Ennyi millió forint kellene egy vállalkozás beindításához

2021. 05. 31., 14:15

Jellemzően több mint ötmillió forint szükséges az első pár évben egy vállalkozás beindításához és működtetéséhez – derült ki a K&H felméréséből. A vállalkozók a legtöbb pénzt termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére költik, míg a plusz, külső forrásokat leginkább marketingtevékenységre, valamint digitális, innovációs fejlesztésekre fordítanák.

Sokak számára álom – vagy éppen a pandémia miatt egy lehetőség, olykor szükséglet – a saját vállalkozás indítása, amit jól mutat, hogy az OPTEN céginformációi alapján az elmúlt közel egy évben is dinamikusan emelkedett Magyarországon a cégbejegyzések száma. De vajon mekkora anyagi ráfordítás szükséges ahhoz, hogy egy ötlet megvalósuljon, egy vállalkozás beinduljon, és azt mire fordítják leginkább a cégvezetők?

Ezt mérte fel a K&H a Cápák között üzleti showműsor jelentkezői körében. A 225 vállalkozás részvételével történt felmérésből kiderült, hogy a vállalkozóknak mindössze 5 százaléka nem fektetett még anyagiakat induló vagy már meglévő vállalkozásába. A többségükre azonban nem ez jellemző. Legnagyobb arányban (45 százalék) ugyanis azok vannak, akik 5 millió forintnál is többet fordítottak ötletük megvalósítására. A vállalkozásba befektetett pénzt leginkább a termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére (84 százalék), funkcióinak, tudásának, sokrétűségének bővítésére (42 százalék), valamint marketingtevékenységre (34 százalék) költötték.

Ha pedig rendelkeznének plusz külső forrással, akkor a megkérdezettek túlnyomó többsége (56 százalék) a befektetést marketingtevékenységre vagy innovációs, digitális fejlesztésre (46 százalék) költené.

Hogyan tovább befektetés nélkül?

A műsorban szereplő vállalkozók nagy része végül nem nyert tőkebefektetést, de a felmérés eredményei alapján így sem estek kétségbe. Kétharmaduk számára ugyanis rendelkezésre áll saját forrás, közel felük (46 százalék) pedig állami vagy európai uniós finanszírozású pályázatokat célozna meg, míg banki hitelhez a vállalkozások ötöde fordulna.

Összességében azonban a banki finanszírozás népszerűsége növekszik, amit az is igazol, hogy a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján, az 5-300 millió forint közötti árbevételű, mikro kkv-k körében a hitelállomány volumene 2021. I. negyedévében közel 18 százalékkal nőtt, az előző év azonos időszakához képest. A leggyakrabban igénybe vett hiteltermék típus pedig a folyószámlahitel, átlagosan 9 millió forint összegben, mely a mindennapi működéshez szükséges likviditást biztosítja.

Te finanszíroznád?

Bár a banki hitelfelvétel minden ötödik válaszadó fejében megfordult, sokan bizonytalanok abban, hogy ehhez milyen feltételeknek kell eleget tenniük.

„Fontos, hogy a pénzintézetek többsége nem finanszíroz induló vállalkozást, általában két lezárt pénzügyi év szükséges az eredmények, valamint a banki kockázatok értékeléséhez. Ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a hitelfelvevő cégek 13 százaléka öt, 27 százaléka 5-10 éven belül alakult, míg 59 százaléka 11 évnél hosszabb időt tudhat már maga mögött. Emellett még számos gyakorlati tudnivaló van, amire a vállalkozások támaszkodhatnak a hitelfelvétellel kapcsolatos kérdéseik során. Ezért indítottuk el a „te finanszíroznád?” videósorozatunkat, ahol a Cápák között műsorból megismert vállalkozások példáin keresztül mutatjuk be a legfontosabbakat” – mondta el az eredmények értékelése kapcsán Kökény Roland, kkv marketing és értékesítés támogatás vezető.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS