünkön, hogy hozzák létre profiljukat mielőbb, és egyben segítünk is beimportálni a termékeiket, mert ez a felület az omnichannel stratégiájukhoz illeszthető elem. Minél több helyen látják őket, annál biztosabb, hogy a webshopjukban vagy a Facebookon, vagy nálunk majd rendelni fognak tőlük. Mi egy 5 százalékos kiskereskedelmi árrés jutalékba sűrítjük bele a biztonságos online fizetést, a számlázó program integrációt, és a felmerülő adminisztrációs kötelezettségeit egy termelőnek, akinek a jelenléte ingyenes. Ha vásárolnak tőle, a bruttó kiskereskedelmi ára 95 százaléka fog megérkezni a számlájára és ha nem személyesen szállít ki, vagy ad át piacon árut előrendelést követően, hanem csomagot ad fel, akkor hamarosan egy címke nyomtatásra fog egyszerűsödni a vásárláshoz tapadó adminisztrációja. Mi kifizetjük a bankkártyás fizetés költségét a banknak és a különbözetből programozunk, hogy mielőbb minden regisztrált termelő adatvezérelten tudja értékesíteni az időjárásfüggő termékmennyiségét minél gyorsabban, mert ugye romlandó. Mindezt minél közelebbről vásárolják meg tőle, hogy vásárlóként a lehető legkésőbb szedessük le a fáról a gyümölcsöt és ezáltal minél vitamindúsabb és egészségesebb élelmiszert fogyasszunk a lakhelyünkhöz legközelebbi termelőtől. Így a környezetet is kíméljük az áruhoz tapadó szállítási co2 kibocsátás megelőzésével.
– Hány termelővel kezdték, hol tartanak most, hogyan lehet még több gazdát ide csábítani?
– Nullával kezdtük, most 330 aktív termelői profilnál és 4860 feltöltött terméknél járunk.
– Budapest mellett kiemelten hol kívánnak terjeszkedni?
– Vége van annak a kornak amikor a nagyobb kutyák érvényesülnek, a digitalizációval teret fog nyerni az értelem, mi ezért vagyunk hangyányi méretünk ellenére optimisták. A szándékunk Magyarországon pedig az, hogy a magyar áruból a magyar vásárlónak jusson elsősorban és ne Németországban vegyem a sógornőm albérlete melletti üzletből a 3 napos magyar kígyó uborkát 50 centért, hanem itthon lehetőleg a spanyol helyett, ami helyben még drágább, és lássuk be ez szégyen a magyar termelőre és a vásárlóra nézve is a földkerekség paradicsomának kellős közepén. A szomorú dolog az, hogy aki ma itthon hatékonyan termel, a mindenkori kiskereskedelmi áron adja oda a terméket Nyugatra úgy, hogy itthon nem is tudunk róluk, pedig az árujuk megállja a helyét a német és svéd polcokon is. Ahhoz, hogy ők kiszolgáljanak minket is, bizonyítanunk kell, mi minden tőlünk telhetőt megteszünk, de elsősorban a vidéken és városban élő emberek kollaborációját igyekszünk fejleszteni, mert a jövőt abban látjuk, nem a profitéhségben. Pénzért utólag egészséget nem lehet venni, csak gyógyszert és orvosi beavatkozást. Az egészség a tisztességes együttélésből fakad, ahol egymás munkáját tiszteljük és megfizetjük. A vásárlóinkkal pedig úgy bánunk, mint a munkaadónkkal. Mi ezt a szemléletet próbáljuk minél mélyebbre sugározni.
– Hogyan lehetne több zöldség- és gyümölcsfogyasztásra rábírni a magyarokat?
– Fel kell tölteni a terméket a zöldséges.com-ra és tisztességes áron kell adni! Az ember minél érettebb, annál jobban tudja, hogy az egészséget nem lehet megvenni, meg kell előzni a betegségeket jó ízű étkezéssel. Sajnos ez ma nem adatik meg az átlagos vásárlóknak, különösen a nyugdíjasoknak, ami szintén méltatlan állapot. Ezen változtatni kell! Gyakran kapunk nyugdíjasoktól leveleket hónap végén, hogy küldjünk nekik valamit, mert már elfogyott a nyugdíj és amíg nem utal az állam, nincs már mit egyenek. Ez tarthatatlan, és a nemzetközi multik nem fogják ezt kezelni, de be fogják látni a szabályozók is előbb-utóbb, hogy igazunk van és teret fognak ennek engedni, mert az emberek egészségével nem lehet játszani. Az elmúlt egy évben erre utaló jelek már vannak, amit én még kimondottan hiányolok az az, hogy a kistermelőknek nem engedik a termékeiket 40 kilométeren kívül értékesíteni csak személyes házhozszállítással, ami a kereskedők védelme, de a kereskedőknek is fejleszteniük kell. Az eladótér szépítgetése helyett a digitalizációt kell most már komolyan venniük, mert csak idő kérdése, és a boltba járás fogalma el fog felejtődni, ahogy a postán a levélfeladás is eltűnt az e-mailek és erre alkalmas készülékek elterjedésével. Most ugyanazon készülékeken ez a folyamat még sokkal gyorsabban fog lejátszódni. Mi optimisták vagyunk, bármennyire is szembeszélben vitorlázunk egyelőre, mert tudjuk, hogy fél szélnél már sokkal gyorsabbak leszünk azoknál a mamutoknál tehetetlenségükből fakadóan, akik most hátszélben szelik keresztül a kistermelői érdekeket. Gondoljunk csak bele, egy nemzetközi multi 10 ezer új vásárló megszerzéséhez micsoda beruházásokra kényszerül. Üzlethelyiség, berendezés, kálló, több műszak, bérleti díj, rezsi, adók – és még sorolhatnám. Nekünk ahhoz, hogy ezt a termelők kiszolgálják közvetlenül – akiknél a rezsi így is, úgyis adott – fel kell kapcsolnunk egy szervert a felhőben, amiért havonta elenyésző bérleti díjat fizetünk, és az 1-3 százalék nálunk maradó árrésből annyi mindent tudunk a szoftveren fejleszteni, hogy 3 éven belül csak azért fognak az emberek boltba menni, amit nem lehet egymástól beszerezni az interneten.
– Van igény a minőségi termékekre? Megfizethetőek a magasabb árak?
– Igény az „vóna” rá, ahogy a falvakban mondani szokás. Ezek az árak egyelőre a kamionban érlelt spanyol, 3 hete éretlenül leszedett és – a szó szoros értelmében – világot látott termékekkel összehasonlítva értendő, ami mögött a termelő szabályosan éhezik az őserdő szélén, a helyi bevásárló központok meg büszkén hirdethetik, hogy olcsóbbak a termelőknél. A helyi termelőnek ugyanannyiba kerül a családjáról gondoskodni, az autót tankolni, a gázszámlát kifizetni, mint bárki másnak vásárlóként. Sajnos ebbe a szabályozatlan nemzetközi kereskedelembe pusztul bele a világ, és ez az oka a globális felmelegedésnek, nem az euro 5-ös dízel autóink, amit már alig kell elővenni, mert házhoz hoznak mindent a futárok. Csak hasonlítsuk össze: ha az utcából 10 háztartás elmegy bevásárolni kocsival, az közel 20-szor annyi üzemanyagfogyasztás mint a futárnak végigmenni az utcán, mert mi oda-vissza tesszük meg az utat, ő viszont egy körjáratot csinál. Inkább költöm azt a pénzt az ő bérére, amit benzinre költenék, hogy ő is boldoguljon – és az a jó hírem annak, aki ezzel egyetért, hogy a fiatalok már így gondolkodnak. A 20 éves gyakornok kollégáim már százszor hatékonyabbak és környezettudatosabbak nálam is, és ebből rengeteg erőt lehet meríteni a szembejövő hullámokhoz.
– Kívánják bővíteni a termékkört?
– A termékkörről a termelők gondoskodnak, mi azt szeretnénk mielőbb elérni, hogy ugyanannyi termelői profil legyen a zöldséges.com-on mint amennyi termelőnek van Facebook profilja és hadd mutassuk meg, hogy a mesterséges intelligencia mire képes lokálisan a globális térben. Ne bízzuk a véletlenre a sorsunkat, amikor a gépek teszik a dolgukat!
– Az egyéni vásárlók mellett mekkora az esély, hogy nagy felhasználók (például éttermek) is a vevőkörhöz csatlakozzanak?
– Minél több a termelő és minél megbízhatóbban szállítanak, annál inkább fogják őket azok az üzleti szereplők is komolyan venni, akiknek az elvárásai magasabbak a lakosságnál. Mint ahogy vállalkozóként először 10-ből 8 hibát vétünk, majd egyre kevesebbet, és 3-nál már megélünk, majd egyre több haszonra teszünk szert és hibák helyett extra szolgáltatásokat tudunk nyújtani. Így lesz ez a magyar termelők kiskereskedelmi tevékenységével is.
– Melyek voltak eddig a legnépszerűbb termékek?
– Elsősorban a feldolgozott termékek mentek eddig, mert korábban még nem volt logisztikai szolgáltató, aki mögénk állt volna. Most végre lett egy hazai komoly szereplő, amire hamarosan fény derül, de tavaly nagy meglepetést okozott, mikor anyák napjára az epret külföldi bankkártyákkal fizették, és megtudtuk a vásárlóktól, hogy a nagymamáknak így próbáltak örömet szerezni a külföldre vándorolt unokáik. A zöldséges.com-on bárhonnan bárhová lehet vásárolni, ahová a termelő vállal szállítást. Ezzel – ha egy kicsit elengedjük a fantáziánkat –, megnyílik a tér a távgondoskodás előtt is. Egy londoni (Magyarország második legnagyobb magyar lakta települése) pint sör áráért már akár több kiló termelői finomsághoz is juttathatjuk nyugdíjas jövedelemből élő szeretteinket, segítve ezzel azokat is, akik hazájukban próbálnak helytállni.
– Mivel lenne elégedett az év végén?
– 1000 termelő profillal, 25.000 termékkel, az erre az évre betervezett fejlesztéseinkkel, és annyi bevétellel, amit nem kell más munkákból kiegészítenünk, hogy azok, akik ezért az ügyért elkötelezetten dolgozunk, meg tudjunk élni pusztán ebből, és ne sodródjunk a tőkekutak örvényébe, ahol a profit a szempont a fenntarthatóság helyett. Mi évtizedekre tervezünk, nem hírtelen szeretnénk meggazdagodni, hanem egészségesen szeretnénk élni és jó érzéssel mások boldogulását is figyelembe véve, alkotómunkát végezni. Mi ettől érezzük magunkat hazafinak.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.