Jellemzően több mint ötmillió forint szükséges az első pár évben egy vállalkozás beindításához és működtetéséhez – derült ki a K&H felméréséből. A vállalkozók a legtöbb pénzt termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére költik, míg a plusz, külső forrásokat leginkább marketingtevékenységre, valamint digitális, innovációs fejlesztésekre fordítanák.
Sokak számára álom – vagy éppen a pandémia miatt egy lehetőség, olykor szükséglet – a saját vállalkozás indítása, amit jól mutat, hogy az OPTEN céginformációi alapján az elmúlt közel egy évben is dinamikusan emelkedett Magyarországon a cégbejegyzések száma. De vajon mekkora anyagi ráfordítás szükséges ahhoz, hogy egy ötlet megvalósuljon, egy vállalkozás beinduljon, és azt mire fordítják leginkább a cégvezetők?
Ezt mérte fel a K&H a Cápák között üzleti showműsor jelentkezői körében. A 225 vállalkozás részvételével történt felmérésből kiderült, hogy a vállalkozóknak mindössze 5 százaléka nem fektetett még anyagiakat induló vagy már meglévő vállalkozásába. A többségükre azonban nem ez jellemző. Legnagyobb arányban (45 százalék) ugyanis azok vannak, akik 5 millió forintnál is többet fordítottak ötletük megvalósítására. A vállalkozásba befektetett pénzt leginkább a termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére (84 százalék), funkcióinak, tudásának, sokrétűségének bővítésére (42 százalék), valamint marketingtevékenységre (34 százalék) költötték.
Ha pedig rendelkeznének plusz külső forrással, akkor a megkérdezettek túlnyomó többsége (56 százalék) a befektetést marketingtevékenységre vagy innovációs, digitális fejlesztésre (46 százalék) költené.
Hogyan tovább befektetés nélkül?
A műsorban szereplő vállalkozók nagy része végül nem nyert tőkebefektetést, de a felmérés eredményei alapján így sem estek kétségbe. Kétharmaduk számára ugyanis rendelkezésre áll saját forrás, közel felük (46 százalék) pedig állami vagy európai uniós finanszírozású pályázatokat célozna meg, míg banki hitelhez a vállalkozások ötöde fordulna.
Összességében azonban a banki finanszírozás népszerűsége növekszik, amit az is igazol, hogy a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján, az 5-300 millió forint közötti árbevételű, mikro kkv-k körében a hitelállomány volumene 2021. I. negyedévében közel 18 százalékkal nőtt, az előző év azonos időszakához képest. A leggyakrabban igénybe vett hiteltermék típus pedig a folyószámlahitel, átlagosan 9 millió forint összegben, mely a mindennapi működéshez szükséges likviditást biztosítja.
Te finanszíroznád?
Bár a banki hitelfelvétel minden ötödik válaszadó fejében megfordult, sokan bizonytalanok abban, hogy ehhez milyen feltételeknek kell eleget tenniük.
„Fontos, hogy a pénzintézetek többsége nem finanszíroz induló vállalkozást, általában két lezárt pénzügyi év szükséges az eredmények, valamint a banki kockázatok értékeléséhez. Ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a hitelfelvevő cégek 13 százaléka öt, 27 százaléka 5-10 éven belül alakult, míg 59 százaléka 11 évnél hosszabb időt tudhat már maga mögött. Emellett még számos gyakorlati tudnivaló van, amire a vállalkozások támaszkodhatnak a hitelfelvétellel kapcsolatos kérdéseik során. Ezért indítottuk el a „te finanszíroznád?” videósorozatunkat, ahol a Cápák között műsorból megismert vállalkozások példáin keresztül mutatjuk be a legfontosabbakat” – mondta el az eredmények értékelése kapcsán Kökény Roland, kkv marketing és értékesítés támogatás vezető.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.